משתמש:ז.ר./תורה חדשה מאיתי תצא: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 1: שורה 1:
== נגלה דתורה ==
== נגלה דתורה ==
האבות ומשה רבינו, מצוה על כל אחד ללמד את כל התלמידים
בנוגע נגלה דתורה האבות ומשה רבינו, לא יצטרכו לקבל דין והלכה ממשיח, ולא עוד אלא שהם ילמדו אחרים, כי בודאי יקיימו את הציווי "ושננתם לבניך" אלו התלמידים, ומצוה על כל חכם ללמד את כל התלמידים.


כ"א נכווה
ובמילא יהיה כמה וכמה אופנים בלימוד נגלה דתורה - לימוד מפי האבות, לימוד מפי משה רבנו. ומכיון שכולם יהיו יחד הרי יהיה באופן שכל אחד נכווה מחופתו של חברו<ref name=":0">אחש"פ תשמ"ו התוועדויות ח"ג ע' 138-139.</ref>.


== פנימיות התורה - חידוש א' ==
== פנימיות התורה - חידוש א' ==
גילויים לאן קץ, משיח ילמד לכולם
בלימוד פנימיות התורה (למרות שמשה רבנו למד בודאי פנימיות התורה, אך) יש בפנימיות התורה ישנם ריבוי דרגות ([[רזין דאורייתא]], רזין דרזין וכו') עד אין קץ, הרי פנימיות התורה שמשיח צדקנו יגלה יהיה בעילוי שבאין ערוך לגבי הפנימיות התורה שלמדו לפני זה, ישפיע סודות התורה אשר עין לא ראתה, גם לא האבות ומשה רבנו, ורק למשיח יתגלה. והוא ילמד לכולם באופן של ראיה<ref name=":0" />.


התגלות טעמי וסודות התורה
התגלות טעמי וסודות התורה
שורה 17: שורה 17:


=== מהקב"ה ===
=== מהקב"ה ===
ולא ילמדו, ידעו אותי
אופן ההתגלות המקב"ה עצמו "ולא ילמדו, ידעו אותי"<ref name=":1">ראה ש"פ תזו"מ תשמ"ז חקירה בזה.</ref>.


=== מלך המשיח ===
=== מלך המשיח ===
ילמד את כל העם
ילמד את כל העם<ref name=":1" />.


=== משה רבינו ===
=== משה רבינו ===
רבינו הוא נצחי
על ידי משה רבינו<ref name=":1" /> הוא נצחי.




שורה 29: שורה 29:
נגלה דתורה יהי' כו"כ דרגות, פנימי' התורה רק משיח ילמד, באופן דראי'<sup>[2]</sup>.
נגלה דתורה יהי' כו"כ דרגות, פנימי' התורה רק משיח ילמד, באופן דראי'<sup>[2]</sup>.


המעלה של תורה חדשה על מ"ת<sup>[3]</sup>.
אף ש[[מתן תורה]] היתה רק פעם אחת, ולא תהיה עוד הפעם מתן תורה, לעתיד לבא יהי' בגילוי.
 
אף שמ"ת הי' רק פ"א, לעת"ל יהי' בגילוי, והעבודה בתומ"צ ותשובה, דירה - לו ית'<sup>[4]</sup>.


-כבר היה לעולמים:
-כבר היה לעולמים:


אינו חידוש אמיתי<sup>[5]</sup>.
זה ש­משיח "ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה'", למרות שבזה נכלל גם "דברים הסתומים כו'", זה לא חידוש ממש, כי בתורה אי אפשר להיות חידוש (אמיתי), כפסק הרמב"ם שתורה הזאת "אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת"<ref>לקו"ש חל"ה סוף ע' 209.</ref>.


מרע"ה, מעלתו שהוא מקבל התורה, גם לאחרי ביאת משיח, כ"י מ"ת לא יהי' עוה"פ<sup>[6]</sup>.
נשיאי ישראל יהיו במעלתם גם אחרי ביאת משיח, החל מנשיא הראשון [[משה רבינו]], מעלתו בתור מקבל התורה ישאר גם לאחרי ביאת משיח, שהרי מתן תורה לא תהיה עוד הפעם<ref>התוועדויות תשמ"ה ח"ה ע' 2619.</ref>.


