ועדת ההגרלה: הבדלים בין גרסאות בדף
| שורה 43: | שורה 43: | ||
==יחס הרבי להגרלה== | ==יחס הרבי להגרלה== | ||
" | במשך השנים הרבי מה"מ עודד מאד את ההגרלות. הרבי, כדרכו בקודש, נזהר מכל קוצו של יו"ד בהלכה, ובאחד ממכתביו עורר על אודות בעיה הלכתית כלשהי הכרוכה בהגרלה. | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=נהניתי ממה שמצרף במכתבו רשימת המשתתפים בההגרלה. וכיון שכפי מכתבו הוא מחברי ועד ההגרלה - הנה בטח ימצא האותיות המתאימות להסביר לכל המשתתפים, כי - לכאורה על פי שולחן ערוך (חו"מ רז, סי"ג) ענין של הגרלה בכגון דא, היינו שהזוכה מרויח דבר ששוה סכום גדול בהרבה ממה ששילם בעד השתתפותו, יש בזה חשש דאסמכתא באופן דלא קניא. ועל כן צריך להיות שבנידון דידן הנה כל המשתתפים הסכימו בלבב שלם להקנות את מעותיהם בלי כל שיור, וכדי שלא יהיה גם חשש דחשש - הרי טוב יהיה שזה הזוכה יתחשב כשלוחם של כל המשתתפים, אשר שלוחו של אדם כמותו, ובמילא בנסיעתו של הזוכה הרי, במדה ידועה, כל אחד ואחד מהם נוסע. והנה אף אם תימצי לומר שבין אותם המשתתפים אפשר להיות גם כזה החפץ לנסוע מפני סיבה צדדית, על כל פנים בטוח הדבר שרובם כוונתם להיות על הציון הק’, להתראות וכו’|מקור=המכתב אל יו"ר ועד ההגרלה הרב רפאל כהן (כ"ה טבת תשט"ו)}} | |||
מאידך, הרבי העניק יחס מיוחד לזוכה בהגרלה, לא כאישיות פרטית, אלא כנציגם של מאות ואלפים מאנ"ש בארץ הקודש. הרבי ראה בנסיעתו של שליח כנסיעתם הנשמתית של כל אלפי המשתתפים: {{ציטוטון|..למרות שזוכה רק אחד בהנסיעה, הנה על כל המשתתפים לעשות הכנות המתאימות כאילו הם היו הנוסעים}}...{{הערה|אגרות קודש חלק י’ עמוד רסג}}. | |||
מאידך, הרבי העניק יחס מיוחד לזוכה בהגרלה, לא כאישיות פרטית, אלא כנציגם של מאות ואלפים מאנ"ש בארץ הקודש. הרבי ראה בנסיעתו של שליח כנסיעתם הנשמתית של כל אלפי המשתתפים: | |||
במכתב מיוחד נוסף שכתב למשתתפי ההגרלה (ג’ אייר תשי"ח), כותב הרבי על הרושם שיש על כל המשתתפים בהגרלה: | במכתב מיוחד נוסף שכתב למשתתפי ההגרלה (ג’ אייר תשי"ח), כותב הרבי על הרושם שיש על כל המשתתפים בהגרלה: | ||
ויהי רצון אשר תהיה ההכנה לנסיעה, הנסיעה עצמה, הימים כאן ואחרי כן השוב, והרושם בכל המשתתפים בההגרלה ותוצאות כל האמור בהצלחה מופלגה מתאים לתקות [[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאינו]] זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע. | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ויהי רצון אשר תהיה ההכנה לנסיעה, הנסיעה עצמה, הימים כאן ואחרי כן השוב, והרושם בכל המשתתפים בההגרלה ותוצאות כל האמור בהצלחה מופלגה מתאים לתקות [[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאינו]] זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע. | ||
ועל פי הודעת המשנה אשר המעשה הוא העיקר, וכמבואר בארוכה ב[[דא"ח]], שמכל ענין צריך להיות ‘בכן’, יבוא זה בפועל ממש במחשבה דבור ומעשה של כל הנ"ל, וכל הנמצאים בסביבתם ובחלקם בעולם" | ועל פי הודעת המשנה אשר המעשה הוא העיקר, וכמבואר בארוכה ב[[דא"ח]], שמכל ענין צריך להיות ‘בכן’, יבוא זה בפועל ממש במחשבה דבור ומעשה של כל הנ"ל, וכל הנמצאים בסביבתם ובחלקם בעולם"|מקור=אגרות קודש חלק יז עמוד עג}} | ||
עוד על ההכנות כתב הרבי באגרת למשתפי ההגרלה: "ויהי רצון, כאמור מכבר, שהזוכה יוציא בנסיעתו את כל המשתתפים ויזכה אותם בכל המובנים הן בכמות והן באיכות". | עוד על ההכנות כתב הרבי באגרת למשתפי ההגרלה: "ויהי רצון, כאמור מכבר, שהזוכה יוציא בנסיעתו את כל המשתתפים ויזכה אותם בכל המובנים הן בכמות והן באיכות". | ||
בהמשך המכתב מעורר הרבי על כך שהתועלת הרוחנית מהנסיעה צריכה להתחיל כבר עם הזכיה בהגרלה: "ומובן וגם פשוט שאין לחכות לתועליות בהאמור עד הנסיעה בפועל, כי ההתחלה צריכה להיות מעת ההגרלה וההחלטה. וק"ל" | בהמשך המכתב מעורר הרבי על כך שהתועלת הרוחנית מהנסיעה צריכה להתחיל כבר עם הזכיה בהגרלה: "ומובן וגם פשוט שאין לחכות לתועליות בהאמור עד הנסיעה בפועל, כי ההתחלה צריכה להיות מעת ההגרלה וההחלטה. וק"ל"{{הערה|אגרות קודש חלק כ עמוד רלד}}. | ||
==יחס הרבי לזוכים== | ==יחס הרבי לזוכים== | ||