שלום דובער וולפא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
הרב '''שלום דובער הלוי וולפא''' הוא ראש [[מכון הרמב"ם השלם]], יושב ראש עמותת [[ארץ ישראל שלנו]], [[המטה העולמי להצלת העם והארץ]] ומראשי הפעילים ב[[חב"ד]] למען [[שלימות הארץ]]. ראש כולל "זכרון יוסף" ב[[ירושלים]].
הרב '''שלום דובער הלוי וולפא''' הוא ראש [[מכון הרמב"ם השלם]], יושב ראש עמותת [[ארץ ישראל שלנו]], [[המטה העולמי להצלת העם והארץ]] ומראשי הפעילים ב[[חב"ד]] למען [[שלימות הארץ]]. ראש כולל "זכרון יוסף" ב[[ירושלים]].


הרב וולפא נולד בירושלים בי"א [[אדר]] שנת [[תש"ח]] (1948) לר' יצחק זאב ומרת שיינדל מושקא וולפא (לבית ר' [[עזריאל זעליג סלונים]]). בילדותו גדל בירושלים ובבחרותו למד בישיבת היישוב החדש ב[[תל אביב]] ובישיבות ליטאיות, במהלכם היה תלמידו של הרב [[שלמה זלמן אוירבך]]. לאחר מכן עבר לישיבות חב"ד ב[[תומכי תמימים כפר חב"ד]] וב[[תומכי תמימים המרכזית 770]].
הרב וולפא נולד בירושלים בי"א [[אדר]] שנת [[תש"ח]] (1948) לר' יצחק זאב (מצאצאי הגר"א ז"ל) ומרת שיינדל מושקא וולפא (לבית ר' [[עזריאל זעליג סלונים]]). בילדותו גדל בירושלים ובבחרותו למד בישיבת היישוב החדש ב[[תל אביב]] ובישיבות ליטאיות, במהלכם היה תלמידו של הרב [[שלמה זלמן אוירבך]]. לאחר מכן עבר לישיבות חב"ד ב[[תומכי תמימים כפר חב"ד]] וב[[תומכי תמימים המרכזית 770]].


לאחר נישואיו עבר להתגורר ב[[קרית גת]], על פי הוראת [[אדמו"ר שליט"א]] וניהל בה את ישיבת חב"ד ורשת חינוכית ענפה. בשנת [[תש"ע]] עבר ל[[ביתר עילית]] על מנת לחזק את ישובי [[יהודה]] ו[[שומרון]] ולנהל מקרוב את [[מכון הרמב"ם השלם]].
לאחר נישואיו עבר להתגורר ב[[קרית גת]], על פי הוראת [[אדמו"ר שליט"א]] וניהל בה את ישיבת חב"ד ורשת חינוכית ענפה. בשנת [[תש"ע]] עבר ל[[ביתר עילית]] על מנת לחזק את ישובי [[יהודה]] ו[[שומרון]] ולנהל מקרוב את [[מכון הרמב"ם השלם]].

גרסה מ־05:12, 29 במאי 2011

הרב שלום דובער הלוי וולפא

הרב שלום דובער הלוי וולפא הוא ראש מכון הרמב"ם השלם, יושב ראש עמותת ארץ ישראל שלנו, המטה העולמי להצלת העם והארץ ומראשי הפעילים בחב"ד למען שלימות הארץ. ראש כולל "זכרון יוסף" בירושלים.

הרב וולפא נולד בירושלים בי"א אדר שנת תש"ח (1948) לר' יצחק זאב (מצאצאי הגר"א ז"ל) ומרת שיינדל מושקא וולפא (לבית ר' עזריאל זעליג סלונים). בילדותו גדל בירושלים ובבחרותו למד בישיבת היישוב החדש בתל אביב ובישיבות ליטאיות, במהלכם היה תלמידו של הרב שלמה זלמן אוירבך. לאחר מכן עבר לישיבות חב"ד בתומכי תמימים כפר חב"ד ובתומכי תמימים המרכזית 770.

לאחר נישואיו עבר להתגורר בקרית גת, על פי הוראת אדמו"ר שליט"א וניהל בה את ישיבת חב"ד ורשת חינוכית ענפה. בשנת תש"ע עבר לביתר עילית על מנת לחזק את ישובי יהודה ושומרון ולנהל מקרוב את מכון הרמב"ם השלם.

