מאיר כהנא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: שוחזרה עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: שוחזרה עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 2: שורה 2:
הרב '''מאיר דוד כהנא''' הי"ד ([[כ"ח תמוז]] [[תרצ"ב]] – [[י"ח חשוון]] [[תנש"א]]) היה ראש ישיבת הרעיון היהודי ב[[ירושלים]], חבר כנסת, מנהיג "הליגה להגנה יהודית" ב[[ארצות הברית]], ותנועת "כך" ב[[ארץ ישראל]].
הרב '''מאיר דוד כהנא''' הי"ד ([[כ"ח תמוז]] [[תרצ"ב]] – [[י"ח חשוון]] [[תנש"א]]) היה ראש ישיבת הרעיון היהודי ב[[ירושלים]], חבר כנסת, מנהיג "הליגה להגנה יהודית" ב[[ארצות הברית]], ותנועת "כך" ב[[ארץ ישראל]].


נרצח בידי מתנקשש ערבי, בסיומו של נאום במנהטן, ניו יורק.
נרצח בידי מתנקש ערבי, בסיומו של נאום במנהטן, ניו יורק.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==

גרסה מ־21:44, 27 באוגוסט 2024

הרב כהנא, רביעי מימין, בהתוועדות חסידית בישיבת תורת אמת בשנת תשמ"ו

הרב מאיר דוד כהנא הי"ד (כ"ח תמוז תרצ"בי"ח חשוון תנש"א) היה ראש ישיבת הרעיון היהודי בירושלים, חבר כנסת, מנהיג "הליגה להגנה יהודית" בארצות הברית, ותנועת "כך" בארץ ישראל.

נרצח בידי מתנקש ערבי, בסיומו של נאום במנהטן, ניו יורק.

תולדות חיים

נולד וגדל בברוקלין, למד בישיבת מיר בארצות הברית. בשנת ה'תשי"ז הוסמך לרבנות, ושימש כרב בקהילת הווארד-ביץ' בקווינס.

בין השנים תשכ"ב - תשכ"ט ערך את העיתון היהודי "ג'ואיש פרס", והיה בעל טור בו עד תש"נ.

בשנת תשל"א עלה לארץ, הקים את תנועת 'כך' והתמודד בבחירות לכנסת מספר פעמים ללא הצלחה. בבחירות לכנסת ה-11, בשנת תשד"מ, הצליח להיכנס לאחר שקיבל אחוז אחד מסך הקולות.

בהיותו בכנסת היה נחשב למוקצה, עד שהרב יעקב יוסף והרב חיים דרוקמן העידו כי היו בין חברי הכנסת היחידים שנשארו לשמוע את נאומיו. בעת כהונתו הגיש הרב כהנא שתי הצעות חוק שהיו קשורות לנושא מיהו יהודי.

לקראת הבחירות לכנסת השתים עשרה בשנת תשמ"ט, נפסלו הרב כהנא ומפלגתו מלהתמודד לכנסת.

בי"ח חשוון תנש"א הגיע הרב כהנא לנאום במלון מריוט במנהטן. בסיום הנאום, מחבל ערבי שהתחפש לחרדי רצח אותו בירייה.

פעולותיו

הליגה להגנה יהודית

בשנת ה'תשכ"ח הקים את "הליגה להגנה יהודית" (JDL), שעסקה בהגנה על יהודים מפני אנטישמיות.

לאחר הירצחו של ר' דוד אוקינוב, הגיע כהנא לנאום בשכונת קראון הייטס על החשיבות בהחזקת נשק והגנה עצמית. הרבי ביקש מהרב דוד רסקין שיביא לו רשימה של המשתתפים באירוע.[דרוש מקור]

בין השנים תשכ"ט - תשל"א ארגן בארצות הברית הפגנות אלימות נגד השלטונות הסובייטים, במחאה על אי מתן היתרי עליה ליהודי ברית המועצות. ההפגנות כללו הטרדה של דיפלומטים רוסיים בארצות הברית, הפרעה לאירועים של אמנים רוסיים, ואף מקרה של שימוש בחומרי נפץ כלפי השגרירות הרוסית בניו יורק.

הרבי הביע את דעתו בחריפות מספר פעמים נגד הפגנות אלו. באחת ההזדמנויות אמר הרבי כי ניסה לפעול בחשאי כדי למנוע את ההפגנות, אך מכיוון שזה לא עזר הוא אומר בגלוי כי ההפגנות רק פוגעות ביהודי ברית המועצות ולא מועילות להם. (ראה בהמשך הערך, בפסקה "הפגנות למען יהודי ברית המועצות").

