עזרת הנשים (בית המקדש): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(התחלתי לבאר את ערך עזרת הנשים שהייתה במקדש שני. חילקתי לנושאים (מבנה וגודל. קדושה. הגזוזטרה. השערים. הלשכות. המעלות. וביארתי את הנושא הראשון-מבנה וגודל שגם אותו חילקתי למספר תת נושאים מיקום, מידות, גודל הלשכות,גודל הקירות ומפלס הגובה)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה חזותית
 
(שינוי קטן)
שורה 17: שורה 17:


כותרות משנה-   
כותרות משנה-   
שמה ותכליתה 


מיקום
מיקום
שורה 28: שורה 30:
מפלס הגובה
מפלס הגובה


'''שמה ותכליתה'''
עדיין לא נכתב


'''מיקום'''
'''מיקום'''
שורה 48: שורה 54:
המידה 135 הייתה מבחוץ אבל אם נחשב את עובי הקיר שהיה כנראה 5 אמות אז יוצא שבתוך העזרה המרחב היה 125/125 אמה
המידה 135 הייתה מבחוץ אבל אם נחשב את עובי הקיר שהיה כנראה 5 אמות אז יוצא שבתוך העזרה המרחב היה 125/125 אמה


'''הלשכות.'''
בארבעה פינותיה של עזרת הנשים היו 4 לשכות גדולות שגודלם היה בלשון המשנה וארבע לשכות… של ארבעים ארבעים. ובלשון סתומה זו השתמש גם הרמבם. 


'''גודל הלשכות.'''
הראש סובר שהלשכות היו מחוץ לעזרת הנשים לגמרי זאת אומרת שכל החלל של עזרת הנשים היה ריק מהלשכות מה שנותן יותר מקום לאירועים הגדולים שהיו שם כמו שמחת בית השואבה והקהל אבל התוספות יום טוב יוצא אליו בחרב ובחנית שהרי ביחזקאל בוואדי הלשכות בפנים 


בארבעה פינותיה של עזרת הנשים היו 4 לשכות גדולות שגודלם היה בלשון המשנה וארבע לשכות… של ארבעים ארבעים. ובלשון סתומה זו השתמש גם הרמבם. במבט ראשון נראה לפרש שהכוונה ל40 על 40 וכן מציין התפארת ישראל וכן רואים ברוב הדגמים אך מאידך מצויין במשנה שהלשכות היו כמו הלשכות שיהיו בעזרת ה במהרה בימנו בבית השלישי כמפורש בנבואת יחזקל ושם מצויין גודל של 30 על 40 אמה ולפי זה נצתרך לומר שכוונת המשנה בארבעים ארבעים היא שכל לשכה הייתה באורך 40 (קק מדוע לא כתבו את מידת הרוחב) ואכן נחלקו בזה המפרשים  
במבט ראשון נראה לפרש שהכוונה ל40 על 40 וכן מציין התפארת ישראל וכן רואים ברוב הדגמים אך מאידך מצויין במשנה שהלשכות היו כמו הלשכות שיהיו בעזרת ה במהרה בימנו בבית השלישי כמפורש בנבואת יחזקל ושם מצויין גודל של 30 על 40 אמה ולפי זה נצתרך לומר שכוונת המשנה בארבעים ארבעים היא שכל לשכה הייתה באורך 40 (קק מדוע לא כתבו את מידת הרוחב) ואכן נחלקו בזה המפרשים  


<u>התויוט</u> בשם <u>רבנו שמעיה</u> כותב שאני לא לא יודע האם הם היו מורבעות או שמא כמו ביחזקאל 30/40
<u>התויוט</u> בשם <u>רבנו שמעיה</u> כותב שאני לא לא יודע האם הם היו מורבעות או שמא כמו ביחזקאל 30/40

גרסה מ־01:51, 8 בדצמבר 2024

עזרת הנשים

גודל ומבנה

קדושתה

הגזוזטרה

שעריה

לשכותיה

חמשה עשר מעלות


כותרת ראשית גודל ומבנה

כותרות משנה-

שמה ותכליתה

מיקום

מידות

גודל הלשכות

גודל הקירות

מפלס הגובה


שמה ותכליתה

עדיין לא נכתב

מיקום

עזרת הנשים מוקמה בחלק המזרחי של העזרה או של המקדש כמו שמובא בסוף מסכת סוכה ובדף טז במסכת יומא


מידותייה

עזרת הנשים הייתה מרובעת וגודלה היה

135 אמות רוחב דהינו מצפון לדרום

135 אורך ממערב למזרח

האורך נקרא אורך מכיון שהוא בא בהמשך לאורך של העזרה שהיא הייתה מלבנית שהרי היה המשך של המבנה ממזרח

התפארת ישראל נותן לנו רמז על מנת שנוכל לזכור את המספר בקלות נשים דעתם קלה. קלה בגמאטריה 135

המידה 135 הייתה מבחוץ אבל אם נחשב את עובי הקיר שהיה כנראה 5 אמות אז יוצא שבתוך העזרה המרחב היה 125/125 אמה

הלשכות.