פעילותו הציבורית

שלימות הארץ

שלום דובער וולפא מקבל כוס של ברכה מהרבי

בשנת תש"מ (1979) קיבל הוראה מהרבי להוציא ספר שיסכם את דעת התורה בנושא שלימות הארץ. הספר נקרא בשם "דעת תורה בענייני המצב בארץ הקודש". כמו הורה לו הרבי להתגייס למאבק בנושא, במהלכו, התראיין לכלי התקשורת והפיץ מנשרים נגד מסירת שטחים. בעת פינוי חבל ימית הגיע להתבצר במקום.

בשנת תשמ"ב (1982) הוציא את ספרו "שלום שלום ואין שלום" בו טען כי אין מציאות של שלום עם העולם הערבי.

בשנת תשס"ה עמד בראש המאבק של חסידות חב"ד נגד תוכנית ההתנתקות, הקים את "המטה העולמי להצלת העם והארץ" יחד עם עמיתו הרב יקותיאל ראפ מארצות הברית, ואירגן את כנס המחאה "מי לה' אלי" בבנייני האומה בירושלים. ביוזמתו נכתב ספר תורה לזכות תושבי גוש קטיף. צעדת הכנסת ספר התורה החלה בכפר מיימון והסתיימה בנוה דקלים, ערב ההנתקות.

בעקבות מלחמת לבנון השנייה יזם קמפיין בשם "אמרנו לכם" במהלכו הפיץ מיליון חוברות הסברה בעיתונות הישראלית נגד תוכנית ההתכנסות וההינתקות. כמו כן יצא בקמפיין "יש דין ויש דיין" בו פרסם את תמונות האחראים לביצוע תוכנית ההתנתקות, וטען כי כל מי שנתן ידו לאותה תוכנית נענש משמים. על משתתפים בתוכנית ההתנתקות לחזור בהם ולבקש את סליחת המגורשים ולהצהיר כי לא יחזרו על מעשים כגון אלו.

בחודש חשוון תשס"ט רשם הרב וולפא אצל רשם המפלגות מפלגה חדשה, בשם: 'ארץ ישראל שלנו' - מפלגה יהודית מאוחדת לשלימות התורה, העם והארץ". הקמת המפלגה עוררה דיון בין חסידי חב"ד. שעות ספורות קודם סיום מועד הגשת הרשימות לבחירות לכנסת, החליט הרב וולפא לאחד את המפלגה עם 'האיחוד הלאומי' כאשר במקום הרביעי מוצב נציג 'ארץ ישראל שלנו' מיכאל בן ארי, אשר נבחר לכנסת.

הרבי ופרסומו כמלך המשיח

בין השנים תשמ"ג-תשמ"ט ערך הרב וולפא מאבק עיקש למען שמירת כבודו של הרבי, לאחר שאחד מראשי הישיבות הליטאיות דיבר והשמיץ את חסידי חב"ד. כחלק מהמבאק הוציא את הספרים; "ובערת הרע מקרבך", "רודף ובא במחתרת", ו"ידבר שלום".

בשנים תשנ"א-תשנ"ב כשנושא משיחיותו של הרבי צבר תאוצה נוספת, הוציא את הספרים; "יחי המלך", "יחי המלך המשיח" ו"קבלת פני משיח צדקינו". בספרים אלו הוא מסביר את אמונתם של חסידי חב"ד ברבם כמלך המשיח.

לאחר ג' תמוז תשנ"ד הוציא הרב וולפא את הספרים "הנסיון האחרון" ו"ספר סופר וסיפור" בהם הוא מסביר את אמונת החסידים שהרבי הוא מלך המשיח גם לאחר ג' תמוז.

בשנת תשנ"ו כתב הרב מנשה קליין מכתב נגד אמונת החסידים במשחיותו של הרבי לאחר ג' בתמוז ושלחו לחברי בד"ץ קראון הייטס. הרב וולפא השיב לו מכתב ארוך בנושא. מכתב התשובה לא פורסם. בשנת תשס"ט הדפס הרב קליין את תוכן מכתבו בהקדמה לספרו "משנה הלכות", דבר שגרם לסערה בעולם התורני. הרב וולפא כתב לו מכתב נוסף שפורסם בעיתונות החב"דית.

ביתר

בשנת תשס"ו (2006) הקים ביישוב החרדי ביתר עלית את מכון הרמב"ם השלם.

בשנת תשס"ז הושק במעמד רבני ישראל הכרך הראשון של הרמב"ם השלם במסגרת הפרויקט על הלכות שבת פרקים א-ד.

בשנת תש"ע כהזדהות עם יושבי גבולות מדינת ישראל, עבר הרב וולפא לגור בגבול ההקפאה ביישוב ביתר עלית ובכך גם יהיה קרוב יותר למכון הרמב"ם.