מיהו יהודי

הרב כהנא היה פעיל במאבק לתיקון חוק מיהו יהודי, והציע פעמים רבות אי אמון בממשלה על רקע אי תיקון החוק.

בהזדמנות מסוימת אף הגיע במיוחד מפלורידה על מנת להצביע בעד תיקון החוק[1].

שלימות הארץ

הרב כהנא דגל בשיטה כי יש לשמור על ארץ ישראל בשלימותה, וטען כי יש להעביר את הערבים הגרים בארץ ישראל למדינות ערב השכנות, כאשר אלו שיתפנו מרצון יקבלו פיצויים, ואלו שלא יפונו בכח.

יחסיו עם הרבי וחב"ד

ההפגנות למען יהודי ברית המועצות

הרבי ביקר בחריפות פעולות בארגון הפגנות נגד ממשלת ברית המועצות בתקופת מסך הברזל שמטרתן הפעלת לחץ על השלטונות הסוביטיים לצורך הטבת מצבם ושחרורם של יהודי ברית המועצות. הרבי טען כי הפגנות אלו הובילו לתוצאה הפוכה, של הקרעת מצב של יהודי רוסיה ועצירת מתן רישיונות ההגירה מברית המועצות[2]. כהנא היה יוזם פעיל בולט בארגונן של ההפגנות הללו.

הרבי טען שישנם אנשים שמנצלים את תמימותו של כהנא בעניין יהודי רוסיה, ושולחים אותו להפגין למרות שהדבר מזיק ליהודים ברוסיה. הרב כהנא מצידו אמר שהוא מבין את סברת הרבי, אך מכיון שאינו חסיד הוא מתיר לעצמו להמשיך בהפגנות[דרוש מקור].

בי"ט כסלו תש"ל הגיע כהנא להתוועדות של הרבי ב-770, אך סירב לשבת במקום מכובד שהוצע לו, בטענה כי הוא יודע שפעולותיו בנושא רוסיה גורמות לרבי עוגמת נפש, ולכן אינו רוצה שהרבי יראה אותו[דרוש מקור].

זמן מה לפני שנרצח אמר כהנא שכעת, לאחר נפילת ברית המועצות, הוא נוכח לדעת כי הרבי צדק בשיטתו[3].

מוחה על הפגיעה בכבוד הרבי

באחד הדיונים שנערכו על חוק "מיהו יהודי", תקף זיידאן עטשי, חבר כנסת דרוזי ממפלגת שינוי, את דבריו של הרבי כי רק חברי כנסת יהודיים צריכים להצביע. לאחר מכן נאם הרב כהנא בכנסת ובסיום הנאום ביקש למחות על הפגיעה בכבוד הרבי וכי תובע את עלבונו של "אחד מגדולי הרבנים והמנהיגים בישראל, האדמו"ר מחב"ד", ובסוף המחאה סיים כי "ארץ ישראל שייכת לאדמו"ר מחב"ד ולא לחבר הכנסת זיידן עטשי". [4]

הצבעה לכהנא

במשך השנים היה מקובל לספר כי לאחר בחירות תשד"מ, שאל הרבי את המזכיר ר' לייבל גרונר למי הצביעו בכפר חב"ד, ר' לייבל ענה שהצביעו לכהנא[5] והרבי היה נראה שבע רצון והפטיר "א גלייכע זאך" [=דבר נכון]. בשנת תש"פ במענה לשאלת כתב col[6], אמר הרב גרונר כי הכוונה הייתה לר' קלמן כהנא ממפלגת פא"י[7]. בנוסף לכך, הרב מרדכי שמואל אשכנזי טען מנגד כי לאחר שסופר לרבי על כמות המצביעים למאיר כהנא, הגיב הרבי בתדהמה לנוכח המספר הגבוה[8].

תמונת הרב כהנא בביתו של הרבי

בכ"א טבת תשמ"ט הסתיימו אחד עשר חודשים מהסתלקות הרבנית נ"ע. הרבי שליט"א עבר לפני התיבה בביתו, ולאחר תפילת מנחה חילק דולרים. בסיום החלוקה עלה הרבי במדרגות לקומה העליונה, ובסרט הוידאו נקלט הרב בנימין קליין מחזיק פוסטר עם תמונת הרב כהנא ומראה אותה לחסידים[9]

לא ברור מה הרקע לנשיאת התמונה. לכאורה לא מדובר בכרזת בחירות משום שבאותה שנה נפסל הרב כהנא מלהתמודד לכנסת.

