נחום דוב ברייאר: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(הרחבה) |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
|תאריך לידה=[[ז' ניסן]] [[תשי"ט]] | |תאריך לידה=[[ז' ניסן]] [[תשי"ט]] | ||
|קבלת האדמו"רות=כסלו [[תשמ"ה]] | |קבלת האדמו"רות=כסלו [[תשמ"ה]] | ||
}} | |כינוי=בילדותו נקרא נחום בערניו|מקום לידה=אמריקה|השכלה=ישראל|מקום מגורים=ירושלים|מדינה=ישראל|שנות הפעילות=לשנת תשפ''ה 40|השתייכות=הזרם החסידי|תחומי עיסוק=אדמו''ר|אב=ר' מנחם מנדל ברייאר|אם=הרבנית מלכה ברייאר}} | ||
[[קובץ:באיאן סיום הרמב''ם.jpg|ממוזער|250px|האדמו"ר מבויאן משתתף במעמד [[סיום הרמב"ם]], תמוז תשפ"א]] | [[קובץ:באיאן סיום הרמב''ם.jpg|ממוזער|250px|האדמו"ר מבויאן משתתף במעמד [[סיום הרמב"ם]], תמוז תשפ"א]] |
גרסה מ־14:17, 29 בספטמבר 2024
רבי נחום דב ברייאר | |
---|---|
האדמו"ר מבויאן | |
בילדותו נקרא נחום בערניו | |
לידה | ז' ניסן תשי"ט |
אמריקה | |
מדינה | ישראל |
השכלה | ישראל |
מקום מגורים | ירושלים |
שנות הפעילות | לשנת תשפה 40 |
השתייכות | הזרם החסידי |
תחומי עיסוק | אדמור |
אב | ר' מנחם מנדל ברייאר |
אם | הרבנית מלכה ברייאר |
רבי נחום דב ברייאר (באידיש: ברייער), הינו האדמו"ר הנוכחי של חסידות בויאן.
קבלת האדמו"רות
לאחר פטירת סבו רבי מרדכי שלמה פרידמן, האדמו"ר הקודם מבויאן, בה' אדר תשל"א, הפצירו החסידים בנכדו רבי נחום דב לקבל על עצמו את הנהגת החסידים. גם הרבי השתדל להשפיע עליו שיקבל את עול ההנהגה, וכשנכנס באותה עת ליחידות אמר לו הרבי כי משמיים מוטל עליו לכהן כאדמו"ר ובלעדיו תאבד חסידות בויאן[1]. בסיום היחידות ברכו הרבי להצלחה בהנהגת החסידות.
ברשימותיו של הרב אפרים אליעזר יאלעס מופיע שהרבי שאלו בשנת תשמ"א - "מדוע מתעכבת הכתרתו של האדמו"ר מבויאן? אין זה מן הראוי להשאיר עדה ללא מנהיג"[2]. מאמצים נוספים להשפיע עליו הופעלו באמצעות דודו של האדמו"ר, הרב שניאור זלמן גוראריה[3].
בסופו של דבר, בחודש כסלו שנת תשמ"ה קיבל על עצמו את הנהגת חסידות בויאן.
קשריו עם חב"ד
האדמו"ר מיודד מאוד עם כלל רבני חב"ד, ותומך בפעולות חסידי חב"ד. האדמו"ר נוהג להשתתף באירועים חב"דיים, כגון בחגיגת סיום והכנסת ספרי התורה הכללים בירושלים, וכאשר לא מתאפשר לו להשתתף בחגיגות סיומי הרמב"ם שולח את נציגו, לרוב את ראש ישיבת בויאן, הרב יצחק רבינוביץ'[4].
ביקר אצל הרבי מספר פעמים. בשיחתו לפני תלמידים מישיבת תומכי תמימים בלונדון [5] </ref>, סיפר שבילדותו הגיע להתוועדות י"ט כסליו במחיצתו של הרבי, ולפתע קיבל כוס של ברכה כשהרבי שולח להגיד לו שההתוועדות היא גם לכבוד הילולת זקנו המגיד ממזריטש, וכך לדבריו נתן לו הרבי הרגשה טובה בין החסידים. גם בבחרותו טרם נישואיו הגיע אל הרבי והתברך מפיו בגן עדן התחתון, אז הרבי העניק לו שטר של 50 שקלים ובאורח נדיר ליווהו החוצה עד לרכב שהביא אותו, כמו כן לאחר נישואיו טרם הכתרתו שהה זמן ארוך ביחידות עם הרבי[6].