גואל אחרון בכח גואל ראשון<sup>[7]</sup>.
גואל אחרון בכח גואל ראשון<ref>חיי שרה תשנ"ב.</ref>.


ילמד תורה באופן של ראי' דוגמא לזה, האריז"ל<sup>[8]</sup>.
ילמד תורה באופן של ראי' דוגמא לזה, האריז"ל<ref>תו"מ חי"ט ע' 280. התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 133. ד"ה אראנו ולא עתה תש"ל.</ref>.


במ"ת לא הי' שכחה<sup>[9]</sup>.
במ"ת לא היה שכחה<ref>ד"ה מחר חודש תשל"א.</ref>.


-מעשינו ועבודתנו:
-מעשינו ועבודתנו:


מעשינו להוגה בתורה<sup>[10]</sup>.
לימוד התורה עכשיו חינוך והכנה לתורה של לעתיד לבא<ref>לקו"ש חי"ט ע' 40. חכ"א ע' 287. ש"פ נשא תשל"ז סי"ג.</ref>.
 
לימוד התורה עכשיו חינוך והכנה לתורה דלעת"ל<sup>[11]</sup>.


עבודתינו באופן דהתאמתות דראי', לזה שמשיח ילמד באופן דראי'<sup>[12]</sup>.
עבודתינו באופן שהלימוד הוא באופן של התאמתות דראי', הור הכנה לזה שמשיח ילמד באופן של ראי'<ref>ד"ה אראנו ולא עתה תש"ל.</ref>.


הכנה לזה לחדש חידושים, חידושי תורה<sup>[13]</sup>.
הכנה לה"תורה חדשה" הוא לחדש חידושים, חידושי תורה<ref>י"ב סיון תנש"א.</ref>.


כתית למאור, ע"י שעבוד בגלות, מגלים סוד טעמי' לעת"ל<sup>[14]</sup>.
על ידי "כתית - למאור", על ידי השעבוד בגלות - מגלים סוד טעמי' לעתיד לבא<ref>לקו"ש ח"ב ע' 488.</ref>.


ע"י לימוד והפצת הענין דחידוש הבריאה בכל רגע שזהו מהענינים העקריים דתורת החסידות, מקרבים ענין . . תורה חדשה<sup>[15]</sup>.
ע"י לימוד והפצת הענין דחידוש הבריאה בכל רגע שזהו מהענינים העקריים דתורת החסידות, מקרבים ענין . . תורה חדשה<ref>ד"ה אנכי תשמ"ט אות ו, סה"מ מלוקט ג ע' קפא.</ref>.


-טעימה, מעין, והתחלה:
-טעימה, מעין, והתחלה:


לימוד פנימי' התורה הוא מעין גילוי פנימי' התורה לעת"ל. וכמובן שיש חידוש גדול לעת"ל לגבי עכשיו<sup>[16]</sup>.
לימוד פנימיות התורה הוא מעין גילוי פנימיות התורה של לעתיד לבא. ואף על פי כן מובן שיהיה חידוש גדול בגילוי פנימיות התורה לעתיד לבא לגבי הלימוד עכשיו<ref>התוועדויות תשמ"ג ח"ב ע' 873.</ref>.


לקוטי שיחות, מעין תורתו של משיח, גאומ"ש<sup>[17]</sup>.
עניני גאולה ומשיח, לקוטי שיחות, הוא מעין תורתו של משיח<ref>ש"פ תזו"מ תנש"א.</ref>.


= ●      ולא ילמדו עוד איש את רעהו . . לאמר דעו את הוי', כי כולם ידעו אותי, למקטנם ועד גדולם<sup>'''[18]'''</sup> =
= ●      ולא ילמדו עוד איש את רעהו . . לאמר דעו את הוי', כי כולם ידעו אותי, למקטנם ועד גדולם<sup>'''[18]'''</sup> =
ולא ילמדו, כולם ידעו אותי - ידיעת העצמות, אך ללימוד התורה - יצטרכו לרב, ויהי' חילוקים (קטנם ועד גדולם)<sup>[19]</sup>.
בנוגע לימוד התורה, הן נגלה דתורה והן פנימיות התורה (ידיעת אלקות) - יצטרכו לרב, ויהי' חילוקים (קטנם ועד גדולם). אך בנוגע ידיעת העצמות "ידעו אותי" הרי אז יהיה ש"ולא ילמדו . . כולם ידעו אותי"<ref>יום שמחת תורה תשמ"ח, התוועדויות ע' 320.</ref>.


