יעקב לייב מראססנע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: החסיד רבי '''יעקב לייב''', נולד בראססנע, הוא היה יהודי פשוט, אך ירא שמים גדול. על אודות דרך עבודתו מסופר, כ…)
 
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


על אודות דרך עבודתו מסופר, כי הוא שמע מהמלמד שלו רבי אברהם שני מאמרים שעשו עליו רושם גדול; האחד - מאמר הגמרא המתפלל צריך שיראה כאילו שכינה כנגדו,{{הערת שוליים|1=[[סנהדרין]] כב א.}} והמאמר השני - נשאת ונתת באמונה.  
על אודות דרך עבודתו מסופר, כי הוא שמע מהמלמד שלו רבי אברהם שני מאמרים שעשו עליו רושם גדול; האחד - מאמר הגמרא המתפלל צריך שיראה כאילו שכינה כנגדו,{{הערת שוליים|1=[[סנהדרין]] כב א.}} והמאמר השני - נשאת ונתת באמונה.  
{{הערת שוליים|1=[[מסכת שבת|שבת| לא, א.}}
{{הערת שוליים|1=[[מסכת שבת|שבת]] לא, א.}}


כשאותו בחור יעקב ליב נעשה לחתנו של אליהו הבדחן והתפרנס כחנווני ־ קיים את הנשאת ונתת באמונה בהקפדה.
כשאותו בחור יעקב ליב נעשה לחתנו של אליהו הבדחן והתפרנס כחנווני ־ קיים את הנשאת ונתת באמונה בהקפדה.
שורה 17: שורה 17:
במדרש {{הערת שוליים|1=בראשית רבה פל"ב.}} כתוב: הריקין שבכם רצוף תשובות כרימון. מצוות ותשובות הן
במדרש {{הערת שוליים|1=בראשית רבה פל"ב.}} כתוב: הריקין שבכם רצוף תשובות כרימון. מצוות ותשובות הן
[[יראת שמים]] והשכלה, יהודי ירא שמים פשוט הוא גם בעל השכלה, אלא שזה מתבטא בצורה עצמית פשוטה. בהסברו של אותו רבי יעקב לייב, מונח הסברו העמוק של אדמו"ר האמצעי{{הערת שוליים|1=[[דרך חיים]] ד"א ס"ג. שערי אורה ד"ה בכ״ה בכסלו סי"א וי"ב. כתבים.}} על הפסוק "אם תכבסי בנתר", שישנן דמעות המיועדות לכיבוס ה[[נשמה]], ולא ההתרגשות בהם היא העיקר. {{הערת שוליים|1=[ספר השיחות]] [[תש"ג]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15834&st=&pgnum=104 עמ' תק"ד תק"ה].}}
[[יראת שמים]] והשכלה, יהודי ירא שמים פשוט הוא גם בעל השכלה, אלא שזה מתבטא בצורה עצמית פשוטה. בהסברו של אותו רבי יעקב לייב, מונח הסברו העמוק של אדמו"ר האמצעי{{הערת שוליים|1=[[דרך חיים]] ד"א ס"ג. שערי אורה ד"ה בכ״ה בכסלו סי"א וי"ב. כתבים.}} על הפסוק "אם תכבסי בנתר", שישנן דמעות המיועדות לכיבוס ה[[נשמה]], ולא ההתרגשות בהם היא העיקר. {{הערת שוליים|1=[ספר השיחות]] [[תש"ג]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15834&st=&pgnum=104 עמ' תק"ד תק"ה].}}
{{הערת שוליים}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר מהר"ש]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר מהר"ש]]

גרסה מ־02:47, 27 במאי 2010

החסיד רבי יעקב לייב, נולד בראססנע, הוא היה יהודי פשוט, אך ירא שמים גדול.

על אודות דרך עבודתו מסופר, כי הוא שמע מהמלמד שלו רבי אברהם שני מאמרים שעשו עליו רושם גדול; האחד - מאמר הגמרא המתפלל צריך שיראה כאילו שכינה כנגדו,[1] והמאמר השני - נשאת ונתת באמונה. [2]

כשאותו בחור יעקב ליב נעשה לחתנו של אליהו הבדחן והתפרנס כחנווני ־ קיים את הנשאת ונתת באמונה בהקפדה.

בשנות ילדותו של אדמו"ר הריי"צ היה כבר ר׳ יעקב ליב אדם ישיש. בגיל ששים מסר את חנותו לילדיו, לו ולאשתו היתה דירת-חורבה קטנה ליד "בנימיףס שטיבל" בו שימש כשמש בהתנדבות, והתפרנס מגנו ומעבודת אשתו במריטת עופות, העמדת ירקות שונים ועזרה בשמחות.

הרבי מהר"ש, אמר לאחד מגדולי החסידים באותה תקופה, משכיל חסידי שהיה בקי בכל ספרי החסידות הנדפסים ודיבר חסידות בביאורים והסברים עמוקים: עליך להסתכל על תפילתו של יעקב ליב השמש, תפילה אחת שלו שווה יותר מכל ההשכלה שלך.

ר' יעקב לייב היה בוכה רבות באמירת סליחות. כששאלוהו: ר׳ יעקב לייב מדוע אתם בוכים? ענה: חלילה, אינני בוכה, אני רק מנגב את הבוץ המתאסף במשך כל השנה.

המלמד של אדמו"ר הריי"צ, החסיד רבי ניסן, סיפר על תשובתו זו של ר׳ יעקב ליב לאדמו"ר הרש"ב, והגיב על כך: במאמרי הגמרא והמדרש המשבחים את היהודים הפשוטים, ישנן שתי התבטאויות. בגמרא[3] כתוב: אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרימון. במדרש [4] כתוב: הריקין שבכם רצוף תשובות כרימון. מצוות ותשובות הן יראת שמים והשכלה, יהודי ירא שמים פשוט הוא גם בעל השכלה, אלא שזה מתבטא בצורה עצמית פשוטה. בהסברו של אותו רבי יעקב לייב, מונח הסברו העמוק של אדמו"ר האמצעי[5] על הפסוק "אם תכבסי בנתר", שישנן דמעות המיועדות לכיבוס הנשמה, ולא ההתרגשות בהם היא העיקר. [6] שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; להערות שוליים ללא שם חייב להיות תוכן

  1. סנהדרין כב א.
  2. שבת לא, א.
  3. סנהדרין לז, א.
  4. בראשית רבה פל"ב.
  5. דרך חיים ד"א ס"ג. שערי אורה ד"ה בכ״ה בכסלו סי"א וי"ב. כתבים.
  6. [ספר השיחות]] תש"ג עמ' תק"ד תק"ה.