בי"ב בשבט תשמ"ז, בעת מעמד יחידות כללית, ניגש שליחו של האדמו"ר אל הרבי ומסר פ"נ בשם רבו. הרבי הודה על פריסת השלום והעניק לו דולר לצדקה לזכות האדמו"ר. לאחר שהתחיל ללכת, קרא לו הרבי שוב ואמר - "יאריך ימים על ממלכתו". לאחר מכן נודע שבאותו זמן ממש ניצל האדמו"ר מתאונה דרכים מסוכנת בירושלים.
בי"ב בחשוון תשנ"ב, בעת מעמד חלוקת הדולרים, הגיע בנו של האדמו"ר אל הרבי. הרבי ברכו ונתן לו דולר, באומרו "תן לצדקה עבור אביך, שירווה ממך נחת חסידי".
בראש חודש כסלו תש"ס ביקר בישיבת "היכל מנחם" במילאנו, בה התפלל תפילת שחרית עם תלמידי הישיבה כשלאחריה נשאר להאזין לשיעור שנמסר לבחורים. האדמו"ר הביע את התפעלותו מרמת הלימודים הגבוהה ומפעילות הישיבה להפצת היהדות באזור.
בחודש תמוז תשס"ח נפטר אחיו של מזכיר הרבי, הרב יהודה לייב גרונר, והאדמו"ר הגיע לנחמו[7].
בחג הפורים תשפ"א התפרסם תיעוד ויראלי בו בעת ה'טיש' אצל האדמו"ר, מנגנים קהל אלפי חסידיו את הניגון החב"די באנגלית "ווי וואנט משיח נאו"[8].
האדמו"ר עומד בקשרי ידידות עם הרב ברל לזר, הם נפגשו מספר פעמים ושוחחו יחד, בשנת תשפ"א כשהתפרסמו תוכניות בית המדרש העתידי של חסידות בויאן, שיגר הרב לזר מכתב למעונו של האדמו"ר וביקש להקפיד על צורתן הנכונה של לוחות הברית בארון הקודש של בית המדרש כשהם מרובעות כפי שעורר הרבי, האדמו"ר בתגובה הורה לשנות את צורת הלוחות בתוכניות ובכל בתי הכנסת של החסידות ובכל פרסומי הארגונים העומדים מטעם החסידות, לאחר מכן שיגר הרב לזר מכתב תודה לאדמו"ר בו הביע את חשיבות העניין[9].
ראו גם
לקריאה נוספת
- שלום דובער וולפא, שמן ששון מחבריך, חלק ד' עמודים 85–86.
- מכון באהלי צדיקים, ספר בסוד שיח ע' 91-92.
קישורים חיצונים
הערות שוליים
- ↑ כך על פי השמועה.
- ↑ רשימותיו של הרב יאללעס מיום א' דחול המועד פסח תשמ"א.
- ↑ הרב גוראריה נשוי לבתו של האדמו"ר מקופישניץ, מבית רוז'ין.
- ↑ כסלו תשס"ג, חשוון תשס"ד, חשוון תשס"ה, הרב נחום פישמן (סיוון תשס"ח), אייר תש"ע, אדר ב' תשע"א
- ↑ האדמו"ר מבאיאן סיפר לתמימים: הזיכרונות שלי מחצרו של הרבי.
- ↑ https://collive.com/boyaner-rebbes-unique-way-of-thanking-lubavitch-bochurim/ השיחה]
- ↑ אדמו"רים ורבנים ניחמו את הרב גרונר בירושלים
- ↑ ניגון חב"ד אצל האדמו"ר מבויאן.
- ↑ ראו את פירוט הדברים בטורו השבועי של הרב שייע דייטש ערב שבת פרשת נשא תשפ"ד, 'רגעי השבוע' [bshch.blogspot.com/2024/06/blog-post_864.html].
הקודם: מרדכי שלמה פרידמן |
שולשלת אדמו"רי בויאן מה' אדר - תשל"א |
הבא: - |
חב"ד וגדולי ישראל |
---|
חב"ד ובנותיה |
חסידות חב"ד ליובאוויטש חסידות סטרשלה ● התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו) • חב"ד קאפוסט • חב"ד ליאדי • חב"ד ניעז'ין ● חסידות אוורוטש |
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה |
ברסלב • טולנא • סלונים • סקווירא • פינסק קרלין • צ'רנוביל • קרלין • צ'רקס • רחמסטריבקא • רוז'ין • צ'ורטקוב • סקוליא |
חצרות גליציה |
באבוב • צאנז • מחנובקה • פשברסק • בעלז • נדבורנא • ביטשינא • קרטשניף • זוטשקא |
חצרות פולין ווואהלין |
אמשינוב • גור • זוויהל • לעלוב • סטרופקוב • ראדזין • ביאלא • פשיסחא • אוז'רוב |
חצרות הונגריה ורומניה |
פאפא • ויז'ניץ • סאטמאר • ערלוי |
חצרות ארץ ישראל ומרוקו |
שומרי אמונים • אשלג • אבוחצירא |