פורטל:תורת הנגלה: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(לא נוספות) |
||
שורה 107: | שורה 107: | ||
{| class="toccolours" style="clear: both; width: 100%;" align="center" | {| class="toccolours" style="clear: both; width: 100%;" align="center" | ||
|- | |- | ||
! style="background-color: #CEFF99;" | קטגוריות | ! style="background-color: #CEFF99;" | קטגוריות מרוכזות | ||
|- | |- | ||
| align="center" | | | align="center" | |
גרסה מ־15:54, 28 באפריל 2011
פורטל תורה |
---|
תורה היא החכמה העליונה, אשר באמצעותה ברא הקב"ה את העולם, והיא האמצעי באמצעותו מתקשר העולם עם הקב"ה. מבואר כי "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד" ועל ידי לימוד התורה וקיום מצוותיה, מתקשרים ישראל עם הקב"ה. שני חלקיה היסודיים של התורה הם תורה שבכתב ותורה שבעל פה. התורה שבכתב הם אותיות התורה הכתובים על הקלף. ותורה שבעל פה הם המסורות אשר במשנה ובתלמוד.
התורה מחולקת לארבעה רובדי הפרד"ס: פשט רמז דרש וסוד. לימוד התורהלימוד התורה היא מצווה תמידית בה מחויב כל יהודי לקיים בכל זמן פנוי, בין אם הוא צעיר, זקן, חולה ובעל יסורים. כאמור בתורה "והגית בו יומם ולילה". אדמו"ר הזקן פוסק בשולחן ערוך כי מקיימים מצווה זו רק על ידי לימוד בפה - באופן שזה אפשרי (מלבד הזמן ההכרחי המיוחד לעיון מחשבתי מרוכז). על לימוד התורה נאמר במשנה ותלמוד תורה כנגד כולם. ישנה מחלוקת בירושלמי בפירוש המשנה, דעה אחת אומרת כי הכוונה שהיא שקולה כנגד כל חפצי העולם הזה, ודעה שניה אומרת כי "אפילו כל מצוותיה של תורה אינן שוות לאות אחת מהתורה". מעלתה העצומה של לימוד התורה השקולה כנגד כל המצוות מוסברת בספר התניא בכך, שכאשר אדם לומד איזו הלכה כל שהיא, כיון שזו היא רצונו של הקדוש ברוך הוא שכשראובן יטען כך ושמעון יטען כך על דרך משל - תהיה ההלכה כך וכך, נמצא כאשר האדם לומד הלכה זו הרי הוא תופס על ידי שכלו את חכמתו של הקדוש ברוך הוא, וחכמתו של הקדוש ברוך הוא הם אחד, כמאמר הזוהר "הקדוש אורייתא וקודשא בריך היא חד", ולכן למרות שכידוע ש"לית מחשבה תפיסא ביה", הרי על ידי לימוד התורה מחשבתו של האדם תפוסה באופן רוחני בקדוש ברוך הוא, דבר המהווה יחוד רוחני נעלה ונפלא, וכלשון אדמו"ר הזקן "שאין יחוד כמוהו ולא כערכו וכדוגמתו נמצאים כלל בגשמיות, להיות לאחדים ומיוחדים ממש מכל צד ופינה". |
פרשות השבוע | ||
---|---|---|
חומש בראשית | בראשית · נח · לך לך · וירא · חיי שרה · תולדות · ויצא · וישלח · וישב · מקץ · ויגש · ויחי | |
ספר שמות | שמות · וארא · בא · בשלח · יתרו · משפטים · תרומה · תצווה · כי תשא · ויקהל · פקודי | |
ספר ויקרא | ויקרא · צו · שמיני · תזריע · מצורע · אחרי מות · קדושים · אמור · בהר · בחוקותי | |
ספר במדבר | במדבר · נשא · בהעלותך · שלח לך · קורח · חוקת · בלק · פינחס · מטות · מסעי (מטות-מסעי) | |
ספר דברים | דברים · ואתחנן · עקב · ראה · שופטים · כי תצא · כי תבוא · ניצבים · וילך · האזינו · וזאת הברכה |
תלמוד בבלי | ||
---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |
אמוראים | ||
---|---|---|
דור ראשון | רבי חייא • רבי יהושע בן לוי • רבי מנא • רבי חנינא בר חמא | |
דור שני | רבי יוחנן • ריש לקיש • רב • שמואל • אילפא | |
דור שלישי | רבי אבא • אלעזר בן פדת • רבי אמי • רבי אסי • יצחק נפחא •רב יהודה • רב נחמן • רב הונא | |
דור רביעי | רב חסדא • רב ששת • עולא • רבי זירא | |
דור חמישי | רבה • רב יוסף • רבה בר רב הונא • רבי ירמיה • רבי תנחומא | |
דור שישי | אביי • רבא • רמי בר חמא • רב אחא בר יעקב • רב ספרא • רב אידי בר אבין • רב חייא בר אבין | |
דור שביעי | רב אחא בריה דרבא • רב אשי • רבינא |
קטגוריות מרוכזות |
---|
ש"ס · תנאים · אמוראים · ראשונים · ספרי רבותינו בתורת הנגלה |
ספרי רבותינו נשיאינו בתורת הנגלה |
---|
שולחן ערוך אדמו"ר הזקן · שו"ת אדמו"ר הזקן · צמח צדק על הש"ס · צמח צדק על שולחן ערוך · שו"ת צמח צדק · רשימות הרבי ע"פ שנים אוחזין · הדרנים מהרבי על מסכתות הש"ס |
|