הקשר עם "אותי" הוא ע"י הממוצע המחבר (רבי)<sup>[20]</sup>.
למרות שאז "לא ילמדו איש את רעהו", הרי החיבור עם עצמות ומהות - "ידעו אותי" - יהיה על ידי הרבי הממוצע המחבר<ref>התוועדויות תשמ"ו ח"א ע' 88.</ref>.


-כבר היה לעולמים:
-כבר היה לעולמים:
שורה 74: שורה 70:
-מעשינו ועבודתנו:
-מעשינו ועבודתנו:


ע"י "ושננתם", הר"ז ממשיך ולא ילמדו<sup>[21]</sup>.
על ידי לימוד התורה באופן של "ושננתם" שדברי תורה חדודין בפיך, הרי זה הכלי וממשיך את קיום הייעוד ש"ולא ילמדו איש את רעהו"<ref name=":2">לקו"ש ח"ט ואתחנן סוף שיחה א', ע' 48. ש"פ ואתחנן תשכ"ח.</ref>.


"אותי" בשווה, ע"י לימוד הרמב"ם, לקטן ולגדול בשווה<sup>[22]</sup>.
לעתיד כולם ידעו "אותי" בשווה, על ידי לימוד הרמב"ם עתה, כיון שלימוד הרמב"ם הוא (והרמב"ם כתב את ספרו באופן שזה) לקטן ולגדול בשווה<ref>התוועדויות תשמ"ח ח"ב ע' 251.</ref>.


הכנה מעין השכר, שגם הקטנים ירבו בחכמה, אפי' רביי<sup>[23]</sup>.
כתוב בזהר "כד יהא קריב ליומי משיחא אפילו רביי דעלמא זמינין לאשכחא טמירין דחכמתא", זאת אומרת, שעוד לפני הגאולה תהיה ההכנה מעין השכר שבזמן הגאולה, וכיון שבזמן הגאולה כתוב "ולא ילמדו . . כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם", לכן ההכנה לזה היא שגם הקטנים ירבו בחכמה<ref>ד"ה כימי צאתך תשכ"ח, תו"מ התוועדויות ע' 267. י"ט כסלו תשל"ב שיחו"ק (הישן) סוס"ד.</ref>.


"כולם . . אותי" בשווה, ע"י עבודה שווה שיש לכולם, לעשות דירה בתחתונים.
על ידי שכל אחד מקיים את השליחות הפרטית שלו, שבזה ישנם חילוקים וכל אחד שונה (ישובי אוהל, בעלי עסק, ועל דרך זה בן חמש למקרא, בן עשר למשנה כו'), הרי זה מביא להשכר בידיעת אלקות שבה ישנם חילוקים "למקטנם ועד גדלם".  


ע"י שליחות פרטית של כ"א בפנ"ע (ישובי אוהל, בעלי עסק), עי"ז למקטנם ועד גדלם"<sup>[24]</sup>.
על ידי העבודה והשליחות שיש לכולם בשווה, לעשות דירה בתחתונים, שמצד נקודת השליחות ש"שלוחו של אדם '''כמותו'''" הרי כולם שווים, זה מביא שלעתיד לבא "כולם ידעו אותי" ([[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] עצמו) שבידיעה זו (ידעו '''אותי''') לא יהיה חילוקים, וזה יהיה אצל כולם בשווה<ref>ש"פ וישלח תשמ"ח סה"ש ח"א ע' 142.</ref>.


-טעימה, מעין, והתחלה:
-טעימה, מעין, והתחלה:


כשדברי תורה חדודין בפיך, שאי"צ לרב<sup>[25]</sup>.
כשלומדים תורה שאופן של "ושננתם" שדברי תורה חדודין בפיך, עד כדי כך שלדבר זה כבר מחודד בפיו כל כך שאינו צריך לרב, הרי זה מעין לעתיד לבא ש"לא ילמדו איש את רעהו"<ref name=":2" />.


