פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 778 בתים ,  12:15, 10 בפברואר 2020
אין תקציר עריכה
{{תניא}}
'''פרק ד' - לבושי הנפש ומעלתם.''' של [[ספר התניא]] מבאר את שלושת הלבושים של ה[[נפש האלהית]]. שהם [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]]. ועל ידי קיום התורה ומצוותיה, מתקשר עם [[הקב"ה]] בשלושה לבושים אלו.
==הקדמה==
ב[[תניא - פרק ג'|פרק לנפש האדם (שכללות עניינה התבאר בפרק הקודם]] בוארו עשר הכחות של ה[[נפש האלוקית]]. מלבד עשר כחות אלו יש לנפש האלוקית ) ישנם שלושה לבושים: [[(מחשבה]] [[, דיבור]] ו[[מעשה]]ומעשה). הלבושים הם ממוצעים המאפשרים לנפש הרוחנית להתגלות ולפעול בעולם הגשמי '''ואינם חלק מהנפש''' עצמה. בפרק זה מבוארים שלושה לבושים אלו כשם שלבוש אינו חלק מהגוף, כך מחשבה דיבור ומעשה אינם חלק מהאדם: האדם יכול לעשות ולהפסיק מלעשות, לדבר ולהפסיק, וכן כיצד על ידי קיום ואף את המחשבה יכול הוא ברצונו להחליף באחרת. לבושי הנפש '''האלוקית''' הם לימוד והבנת התורה והמצוות בשלושה לבושים אלו מתקשר עם הקב"ה. בפרק מבואר החילוק שבין השגת [[זיו השכינה]] לבין ההתקשרות על ידי קיום , הדיבור בדברי תורה, ומעשה המצוות בשלושת הלבושים(מחשבה, שהוא נעלה הרבה יותרדיבור ומעשה אחרים אינם שייכים לנפש האלוקית).
==טקסט==
==סיכום==
הנפש פועלת בעולם באמצעות כח המחשבה הדיבור והמעשה. פעולת הנפש באמצעות שלושה כוחות אלו נמשלת ללבושים שהנפש מתלבשת בהם, אך בפרט מסויים הנמשל '''הפוך''' מהמשל:
 
במשל '''האדם נעלה''' באין ערוך מהלבוש (כי האדם חי ומדבר והלבוש דומם) אך בנמשל זה הפוך: '''הלבושים נעלים''' מהנפש עד אין קץ (שהרי המצוות הן '''רצונו''' של הקב"ה, והתורה היא '''חכמתו''' של הקב"ה).
 
וכשעוסק האדם בתורה ומצוותיה יורדים רצון וחכמת השם, ועוטפים ומלבישים את נפשו (כלבוש המקיף את האדם מראשו ועד רגלו).
==מושגים יסודיים==
1,518

עריכות