בארבעה פינותיה של עזרת הנשים היו 4 לשכות גדולות שגודלם היה בלשון המשנה וארבע לשכות… של ארבעים ארבעים. ובלשון סתומה זו השתמש גם הרמבם.

הראש סובר שהלשכות היו מחוץ לעזרת הנשים לגמרי זאת אומרת שכל החלל של עזרת הנשים היה ריק מהלשכות מה שנותן יותר מקום לאירועים הגדולים שהיו שם כמו שמחת בית השואבה והקהל אבל התוספות יום טוב יוצא אליו בחרב ובחנית שהרי ביחזקאל בוואדי הלשכות בפנים

במבט ראשון נראה לפרש שהכוונה ל40 על 40 וכן מציין התפארת ישראל וכן רואים ברוב הדגמים אך מאידך מצויין במשנה שהלשכות היו כמו הלשכות שיהיו בעזרת ה במהרה בימנו בבית השלישי כמפורש בנבואת יחזקל ושם מצויין גודל של 30 על 40 אמה ולפי זה נצתרך לומר שכוונת המשנה בארבעים ארבעים היא שכל לשכה הייתה באורך 40 (קק מדוע לא כתבו את מידת הרוחב) ואכן נחלקו בזה המפרשים

התויוט בשם רבנו שמעיה כותב שאני לא לא יודע האם הם היו מורבעות או שמא כמו ביחזקאל 30/40

התפארת ישראל - כפשט המשנה 40/40

המלאכת שלמה - 40 באורך ו30 ברוחב וכן רואים בסרטוט של המקדש שצייר הרבי שליטא מהמ

וגם כאן משמע אורך זא לאורך המקדש דהיינו ממערב למזרח וכן כתבו המפרשים ביחזקאל אורך ממזרך למערב ורוחב מצפון לדרום ( המלבים המצודות ועוד)

גודל הקירות.

במשנה נאמר ש״ללרה הייתה בראשונה והקיפוה כצוצרה ונחלקו בזה המפרשים

רשי ורבנו שמעיה ועוד מפרשים שחלקה פירושו שהקירות של עזרת הנשים היו חלקים ללא זיזים אחכ שמו זיזים ע״מ שלפני סוכות ישימו עליהם את הגזוזטרה

הרמבם ואחריו נמשכו גם הברטנורא והתויוט ש״חלקה״ פירושו שהשטח היה חלק ללא מחיצות ואחכ הוסיפו את המחיצות

גובהם של הקירות בעזרת הנשים היה מעט מעל 20 אמה למעט הקיר המערבי היכן שהיה שער ניקנור מכיוון שקיר זה הוא קיר של המקדש ואכן הקירות של המקדש עצמו היו יותר גבוהים מהקירות של עזרת הנשים (יוסיפון) ועדות זאת מסתדרת להפליא עם דברי הרמבם שמכיוון שבתחילה לא הייתה מחיצה ורק בשלב מאוחר יותר בנו אותה אז אכן סביר שלא בנו אותה בגודל של קירות העזרה

הגרא - בראשונה הכוונה לבית ראשון. אכן לפי דברי הגרא הללו אין קשר בין דברי יוסף לדעת הרמבם אך קק לומר שבראשונה הכוונה לבית ראשון.

מפלס הגובה

מפלס גובהה של עזרת הנשים היה ב6 אמות יותר גבוהה מהר הבית שהרי בחיל שהיה בין הר הבית לעזרת הנשים ( גם בין הר הבית לעזרה אבל שם היו יותר מדרגות)היו 12 מדרגות רום מעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה ( גובה המדרגה חצי אמה ורוחבה חצי אמה) אז 12 מדרגות כפול חצי אמה נתנו לעזרת נשים גובה של שש אמות

מעזרת הנשים לעזרת ישראל היו חמישה עשר מדרגות גם הם של חצי אמה וזה אומר שעזרת ישראל גבוהה מעזרת הנשים בשבע וחצי אמות