תרבה הדעה והחכמה<sup>[26]</sup>
מהחידושים לטובה של דורנו, שבנות לומדים (נוסף על ההלכות הצריכות להן) גם עוד עניני תורה ([[תורה שבעל פה]] וטעמי ההלכות), שזהו "טעימה" של מעין ודוגמת המצב של הגאולה שאז "באותן הימים תרבה הדעה והחכמה"<ref>ערב ל"ג בעומר תש"נ ס"ה, התוועדויות ע' 174.</ref>.
----<sup>[1]</sup>) ישעי' נא, ד. ויקרא רבה, שמיני יג, ג.
----<sup>[1]</sup>) ישעי' נא, ד. ויקרא רבה, שמיני יג, ג.


<sup>[2]</sup>) התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 133. ראה ש"פ תזו"מ תשמ"ז חקירה בזה.
<sup>[2]</sup>)


<sup>[3]</sup>) לקו"ש חי"א ע' 8.
<sup>[3]</sup>) לקו"ש חי"א ע' 8.


<sup>[4]</sup>) ד"ה ביום השמיני תש"מ.
<sup>[4]</sup>)  


<sup>[5]</sup>) לקו"ש חל"ה ע' 206…
<sup>[5]</sup>)  


<sup>[6]</sup>) התוועדויות תשמ"ה ח"ה ???
<sup>[6]</sup>)  


<sup>[7]</sup>) חיי שרה תשנ"ב.
<sup>[7]</sup>)  


<sup>[8]</sup>) תו"מ חי"ט ע' 280. התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 133. ד"ה אראנו ולא עתה תש"ל.
<sup>[8]</sup>)  


<sup>[9]</sup>) ד"ה מחר חודש תשל"א.
<sup>[9]</sup>)  


<sup>[10]</sup>) לקו"ש חי"א ע' 8.
<sup>[10]</sup>)  


<sup>[11]</sup>) לקו"ש חי"ט ע' 40. חכ"א ע' 287. ש"פ נשא תשל"ז סי"ג.
<sup>[11]</sup>)  


<sup>[12]</sup>) ד"ה אראנו ולא עתה תש"ל.
<sup>[12]</sup>)  


<sup>[13]</sup>) י"ב סיון תנש"א.
<sup>[13]</sup>)  


<sup>[14]</sup>) לקו"ש ח"ב ע' 488.
<sup>[14]</sup>)  


<sup>[15]</sup>) ד"ה אנכי תשמ"ט אות ו, סה"מ מלוקט ג ע' קפא.
<sup>[15]</sup>)


<sup>[16]</sup>) התוועדויות תשמ"ג ח"ב ע' 873.
<sup>[16]</sup>)  


<sup>[17]</sup>) ש"פ תזו"מ תנש"א.
<sup>[17]</sup>)  


<sup>[18]</sup>) ירמי' לא, לג.
<sup>[18]</sup>) ירמי' לא, לג.


<sup>[19]</sup>)  יום שמחת תורה תשמ"ח, התוועדויות ע' 320.
<sup>[19]</sup>)   


<sup>[20]</sup>) התוועדויות תשמ"ו ח"א ע' 88.
<sup>[20]</sup>)  


<sup>[21]</sup>)  לקו"ש ח"ט ואתחנן סוף שיחה א', ע' 48. ש"פ ואתחנן תשכ"ח.
<sup>[21]</sup>)   


<sup>[22]</sup>) התוועדויות תשמ"ח ח"ב ע' 251.
<sup>[22]</sup>)  


<sup>[23]</sup>) ד"ה כימי צאתך תשכ"ח, תומ" התוועדויות ע' 267. י"ט כסלו תשל"ב שיחו"ק (הישן) סוס"ד.
<sup>[23]</sup>)  


<sup>[24]</sup>) סה"ש תשמ"ח ח"א ע' 142.
<sup>[24]</sup>)  


<sup>[25]</sup>) לקו"ש ח"ט ואתחנן סוף שיחה א', ע' 48.
<sup>[25]</sup>)  


<sup>[26]</sup>) ערב ל"ג בעומר תש"נ ס"ה.
<sup>[26]</sup>)
משתמש אלמוני