אדם בעל שם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''רבי אדם בעל שם''' הוא כינויו של '''רבי נחמן''', [[תורת הקבלה|מקובל]] גדול ומנהיגם של ה[[צדיק]]ים ה[[נסתרים]] בתקופה  שקדמה לגילוי החסידות. ר' אדם בעל שם היה רבו של ה[[בעל שם טוב]], ואחד מצאצאיו הוא רבי [[נחום מצ'רנוביל]] שאף נקרא על שמו.<REF>ר' [[בערל יוניק]] המשב"ק סיפר, ששמע מ[[הרבי]] ב[[יחידות]].</REF>
'''רבי אדם בעל שם''', [[תורת הקבלה|מקובל]] גדול, מנהיגם של ה[[צדיק]]ים ה[[נסתר|נסתרים]] בתקופה  שקדמה לגילוי החסידות, תלמידו של ר' [[יואל בעל שם (השני) מזאמושט]] ורבו של ה[[בעל שם טוב]]. אחד מצאצאיו הוא רבי [[נחום מצ'רנוביל]] שאף נקרא על שמו.<REF>ר' [[בערל יוניק]] המשב"ק סיפר, ששמע מ[[הרבי]] ב[[יחידות]].</REF>
 
==שמו==
בגלל המסתורין שאפפו את ר' אדם בעל שם נתהוו מחלוקות מה שמו, יש האומרים ששמו היה ר' נחמן ויש האומרים ש"אדם" הוא [[ראשי תיבות]] של אברהם דוד משה, לפי דעה זו ר' אדם בעל שם הוא בעצם ר' [[דוד משה אברהם מרוהטין]] בעל ה"מרכבת משנה"


== רבו של [[הבעל שם טוב]] ==
== רבו של [[הבעל שם טוב]] ==
שורה 9: שורה 12:
== [[הגניזה החרסונית]] ==
== [[הגניזה החרסונית]] ==


לאחרונה התגלו כתבי יד ב[[גניזה החרסונית]], ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם. על אף שיש הוכחות רבות כי אין אלו כתבים נכונים, דחה [[הרבי]] את כל הראיות אחת לאחת.<REF>ראה ערך [[הגניזה החרסונית]].</REF>
לאחרונה התגלו כתבי יד ב[[גניזה החרסונית]], ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם מהשנים ה'תש"א - ה'תש"ה. על אף שיש הוכחות רבות כי אין אלו כתבים נכונים, דחה [[הרבי]] את כל הראיות אחת לאחת.<REF>ראה ערך [[הגניזה החרסונית]].</REF>


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:חבורת הנסתרים]]
[[קטגוריה:חבורת הנסתרים]]

גרסה מ־06:18, 2 בינואר 2011

רבי אדם בעל שם, מקובל גדול, מנהיגם של הצדיקים הנסתרים בתקופה שקדמה לגילוי החסידות, תלמידו של ר' יואל בעל שם (השני) מזאמושט ורבו של הבעל שם טוב. אחד מצאצאיו הוא רבי נחום מצ'רנוביל שאף נקרא על שמו.[1]

שמו

בגלל המסתורין שאפפו את ר' אדם בעל שם נתהוו מחלוקות מה שמו, יש האומרים ששמו היה ר' נחמן ויש האומרים ש"אדם" הוא ראשי תיבות של אברהם דוד משה, לפי דעה זו ר' אדם בעל שם הוא בעצם ר' דוד משה אברהם מרוהטין בעל ה"מרכבת משנה"

רבו של הבעל שם טוב

הקשר בין הבעל שם טוב לרבי אדם בעל שם התחיל בהיות הבעל שם טוב בן י"ד שנה, בהיותו בגיל זה הגיעו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם, כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה ומעריץ נלהב של רבי אדם בעל שם.

במהלך שנות התקשרותו של הבעל שם טוב לרבו, גילה לו רבו שסוד ירידת נשמתו לעולם היא כדי לתקן את גילגולה הקודם בעולם וכך סיפר לו: 400 שנה קודם לכן היה של יהודי פשוט ועושה חסד בצנעה, שהחליטו בשמים שאליהו הנביא ילמד איתו כל לילה וכשבא אליהו הנביא ללמוד איתו התנה את הלימוד בכך שאותו יהודי יגלה לו את המעשה שהוא עשה בשעת בר המצוה שלו, אך היהודי לא הסכים לגלות בשום פנים ואופן ועל כן החליטו בשמים שאליהו הנביא ירד שוב ויגלה לו סודות תורה וגם את זמן הקץ וכשמת אותו יהודי אף אחד לא ידע את גודל צדיקותו וכאן סיים ר' אדם בעל שם את סיפורו ואמר לישראל בעל שם טוב שעל כן ירדה נשמתו לעולם שוב בגופו שלו כדי שיתפרסם ויפיץ את תורתו.

הגניזה החרסונית

לאחרונה התגלו כתבי יד בגניזה החרסונית, ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם מהשנים ה'תש"א - ה'תש"ה. על אף שיש הוכחות רבות כי אין אלו כתבים נכונים, דחה הרבי את כל הראיות אחת לאחת.[2]

הערות שוליים

  1. ר' בערל יוניק המשב"ק סיפר, ששמע מהרבי ביחידות.
  2. ראה ערך הגניזה החרסונית.