חסידות בעלז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
חסידות זו מכנים את עצמם בשם "בעלזא מחנובקה", מכיון שרוב החסידים הם מתוך חסידות בעלזא, ורק יחידים שייכים לחסידות מחנובקה מהאדמו"ר הקודם ממחנובקה - הצדיק הקדוש רבי אברהם יהושע העשיל טווערסקי שהי' חתנו של הרה"ק מז'אריק זצ"ל ונודע בהערצתו לרבי מלך המשיח. מאידך טוענים חסידי בעלזא כי שם זה שייך להם מכיון שרוב החסידים של האדמו"ר הקודם פנו לרבי יששכר דוב רוקח מבעלזא, וויכוחים מרים מתנהלים בין שני החסידויות בענין זה.
חסידות זו מכנים את עצמם בשם "בעלזא מחנובקה", מכיון שרוב החסידים הם מתוך חסידות בעלזא, ורק יחידים שייכים לחסידות מחנובקה מהאדמו"ר הקודם ממחנובקה - הצדיק הקדוש רבי אברהם יהושע העשיל טווערסקי שהי' חתנו של הרה"ק מז'אריק זצ"ל ונודע בהערצתו לרבי מלך המשיח. מאידך טוענים חסידי בעלזא כי שם זה שייך להם מכיון שרוב החסידים של האדמו"ר הקודם פנו לרבי יששכר דוב רוקח מבעלזא, וויכוחים מרים מתנהלים בין שני החסידויות בענין זה.


על פי פסק דין של [[העדה החרדית]] בירושלים מותר לחסידי בעלזא מחנובקא לקרוא לעצמם בשם זה, ואף בשם "בעלזא" לבדו. במשך השנים התקיימו מגעים רבים בין החסידויות להפסקת המחלוקת, אך אף אחת מהם לא באה לכלל מעשה. לטענת חסידי בעלזא מכנובקא חסידי בעלזא הציבו תנאים בלתי אפשריים לקיום, <REF>http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?topic_id=2323385&forum_id=16386 מכתבים בנושא]</REF> ואילו לגירסת חסידי בעלזא החסידות הנגדית הם אלו שלא אפשרו את ההסכם, בעקבות תנאי במשך ההסכמים כי ביכולתם לחזור בהם בכל שלב שהוא, גם לאחר חתימת ההסכם.
על פי פסק דין של [[העדה החרדית]] בירושלים מותר לחסידי בעלזא מחנובקא לקרוא לעצמם בשם זה, ואף בשם "בעלזא" לבדו. במשך השנים התקיימו מגעים רבים בין החסידויות להפסקת המחלוקת, אך אף אחת מהם לא באה לכלל מעשה. לטענת חסידי בעלזא מכנובקא חסידי בעלזא הציבו תנאים בלתי אפשריים לקיום, <REF>[http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?topic_id=2323385&forum_id=16386 מכתבים בנושא]</REF> ואילו לגירסת חסידי בעלזא החסידות הנגדית הם אלו שלא אפשרו את ההסכם, בעקבות תנאי במשך ההסכמים כי ביכולתם לחזור בהם בכל שלב שהוא, גם לאחר חתימת ההסכם.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חצרות]]
[[קטגוריה:חצרות]]

גרסה מ־05:35, 14 במאי 2010

חב"ד וגדולי ישראל
חב"ד ובנותיה
חסידות חב"ד ליובאוויטש
חסידות סטרשלה   ●   התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)חב"ד קאפוסטחב"ד ליאדיחב"ד ניעז'ין   ●   חסידות אוורוטש
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה
ברסלבטולנאסלוניםסקוויראפינסק קרליןצ'רנובילקרליןצ'רקסרחמסטריבקארוז'יןצ'ורטקובסקוליא
חצרות גליציה
באבובצאנזמחנובקהפשברסקבעלזנדבורנאביטשינאקרטשניףזוטשקא
חצרות פולין ווואהלין
אמשינובגורזוויהללעלובסטרופקובראדזיןביאלאפשיסחאאוז'רוב
חצרות הונגריה ורומניה
ויז'ניץסאטמארספינקאערלויפאפא
חצרות ארץ ישראל ומרוקו
שומרי אמונים  •  אשלג  •  אבוחצירא
בית הכנסת שבנה רבי שלום מבעלז בעיירה בעלז

חסידות בעלזא נוסדה על ידי הרה"ק רבי שלום מבעלזא תלמידו של החוזה מלובלין.

אחרי פטירתו מילא מקומו בנו רבי יהושע רוקח מבעלזא. הוא היה גם רב העיירה בעלזא. לאחר פטירתו מילא את מקומו רבי ישכר דוב רוקח מבעלזא, באדמו"רות. לאחר הסתלקותו מילא את מקומו בכור בניו רבי אהרן רוקח מבעלזא, הן באדמורו"ת, והן ברבנות העיירה. שאר האחים, ובכללם רבי מרדכי רוקח מבילגוריא, הכניעו עצמם לאדמו"ר רבי אהרן מבעלזא.

בשנות המלחמה עלה רבי אהרן לארץ, אך משפחתו נשארה בעמק הבכא ונספתה יחד עם מליוני היהודים על ידי העמלקים.

לאחר פטירתו של רבי אהרן, מכיון שבנו הצדיק הקדוש רבי משה רוקח נספה בשואה ולא המשיך אחריו ממשיך מזרעו, מינו את אחיינו רבי יששכר דוב רוקח מבעלזא שליט"א, בנו של רבי מרדכי מבילגוריא, ונכדו של רבי ישכר דוב הראשון מבעלזא זצוקללה"ה למלא את מקומו.

התפצלות החסידות

תקופה לאחר מינוי האדמו"ר, פרשה קבוצה מחסידי בעלזא ומינתה לאדמו"ר את רבי יהושע רוקח, נינו של רבי ישכר דוב מבעלזא זצ"ל. רבי יהושע כבר שימש כאדמו"ר קודם לכן בתור האדמו"ר ממחנובקה, כממשיך סבו האדמו"ר ממחנובקה - לבית צ'ערנאביל, והסכים לשמש גם כאדמו"ר לחסידי בעלזא.

חסידות זו מכנים את עצמם בשם "בעלזא מחנובקה", מכיון שרוב החסידים הם מתוך חסידות בעלזא, ורק יחידים שייכים לחסידות מחנובקה מהאדמו"ר הקודם ממחנובקה - הצדיק הקדוש רבי אברהם יהושע העשיל טווערסקי שהי' חתנו של הרה"ק מז'אריק זצ"ל ונודע בהערצתו לרבי מלך המשיח. מאידך טוענים חסידי בעלזא כי שם זה שייך להם מכיון שרוב החסידים של האדמו"ר הקודם פנו לרבי יששכר דוב רוקח מבעלזא, וויכוחים מרים מתנהלים בין שני החסידויות בענין זה.

על פי פסק דין של העדה החרדית בירושלים מותר לחסידי בעלזא מחנובקא לקרוא לעצמם בשם זה, ואף בשם "בעלזא" לבדו. במשך השנים התקיימו מגעים רבים בין החסידויות להפסקת המחלוקת, אך אף אחת מהם לא באה לכלל מעשה. לטענת חסידי בעלזא מכנובקא חסידי בעלזא הציבו תנאים בלתי אפשריים לקיום, [1] ואילו לגירסת חסידי בעלזא החסידות הנגדית הם אלו שלא אפשרו את ההסכם, בעקבות תנאי במשך ההסכמים כי ביכולתם לחזור בהם בכל שלב שהוא, גם לאחר חתימת ההסכם.

הערות שוליים