דולר לעילוי נשמתו

הרב בנימין כהנא הי"ד בחלוקת דולרים, ב' ניסן תנש"א

כמה חודשים לאחר רצח אביו, בב' ניסן תנש"א, עבר בנו, הרב בנימין כהנא הי"ד, אצל הרבי בחלוקת דולרים. הרבי ציין שקרא בעיתון כי הוא (בנימין) אמור לשאת נאום ובירך אותו בהצלחה בנאום. לאחר שיצא הרבי קרא לו לחזור, ונתן לו דולר נוסף באומרו "זה בשביל עליית הנשמה"[10].

ספריו

  • האתגר - אודות ייעודו של עם ישראל.
  • לשכים בעיניכם - ספר העוסק בזכויותיהם של הערבים בארץ ישראל.
  • פירוש המכבי - פירוש על התנ"ך. הופיע על ספר שמות, דברים, שמואל, ישעיהו, תרי עשר, ותהלים.
  • ארבעים שנה - על חינוך הדור הצעיר.
  • אור הרעיון - ספר נרחב על משנתו.
  • סיפורה של הליגה להגנה יהודית - על פעולותיו נגד שלטונות ברית המועצות.

הערות שוליים

  1. ראיון עם הרב שמואל חפר
  2. הוידאו מהשיחה נחשף: כשהרבי שלל את ההפגנות ליהודי רוסיה, ועוד
  3. מפי הרב יקותיאל מנחם ראפ, נדפס ב"תקוות מנחם" ח"ב.[דרוש מקור: מספר עמוד]
  4. להלן דבריו של הרב כהנא: "לסיום, עלי לתבוע היום את עלבונו של אחד מגדולי הרבנים והמנהיגים בישראל, האדמו"ר מחב"ד, מלובביץ', לאחר שחבר כנסת אחד, לא יהודי, העז לזלזל בו ולהשמיצו. האדמו"ר טען, ובצדק, שלא ייתכן שלא-יהודי יצביע ויקבע מיהו יהודי, ושֶמה שאנו רואים פה בכנסת, כאשר גויים קובעים מיהו יהודי, מגיע לאבסורד. אני מצטט מה"ניו-יורק טיימס" למחרת ההצבעה הקודמת על "מיהו יהודי": "כל אימת שהכריזו שם של חבר כנסת ערבי בהצבעה, עבר בכנסת גל של צחוק, כשחברי הכנסת בעצמם לא יכלו לעצור בעד צחוקם האירוני, שערבים עוזרים לקבוע מיהו יהודי". אכן, היינו לעג וקלס בגויים. והנה קם חבר כנסת זה, הלא-יהודי, וגידף את האדמו"ר, כאילו הוא, הלא-יהודי, בעל-הבית כאן, כאילו הוא ציוני. אני זוכר את מה שהוא אמר כאן בכנסת. ...אבל חבר הכנסת שעליו אני מדבר הוא חבר במפלגה ציונית, ואף מכריז על עצמו כציוני. הוא השתתף בקביעה של "מיהו יהודי", ועכשיו הוא קובע מהי המדינה, וכך אמר חבר הכנסת זיידן עטשי, מ"שינוי", הציוני, אני מצטט מהפרוטוקול מאותו יום: - -- - "מדינת ישראל שייכת לעם היושב בה". אני רוצה להגיד לחברי הכנסת עטשי ומיעארי, לכולם: מדינת ישראל, ארץ-ישראל, שייכת ליהודי העולם, לעם היהודי כולו, לאלה שנמצאים כאן ולאלה שעדיין לא. זה הא' של הציונות, של היהדות. היא שייכת לאדמו"ר מחב"ד, ואינה שייכת לחבר הכנסת זיידן עטשי". (הישיבה המאה-חמישים-ושלוש של הכנסת האחת-עשרה. יום שני, י"א בטבת התשמ"ו) (‎23 בדצמבר ‎1985)
  5. על פי יומן הרב גרונר
  6. האם הרבי היה שבע רצון מהצבעה לכהנא?
  7. יש לציין שעל פי זאת ישנם שתי אפשריות: או שהסיפור אירע לפני תשד"מ (כי הרב קלמן כהנא כבר לא התמודד אז בבחירות), או שבגיל 88 הרב גרונר לא שלט היטב בפרטי המקרה.
  8. הרב אשכנזי, חלק ב', עמ' 292; קודם לכן פעל הרב אשכנזי בתעמולה על מנת שלא יצביעו לו בבחירות, לנוכח אידאולוגיית המפלגה המנוגדת לשיטתו של הרבי.
  9. סרט וידאו מכ"א טבת תשמ"ט (דקה 1:00:56)
  10. קישור לצפייה ביוטיוב: m.youtube.com/watch?v=D3wXd-UDCq8&feature=youtu.be