פורטל:תורת הנגלה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(נא לא לערוך באמצע)
(נסיון)
שורה 14: שורה 14:
{|
{|
|}
|}
{| class="collapsible autocollapse navbox nowraplinks" style="width: 100%;border: 1px solid #FFCC99; background-color: #FFFFE5; clear: both; margin: 0.5em auto; margin-top: 0.5em; margin-bottom: 0.5em; padding: 0.2em; text-align: right"
{| class="toccolours" style="clear: both; margin-left: auto; margin-right: auto; center; width: 100%;"


! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''פרשות השבוע'''
! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''פרשות השבוע'''
שורה 33: שורה 33:
| colspan="2" width="100%" align="right"| [[פרשת דברים|דברים]] · [[פרשת ואתחנן|ואתחנן]] · [[פרשת עקב|עקב]] · [[פרשת ראה|ראה]] · [[פרשת שופטים|שופטים]] · [[פרשת כי תצא|כי תצא]] · [[פרשת כי תבוא|כי תבוא]] · [[פרשת ניצבים|ניצבים]] · [[פרשת וילך|וילך]] · [[פרשת האזינו|האזינו]] · [[פרשת וזאת הברכה|וזאת הברכה]]
| colspan="2" width="100%" align="right"| [[פרשת דברים|דברים]] · [[פרשת ואתחנן|ואתחנן]] · [[פרשת עקב|עקב]] · [[פרשת ראה|ראה]] · [[פרשת שופטים|שופטים]] · [[פרשת כי תצא|כי תצא]] · [[פרשת כי תבוא|כי תבוא]] · [[פרשת ניצבים|ניצבים]] · [[פרשת וילך|וילך]] · [[פרשת האזינו|האזינו]] · [[פרשת וזאת הברכה|וזאת הברכה]]
|}
|}
{| class="collapsible autocollapse navbox nowraplinks" style="width: 100%;border: 1px solid #FFCC99; background-color: #FFFFE5; clear: both; margin: 0.5em auto; margin-top: 0.5em; margin-bottom: 0.5em; padding: 0.2em; text-align: right"
{| class="toccolours" style="clear: both; margin-left: auto; margin-right: auto; center; width: 100%;"


! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''מסכתות הש"ס'''
! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''מסכתות הש"ס'''
שורה 55: שורה 55:
| colspan="2" width="100%" align="right"| [[מסכת כלים|כלים]] · [[מסכת אהלות|אהלות]] · [[מסכת נגעים|נגעים]] · [[מסכת פרה|פרה]] · [[מסכת טהרות|טהרות]] · [[מסכת מקוואות|מקוואות]] · [[מסכת נדה|נדה]] · [[מסכת מכשירין|מכשירין]] · [[מסכת זבים|זבים]] · [[מסכת טבול יום|טבול יום]] · [[מסכת ידים|ידים]] · [[מסכת עוקצין|עוקצין]]
| colspan="2" width="100%" align="right"| [[מסכת כלים|כלים]] · [[מסכת אהלות|אהלות]] · [[מסכת נגעים|נגעים]] · [[מסכת פרה|פרה]] · [[מסכת טהרות|טהרות]] · [[מסכת מקוואות|מקוואות]] · [[מסכת נדה|נדה]] · [[מסכת מכשירין|מכשירין]] · [[מסכת זבים|זבים]] · [[מסכת טבול יום|טבול יום]] · [[מסכת ידים|ידים]] · [[מסכת עוקצין|עוקצין]]
|}
|}
{| class="collapsible autocollapse navbox nowraplinks" style="width: 100%;border: 1px solid #FFCC99; background-color: #FFFFE5; clear: both; margin: 0.5em auto; margin-top: 0.5em; margin-bottom: 0.5em; padding: 0.2em; text-align: right"
{| class="toccolours" style="clear: both; margin-left: auto; margin-right: auto; center; width: 100%;"


! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''[[תנאים]]'''
! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''[[תנאים]]'''
שורה 77: שורה 77:
| colspan="2" width="100%" align="right"| [[רבי יהודה הנשיא]]  • רבי [[אלעזר ברבי שמעון]] • [[רבי בנאה]] • רבי [[אלעזר הקפר]]  • רבי [[שמעון בן מנסיא]]  • [[שמעון בן יהוצדק]]  • [[רבי יאשיה]]  • [[רבי יונתן]]  • [[אליעזר ברבי יוסי]] • [[רבי אברדימוס בן רבי יוסי]] • [[רבי חייא]] • [[רבי שמעון בן חלפתא]] • [[אלעזר בן דורדיא]]
| colspan="2" width="100%" align="right"| [[רבי יהודה הנשיא]]  • רבי [[אלעזר ברבי שמעון]] • [[רבי בנאה]] • רבי [[אלעזר הקפר]]  • רבי [[שמעון בן מנסיא]]  • [[שמעון בן יהוצדק]]  • [[רבי יאשיה]]  • [[רבי יונתן]]  • [[אליעזר ברבי יוסי]] • [[רבי אברדימוס בן רבי יוסי]] • [[רבי חייא]] • [[רבי שמעון בן חלפתא]] • [[אלעזר בן דורדיא]]
|}
|}
{| class="collapsible autocollapse navbox nowraplinks" style="width: 100%;border: 1px solid #FFCC99; background-color: #FFFFE5; clear: both; margin: 0.5em auto; margin-top: 0.5em; margin-bottom: 0.5em; padding: 0.2em; text-align: right"
{| class="toccolours" style="clear: both; margin-left: auto; margin-right: auto; center; width: 100%;"


! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''[[אמוראים]]'''
! style="text-align: center; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; background: #E5E5FF" colspan="2" | '''[[אמוראים]]'''

גרסה מ־16:20, 28 באפריל 2011

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
פורטל תורה
תורה היא החכמה העליונה, אשר באמצעותה ברא הקב"ה את העולם, והיא האמצעי באמצעותו מתקשר העולם עם הקב"ה. מבואר כי "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד" ועל ידי לימוד התורה וקיום מצוותיה, מתקשרים ישראל עם הקב"ה. שני חלקיה היסודיים של התורה הם תורה שבכתב ותורה שבעל פה. התורה שבכתב הם אותיות התורה הכתובים על הקלף. ותורה שבעל פה הם המסורות אשר במשנה ובתלמוד.

התורה מחולקת לארבעה רובדי הפרד"ס: פשט רמז דרש וסוד.

לימוד התורה

לימוד התורה היא מצווה תמידית בה מחויב כל יהודי לקיים בכל זמן פנוי, בין אם הוא צעיר, זקן, חולה ובעל יסורים. כאמור בתורה "והגית בו יומם ולילה". אדמו"ר הזקן פוסק בשולחן ערוך כי מקיימים מצווה זו רק על ידי לימוד בפה - באופן שזה אפשרי (מלבד הזמן ההכרחי המיוחד לעיון מחשבתי מרוכז).

על לימוד התורה נאמר במשנה ותלמוד תורה כנגד כולם. ישנה מחלוקת בירושלמי בפירוש המשנה, דעה אחת אומרת כי הכוונה שהיא שקולה כנגד כל חפצי העולם הזה, ודעה שניה אומרת כי "אפילו כל מצוותיה של תורה אינן שוות לאות אחת מהתורה".

מעלתה העצומה של לימוד התורה השקולה כנגד כל המצוות מוסברת בספר התניא בכך, שכאשר אדם לומד איזו הלכה כל שהיא, כיון שזו היא רצונו של הקדוש ברוך הוא שכשראובן יטען כך ושמעון יטען כך על דרך משל - תהיה ההלכה כך וכך, נמצא כאשר האדם לומד הלכה זו הרי הוא תופס על ידי שכלו את חכמתו של הקדוש ברוך הוא, וחכמתו של הקדוש ברוך הוא הם אחד, כמאמר הזוהר הקדוש "אורייתא וקודשא בריך היא חד", ולכן למרות שכידוע ש"לית מחשבה תפיסא ביה", הרי על ידי לימוד התורה מחשבתו של האדם תפוסה באופן רוחני בקדוש ברוך הוא, דבר המהווה יחוד רוחני נעלה ונפלא, וכלשון אדמו"ר הזקן "שאין יחוד כמוהו ולא כערכו וכדוגמתו נמצאים כלל בגשמיות, להיות לאחדים ומיוחדים ממש מכל צד ופינה".

