עשירות בני ישראל לעתיד לבוא: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
א. '''שפע גשמי עצום:''' [[הרמב"ם]] כותב{{הערה|בסוף ספרו משנה תורה}} "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו ש[[לעתיד לבוא]] יהי ריבוי עצום של שפע גשמי, כולל כסף וזהב, עד שמרוב הרגילות לזה, לא יהיה לזה תפיסת מקום אצלינו.  
א. '''שפע גשמי עצום:''' [[הרמב"ם]] כותב{{הערה|בסוף ספרו משנה תורה}} "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו ש[[לעתיד לבוא]] יהי ריבוי עצום של שפע גשמי, כולל כסף וזהב, עד שמרוב הרגילות לזה, לא יהיה לזה תפיסת מקום אצלינו.  


ב. [[ארץ ישראל]] '''ו[[ירושלים]] בפרט תהיה מלאה באבנים טובות ומרגליות:''' במדרש פרקי משיח כתוב "נאמר בשבחה של ירושלם, שהיא עתידה להיבנות מאבנים טובות ומרגליות, שנאמר ושמתי כדכוד שמשותיך וגו'. וגם תחומי ישראל עתידין להיות מליאים מאבנים טובות, שנאמר וכל גבולך לאבני חפץ. ואם ישאלך גוי או מין לאמר, אפשר דבר זה שיהיה? אמור לו, כי כבר היה בימי שלמה, שנאמר ויתן המלך שלמה את הכסף בירושלם כאבנים".
ב. [[ארץ ישראל]] '''ו[[ירושלים]] בפרט תהיה מלאה באבנים טובות ומרגליות:''' במדרש פרקי משיח כתוב{{הערה|נדפס בספר ילקוט מדרשים חלק ד' ע' מ"א, ושם נסמן.}} "נאמר בשבחה של ירושלם, שהיא עתידה להיבנות מאבנים טובות ומרגליות, שנאמר ושמתי כדכוד שמשותיך וגו'. וגם תחומי ישראל עתידין להיות מליאים מאבנים טובות, שנאמר וכל גבולך לאבני חפץ. ואם ישאלך גוי או מין לאמר, אפשר דבר זה שיהיה? אמור לו, כי כבר היה בימי שלמה, שנאמר ויתן המלך שלמה את הכסף בירושלם כאבנים".


ג. '''האומות יביאו עושר רב לבני ישראל:''' [[ישעיה|הנביא ישעיה]] מתאר איך שאומות העולם יבואו ריבוי נכסים ל[[בני ישראל]]. וכן מבואר ב[[חז"ל]], אודות ריבוי המתנות שיביאו האומות למלך המשיח לעתיד לבוא.  
ג. '''האומות יביאו עושר רב לבני ישראל:''' [[ישעיה|הנביא ישעיה]] מתאר איך שאומות העולם יבואו ריבוי נכסים ל[[בני ישראל]]. וכן מבואר ב[[חז"ל]], אודות ריבוי המתנות שיביאו האומות למלך המשיח לעתיד לבוא.  


אמנם - למרות שכבר בתקופה הראשונה של [[ימות המשיח]] יתחיל העניין של "מעדנים מצויים כעפר" אבל עשירות זו תהיה במלואה דווקא בתקופה השניה של [[ימות המשיח]]. כי אז ישתנה העולם באופן שמצד עצמו לא יהיה שייך מצב של עוני, ואז יהיה ריבוי שפע בכל העולם כולו.
אמנם - למרות שכבר בתקופה הראשונה של [[ימות המשיח]] יתחיל העניין של "מעדנים מצויים כעפר" אבל עשירות זו תהיה במלואה דווקא בתקופה השניה של [[ימות המשיח]]. כי אז ישתנה העולם באופן שמצד עצמו לא יהיה שייך מצב של עוני, ואז יהיה ריבוי שפע בכל העולם כולו.
==התועלת בעשירות זו==
התועלת בשפע העשירות [[לעתיד לבוא]], הוא בכדי לאפשר לכל העולם לעבוד ולדעת את ה' בתכלית השלימות, בלי מניעות ובלבולים.
וכדברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ד.}}"לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח .. אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהי' להם נוגש ומבטל". "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד".
דהיינו שעל ידי ריבוי השפע, לא יצטרכו לעסוק בעניני פרנסה וכיוצא בזה, וגם לא יהיה שום סיבה למלחמה וקנאה בין אדם לחבירו, וזה יאפשר לכל העולם לעסוק רק בלדעת את ה' בלבד.
הרבי מבאר{{הערה|התוועדויות תשמ"ו חלק ג' עמוד 467}} שריבוי השפע שיהיה בגאולה יגרום גם להרחבת המוחין דהיינו שלימוד התורה יהיה ביותר רוחב ועומק, ובמילא על ידי השפע שיהיה יתוסף ב[[לימוד התורה]] והבנתה.
==העשירות לא יבלבל לעבודת ה'==
לכאורה היינו יכולים לחשוב  אשר ריבוי השפע והעשירות יכול לבלבל מתורה ועבודת ה'. אמנם לעתיד, ריבוי העשירות לא יבלבל כלל לעבודת ה', ורק יסייע לעבודת ה'{{הערה|מלבי"ם על יחזקאל מז, יב "וגם העלים שהם העושר והקנינים שלהם שהם שומרי הפרי לא יבולו, כי העושר לא ידיח אותם מעבודת ה', כי בהיפך העלים יהיו לתרופה ולעזר אל האושר והשלימות".
}}. ו[[לעתיד לבוא]], לא יחפצו [[בני ישראל]] את העושר מצד עצמו, ואדרבה יסתפקו את עצמם במועט בכדי להתמסר לגמרי לעבודת ה'.
והטעם לזה הוא, כי [[לעתיד לבוא]], מפני הגילוי אלקי ושלימות ההשגה האלקית שיהיו אז, לא יהיה שום תפיסת מקום לכל התענוגים גשמיים, ומצד עצמם הם יהיו נחשבים כמו "עפר", וכל חשיבותם יהי' רק מצד זה שזה מסייעים לעבודת ה'.
==בתורת החסידות==
בחסידות מבואר{{הערה|ראה בספר השיחות תשנ"א חלק ב' ע' 804}} -  שריבוי השפע הגשמי בעולם, הוא יהיה כתוצאה מגילוי [[|אור אין סוף|אור האין סוף]] בעולם שיהיה לעתיד, שלכן גם למטה בעולם הגשמי יהיה שפע עצום.
הרבי מקשה שלכאורה התועלת בשפע הגשמי שיהיה לעתיד לבוא לא יתפוס אצלינו מקום ואם כן מה נוגע לנו שיהיה בגאולה העתידה שפע גשמי ורכוש גדול,
והביאור בזה - שזה שהגוף מתענג בטבעו מדברים גשמיים (כמו מעדנים, ורכוש גדול), הוא בגלל שענינים אלה שייכים לגוף לא רק בגלל שיש לאדם תאווה מכך מצד חומריות הגוף, אלא גם (בעיקר) מצד ענינם הפנימי של השפע הגשמי. ולכן, על ידי הרכוש גדול והשפע הגשמי שיהיה בגאולה יתוסף עוד יותר בעניין של "מלאה הארץ דעה את ה'", - וכמו מה שמבואר ש[[לעתיד לבוא]] הנשמה תהיה ניזונית מהגוף{{הערה|מאמר דבור המתחיל ויאמר לו יהונתן תשכ"ח סעיף ט}}.