פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,332 בתים ,  21:02, 27 בנובמבר 2017
אין תקציר עריכה
כאשר יצא נח מן התיבה, הראה לו הקב"ה את ה[[קשת]] בענן, כסימן להבטחתו שלא להביא יותר מבול על הארץ, ובלשון הפסוק: '''" אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ"'''{{הערה|[[חומש בראשית]] פרק ט' פסוק י"ג}}
ב[[מתן תורה]] ירד על [[הר סיני ]] ענן ככתוב '''"וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר"'''{{הערה|1=[[חומש שמות]] פרק י"ט פסוק ט"ז}}.
אחד מ[[יעודי הגאולה]] הינו '''"וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"'''{{הערה|ספר [[דניאל]] פר ז' פסוק י"ג}}.
עניין הענן הוא [[צמצום]], כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן ב[[שמש]].
ישנם ב' שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור השמששהוא בבחינת [[מידת הדין]], ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי צמצום, ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על [[הר סיני]] בשעת [[מתן תורה]]. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדילובבחינת [[מידת הדין]], כמו שכתוב בפסוק: '''"מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְ''כֶעָנָן'' חַטֹּאותֶיךָ"'''{{הערה|ספר [[ישעיהו]] פרק מ"ד פסוק כ"ב}}{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}. זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
===תשובה===
הענן מורה גם על עניין ה[[תשובה]], על דרך ענן הקטורת ה[[קטורת]] של יום הכיפורים, הבא לאחר עבודת התשובה. כמו שהענן הראשון נוצר על ידי תפילתו של אדם הראשון, והגיע מלמטה למעלה ב[[אתערותא דלתתא]]{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
:::{{כתב עילי|ערך זה נכתב ברובו עפ"י מאמר ז"ה זאת אות הברית, ש"פ נח, ו' מרחשון [[תשמ"ג]].}}
==ראו גם==
*[[ענני הכבוד]]