יום הילולא (מנהגים): הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 7: | שורה 7: | ||
*להוסיף במשך היום בעניני קדושה, ובפרט בענינים הקשורים עם מעשיו ותורתו ועבודתו של בעל ההילולא, ולהמשיך בזה בהימים שלאח"ז ועד שימשיך על כל השנה כולה. | *להוסיף במשך היום בעניני קדושה, ובפרט בענינים הקשורים עם מעשיו ותורתו ועבודתו של בעל ההילולא, ולהמשיך בזה בהימים שלאח"ז ועד שימשיך על כל השנה כולה. | ||
*שכאו"א (גם נשים) יקבלו החלטות טובות בהוספה בלימוד תורתו של בעל ההילולא - הן בגליא דתורה והן בנסתר דתורה - ובפקט בלימוד ה"חסידישע פרשה" ב[[תורה אור]] ו[[לקוטי תורה]], ומה טוב להוסיף (אצל השייכים לזה) בהמנהג טוב של לימוד פרק [[תניא]] כל יום קודם ה[[תפלה]] על הסדר. | *שכאו"א (גם נשים) יקבלו החלטות טובות בהוספה בלימוד תורתו של בעל ההילולא - הן בגליא דתורה והן בנסתר דתורה - ובפקט בלימוד ה"חסידישע פרשה" ב[[תורה אור]] ו[[לקוטי תורה]], ומה טוב להוסיף (אצל השייכים לזה) בהמנהג טוב של לימוד פרק [[תניא]] כל יום קודם ה[[תפלה]] על הסדר. | ||
*לייסד שיעורים ברבים בלימוד [[שלחן ערוך | *לייסד שיעורים ברבים בלימוד [[שלחן ערוך אדמו"ר הזקן]]. | ||
*לקיים את כל הנ"ל בפרסום הכי גדול, כיון ש"מצוה לפרסם עושי מצוה"{{הערה|תשובות הרשב"א סימן תקל"א}}. | *לקיים את כל הנ"ל בפרסום הכי גדול, כיון ש"מצוה לפרסם עושי מצוה"{{הערה|תשובות הרשב"א סימן תקל"א}}. | ||
*לערוך [[התוועדות]] בכל מקום ומקום, ללמוד שם מתורתו של בעל ההילולא, ולקבל החלטות טובות בכל הענינים השייכים לבעל ההילולא. | *לערוך [[התוועדות]] בכל מקום ומקום, ללמוד שם מתורתו של בעל ההילולא, ולקבל החלטות טובות בכל הענינים השייכים לבעל ההילולא. | ||
*ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא. | *ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא. | ||
===ט' כסלו=== | ===ט' כסלו=== | ||
*ללמוד מתורתו של בעל ההילולא, את מאמר "פדה בשלום" שבשערי תשובה ח"א{{הערה|שער התפלה מט, א.}}, ובאופן של "רחובות הנהר", ע"ד בעל ההילולא בעצמו, וענין זה שייך לכאו"א, אנשים ונשים. | *ללמוד מתורתו של בעל ההילולא, את מאמר "פדה בשלום" שבשערי תשובה ח"א{{הערה|שער התפלה מט, א.}}, ובאופן של "רחובות הנהר", ע"ד בעל ההילולא בעצמו, וענין זה שייך לכאו"א, אנשים ונשים. |
גרסה מ־14:45, 11 באפריל 2024
מנהגי יום הילולא הינם מספר הנהגות שהורה כ"ק אדמו"ר לאורך השנים, בקשר לימי הילולא של הוד כ"ק רבותינו נשיאינו. בפרטות, חסידים נוהגים להשתמש בכינוי "מנהגי יום ההילולא", בתור שם כולל לעשרה הנהגות הקשורות עם הוספה בתורה ומצוות ובהתקשרות לרבי, אותם מבצעים חסידי חב"ד ברחבי העולם ביום ההילולא של אדמו"ר הריי"צ בי' שבט ובימים הסמוכים אליו, על פי הוראתו הישירה של הרבי שנשלחה לחסידים במכתב מיוחד מראש חודש שבט תשי"א, לקראת יום היארצייט הראשון. אמנם, ישנם כמה ענינים נוספים השייכים לימי הילולא אחרים עליהם הורה הרבי, ויובאו להלן.