מספריו

הספר 'פרד"ס שלום - שער החסידות'
  • מבשר טוב - שאלות ותשובות בנושאי משיח וגאולה במשנת הרבי. הספר מורכב מעשרות שאלות שהגיעו אל הרב וולפא במשך השנים. יצא לאור בחודש חשון תשנ"ד.
  • הנסיון האחרון - קונטרס של שאלות ותשובות בעניין חייו הנצחיים של הרבי לאחר ג' תמוז. השאלות נשאלו על ידי אברכים ליטאיים באמצעות קו הטלפון של נחייג ונשמע. יצא לאור בחודש מנחם אב תשנ"ד בקרית גת.
  • גדולי תורה על החזרת שטחים - ליקוט דברי גדולי ישראל שנאמרו בכנסיה הגדולה הראשונה והשניה בקשר לזכותו של העם היהודי על ארץ הקודש וכן ליקוט דברי גדולי ישראל נוספים בעניין שלמות הארץ. יצא לאור בשנת תשמ"ב בהוראת הרבי שליט"א לרב וולפא. שם המחבר לא הוזכר כלל בספר, כנראה בהוראת הרבי.
  • אוצר חידושים בש"ס - ליקוט חידושים וביאורים על הש"ס מתורת אדמו"ר שליט"א. נערך על ידי הרב וולפא עם צוות כולל אוהל מייטא - זכרון יוסף. עד עתה יצא כרך אחד על שישה עשר הדפים הראשונים בסנהדרין. יצא לאור על ידי קה"ת, בשנת תשנ"ט.
  • לקט שכחת הפאה - הוכות מפוסקי ההלכה ראשונים ואחרונים כולל רבני עדות המזרח בדבר הצורך והחובה לחבוש פאה נוכרית. בספר גם שאלות ותשובות בנוגע לשאלות לגבי הפאה הנוכרית. יצא לאור בעקבות הפולמוס בעולם הדתי סביב חבישת פאה נכרית לאישה נשואה. בספר 127 עמודים.
  • ידבר שלום - ביאורים ופלפולים, על ספרי יד החזקה של הרמב"ם. במקומות רבים בספר זה משיג הרב וולפא על החידושים ברמב"ם שבספר 'אבי עזרי'.
  • רודף ובא במחתרת - עיונים בסוגיית "רודף ובא במחתרת" שבספר הרמב"ם ושלילת חידושיו של א' מראשי הישיבות הליטאיות בארץ. יצא לאור בקרית גת בשנת תשמ"ז.
  • ובערת הרע מקרבך - עיונים בסוגיית "ובערת הרע מקרבך" שבספר הרמב"ם ושלילת חידושיו של א' מראשי הישיבות הליטאיות בארץ. יצא לאור בקרית גת בשנת תשמ"ח.
  • עבד מלך - ביוגרפיה של ר' עזריאל זעליג סלונים, סבו של הרב וולפא. יצא לאור על ידי המשפחה בי"ג סיוון תשס"ח.
  • פרדס שלום - שער ההלכה - שאלות ותשובות בארבעת חלקי השולחן ערוך וביאורים בש"ס וברמב"ם בהלכות שבת, הלכות פסח, בשר בחלב ועוד. במבוא כותב הרב ווולפא על "רבנות ללא הכשרה" והנזקים החמורים שנגרמים מכך לתורת ישראל. בספר 283 עמודים.
  • פרדס שלום שער החסידות - עיונים במצות אחדות ה' על פי תורת החסידות. בין הנושאים: אמיתת המצאו, יחודא עילאה ויחודא תתאה, עולם האצילות, חומר וצורה בנבראים. בנוסף לכך מחקרים מעניינים בספרי היסוד של אדמו"ר הזקן בעל התניא והשולחן ערוך. בספר 153 עמודים.
  • דעת תורה - דעת תורה בענייני המצב בארץ הקודש בנושא שלימות הארץ.
  • שלום שלום ואין שלום.
  • יחי המלך (ספר).
  • יחי המלך המשיח.
  • קבלת פני משיח צדקנו.
  • ספר סופר וסיפור.
  • ותורה יבקשו מפיהו.
  • יקם שערה לדממה.
  • כי הם חיינו.
  • בין אור לחושך - שיטת חב"ד בנושא אתחלתא דגאולה והמדינה. יצא לאור בעקבות פינוי גוש קטיף.
  • שמן ששון מחבריך (ארבעה כרכים).
  • הרמב"ם השלם על הלכות שבת.

לקריאה נוספת

  • שבועון בית משיח, מוסף 'התמים', גיליון לחודשי ניסן-אייר תש"ע - "מהישוב החדש לתומכי תמימים" - הדרך לליובאויטש של הרב וולפא.

קישורים חיצוניים