ויטבסק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 39: שורה 39:
*ב[[חג הפורים]] [[תרצ"א]] נסגרה הישיבה.
*ב[[חג הפורים]] [[תרצ"א]] נסגרה הישיבה.


=== חסידים מפורסמים בעיר ==
==חסידים מפורסמים בעיר ==


*רבי יהודה עבער (ראש ישיבת תומכי תמימים).
*רבי יהודה עבער (ראש ישיבת תומכי תמימים).

גרסה מ־13:48, 12 באוקטובר 2010

וִיטֵבְּסְק היא עיר בבלארוס ליד הגבול עם רוסיה ולטביה. בעיר, בירת מחוז ויטבסק, גרו בתשס"ז 387,800 תושבים, והיא העיר הרביעית בגודלה בבלארוס.

תולדות החסידות בעיר

לאחר נישואיו של אדמו"ר הזקן הוא התגורר בעיר. הוא המשיך את לבבות האברכים בגאונותו המופלאה. מסופר כי באחד מסעודות העיר כיבדו אותו לומר פלפול, והוא אמר פלפול עד שכל האנשי יצאו מרוב התפעלות, ואז התבטא אדמו"ר הזקן: הלשון היא קולמוס הנפש. לאחר מכן כיבדו אותו לזמר ניגון, כי בעת שהיה לומד או מתפלל הלומדים לא היו יכולים לזוז ממקומם מרוב מתיקות הניגון. לאחר שסיים לזמר את הניגון, אמר אדמו"ר הזקן: הלשון הוא קולמוס הנפש, והניגון הוא קולמוס הנפש[1].

רבי מנחם מנדל מויטבסק מתלמידי המגיד ומרבותיו של אדמו"ר הזקן, נולד בעיר. אך בימי המגיד ממזריטש התגורר במינסק. לאחר פטירתו של המגיד חזר לויטבסק והשתקע בהורודוקי הסמוכה, כאן ריכז סביבו אלפי חסידים ובתוכם מן הגדולים, אנשי שם, מתלמידי המגיד, ביניהם אדמו"ר הזקן. רבי מנחם מנדל היה למעשה ובפועל לפי צוואת המגיד ראש החסידים לאחר הבעל שם טוב והמגיד עצמו. בה הייתה השפעתו של מרכז חסידי זה על יהדות ליטא ורוסיה הלבנה, ובימיו גדלה בהן התנועה החסידית.

רבני העיר

רבי מרדכי שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק) שימש כרב בעיר. כבר בהיותו צעיר לימים התמנה להיות רבה של העיר ויטבסק. הוא היה מקובל על כל החוגים, ובזמן נשיאותו התפתח האיזור השלישי של ויטבסק בו היתה מקום רבנותו. כמחצית מיהודי העיר הצרכזו במקום זה, והוא נחשב לאב"ד העיקרי של ויטבסק[2].

הרב הירש בער ע"ה רבה של העיר, קיבל סמיכה מאת הרב יצחק אייזיק בהר"ד מויטבסק, שהיה היחיד שזכה לקבל סמיכה לרבנות מאת אדמו"ר הזקן.

בשנת תרפ"ג הרב יהושע נימוטין שימש כרב העיר.

בשנת תרפ"ד הרב אברהם אליהו פלוטקין שיש כרב העיר במשך שנה.

הרב שמריהו מדליה שימש ג"כ כרב בעיר, לאחר ששימש כרב העיירה קרלביץ.

מוסדות חב"ד בעיר

אירועים במהלך השנים

  • אדמו"ר הזקן נישא עם ביתו של ר' יהודה לייב סגל מויטבסק ולשם עבר לאחר נישואיו. הוא הי' יהודי עשיר, והוא רצה לתת 5000 שקלי זהב לנדוניא לחיי הנישואין. אדמו"ר הזקן הסכים – בתנאי שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הכסף. שאף א' לא יתערב. והוא הסכים. ואז, באותה שנה, הרבי הקודם סיפר, אדמו"ר הזקן, בהסכמת אשתו, מסר את הכסף לקנות אדמה כדי לעזור לאנשים להסתדר, שיוכלו לעבוד עבודת אדמה. ידוע שאדמו"ר הזקן מאד הי' בעד שהיהודים יסתדרו בעבודת אדמה, כי זה עבודה יותר נקי'ה.
  • בי' כסלו תקפ"ז יצא אדמו"ר האמצעי לחירות ממאסרו בויטבסק. המאסר הגיע בעקבות הלשנה כי אדמו"ר האמצעי שולח כספים לארץ ישראל. אדמו"ר האמצעי הוכיח לחוקרים כי כל ההלשנה בשקר יסודה.
  • בשנת תר"ח אדמו"ר המהר"ש הגיע לויטבסק על מנת להשתתף באסיפה כללית של עסקנים שבאו משקלוב, וילנא ופטרבורג. הוא שהה שם כשני שבועות וגם חזר שם מאמרי דא"ח ברבים.
  • בשנת תרכ"ז אדמו"ר המהר"ש מינה את הרשב"ץ לשד"ר בויטבסק ובעוד יישובים.
  • בשנת תרס"ו שלח אדמו"ר הריי"צ שליח לויטבסק על מנת לקנות כלי אוכל לליל הסדר הראשון בליובאוויטש בו אכלו כל התמימים ביחד והוכרז על סעודת משיח.

חסידים מפורסמים בעיר

  • רבי יהודה עבער (ראש ישיבת תומכי תמימים).
  • רבי אברהם דרייזין (משגיח).
  • רבי שניאור זלמן לוויטין (משגיח).
  • רבי נחום לבקובסקי (משגיח).
  • רבי הרה"ת רפאל כהן (מגיד שיעור).
  • רבי אריה לייב ליפסקר (משגיח).
  • רבי נחום גולדשמיד (משפיע באחת הכתות).
  • הרב דובער יפה (משפיע בישיבה).
  • הרב ברוך מויטבסק"[3].

תלמידי הישיבה

קבורים בעיר

הערות שוליים

  1. ספר התולדות אדמו"ר הזקן ע' 1178.
  2. יהדות ויטבסק עמ' 188.
  3. לא ברור איזה. מתוך הספר "דרכי נסתרות" של זלמן רודרמן.