פרשות השבוע
חומש בראשית בראשית · נח · לך לך · וירא · חיי שרה · תולדות · ויצא · וישלח · וישב · מקץ · ויגש · ויחי
ספר שמות שמות · וארא · בא · בשלח · יתרו · משפטים · תרומה · תצווה · כי תשא · ויקהל · פקודי
ספר ויקרא ויקרא · צו · שמיני · תזריע · מצורע · אחרי מות · קדושים · אמור · בהר · בחוקותי
ספר במדבר במדבר · נשא · בהעלותך · שלח לך · קורח · חוקת · בלק · פינחס · מטות · מסעי (מטות-מסעי)
ספר דברים דברים · ואתחנן · עקב · ראה · שופטים · כי תצא · כי תבוא · ניצבים · וילך · האזינו · וזאת הברכה
מסכתות הש"ס
סדר זרעים ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים
סדר מועד שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה
סדר נשים יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין
סדר נזיקין בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות
סדר קדשים זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים
סדר טהרות כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין
תנאים
סוף תקופת הזוגות יוסי בן יועזרהלל הזקןשמאי הזקןחוני המעגלבית שמאי ובית הללשמעון הצדיק
דור ראשון רבן גמליאל הזקן • רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול • רבן יוחנן בן זכאי • רבי חנינא בן דוסא • רבי יהודה בן בתירארבי אליעזר בן יעקבשמואל הקטןיהודה בן תימאחלפתא בן דוסא איש כפר חנניא
דור שני רבן גמליאל דיבנה • רבי יהושע בן חנניה • רבי אליעזר בן הורקנוס • רבי אלעזר בן ערךרבי נחוניא בן הקנה
דור שלישי רבי עקיבארבי טרפוןרבי ישמעאל • רבי אלעזר בן עזריה • רבי חנינא בן תרדיוןבן עזאירבי חלפתאמתיא בן חרשאבא שאול
דור רביעי רבן שמעון בן גמליאלרבי יהודהרבי יוסירבי מאיררבי נהוראי • רבי שמעון בר יוחאי • רבי אלעזר בן שמוערבי נחמיהרבי נתןאבא שאול • רבי יוחנן הסנדלריוחנן בן בג בגרב המנונא סבאנתן הבבלי
דור חמישי רבי יהודה הנשיא • רבי אלעזר ברבי שמעוןרבי בנאה • רבי אלעזר הקפר • רבי שמעון בן מנסיאשמעון בן יהוצדקרבי יאשיהרבי יונתןאליעזר ברבי יוסירבי אברדימוס בן רבי יוסירבי חייארבי שמעון בן חלפתאאלעזר בן דורדיא
אמוראים
דור ראשון רבי חייא • רבי יהושע בן לוי • רבי מנא • רבי חנינא בר חמא
דור שני רבי יוחנןריש לקישרבשמואלאילפא
דור שלישי רבי אבאאלעזר בן פדתרבי אמי • רבי אסי • רבי יצחק נפחארב יהודהרב נחמןרב הונא
דור רביעי רב חסדא • רב ששת • עולארבי זירא
דור חמישי רבהרב יוסףרבה בר רב הונא • רבי ירמיה • רבי תנחומא
דור שישי אביירבא • רמי בר חמא • רב אחא בר יעקב • רב ספרא • רב אידי בר אבין • רב חייא בר אבין
דור שביעי רב אחא בריה דרבארב אשי • רבינא
קטגוריות מרוכזות

קטגוריה:פרשות השבוע ש"ס · תנאים · אמוראים · ראשונים · ספרי רבותינו בתורת הנגלה

ספרי רבותינו נשיאינו בתורת הנגלה

שולחן ערוך אדמו"ר הזקן · שו"ת אדמו"ר הזקן · צמח צדק על הש"ס · צמח צדק על שולחן ערוך · שו"ת צמח צדק · רשימות הרבי ע"פ שנים אוחזין · הדרנים מהרבי על מסכתות הש"ס

פורטל נשיאי חב"ד פורטל גאולה ומשיח פורטל בית רבי פורטל תורת החסידות פורטל ימי חב"ד פורטל אישי חב"ד פורטל ניגוני חב"ד פורטל ספרות חב"ד פורטל תורת הנגלה