רבותינו נשיאינו
כ"ד טבת
- להוסיף במשך היום בעניני קדושה, ובפרט בענינים הקשורים עם מעשיו ותורתו ועבודתו של בעל ההילולא, ולהמשיך בזה בהימים שלאח"ז ועד שימשיך על כל השנה כולה.
- שכאו"א (גם נשים) יקבלו החלטות טובות בהוספה בלימוד תורתו של בעל ההילולא - הן בגליא דתורה והן בנסתר דתורה - ובפקט בלימוד ה"חסידישע פרשה" בתורה אור ולקוטי תורה, ומה טוב להוסיף (אצל השייכים לזה) בהמנהג טוב של לימוד פרק תניא כל יום קודם התפלה על הסדר.
- לייסד שיעורים ברבים בלימוד שלחן ערוך אדמו"ר הזקן.
- לקיים את כל הנ"ל בפרסום הכי גדול, כיון ש"מצוה לפרסם עושי מצוה"[1].
- לערוך התוועדות בכל מקום ומקום, ללמוד שם מתורתו של בעל ההילולא, ולקבל החלטות טובות בכל הענינים השייכים לבעל ההילולא.
- ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא.
ט' כסלו
- ללמוד מתורתו של בעל ההילולא, את מאמר "פדה בשלום" שבשערי תשובה ח"א[2], ובאופן של "רחובות הנהר", ע"ד בעל ההילולא בעצמו, וענין זה שייך לכאו"א, אנשים ונשים.
- לערוך התוועדות בכל מקום ומקום.
- לקבל החלטות טובות להוסיף בעניני תורה ומצוות ובפרט בעניני תפילה במנין.
- לנצל זמן נעלה זה להוספה עוד יותר ב"מעשינו ועבודתנו" ולזרז את ביאת הגאולה האמיתית והשלימה.
- ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא.
י"ג ניסן
- לנצל יום סגולה זה (וכן הימים הבאים לאחריו) להוספה בלימוד תורתו של הצ"צ, הן בנגלה (בספרי צמח צדק שלו, שנקראו על שמו) והן [ובמיוחד] בנסתר, קבלה וחסידות (החל מהגהותיו על לקוטי תורה).
- ללמוד במשך המעל"ע עכ"פ ג' פעמים (וכל המרבה הרי"ז משובח) מפירושי הרמב"ם כפי שנתבארו בחידושי צמח צדק, כולל גם הביאורים בפנימיות התורה בהענינים שבתחלת ספר הרמב"ם.
- להוסיף בקיום הוראותיו, ובפרט אלו שנתפרסמו בדורנו זה.
- בכל הנ"ל, הדגשה מיוחדת על הענינים השייכים לחודש ניסן.
- להוסיף בלימוד גם בהמשך תורתו של הצ"צ, שנאמר ע"י רבותינו נשיאינו שלאחריו, ועד לנשיא דורנו זה.
- ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא.
י"ג תשרי
ללמוד את המאמר הראשון שאמר בעל ההילולא לאחר קבלת נשיאותו על פרשת האזינו - ד"ה הצור תמים פעלו תרכ"ז. יש ללמוד את המאמר במשך המעל"ע של יום ההילולא, ועכ"פ בימים שלאח"ז, אבל בקשר עם יום ההילולא.
- ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא.
ב' ניסן
- להקדיש זמן במשך המעל"ע למחשבה אודות ישיבת תומכי תמימים (שהיא המוסד העיקרי של בעל ההילולא), אודות מה שפעלה עליו בעבר וצריכה לפעול עליו להבא - חיזוק בלימוד התורה - נגלה דתורה ופנימיות התורה, קיום המצוות בהידור, עבודת התפלה, ובכך שכל מעשיך יהיו לשם שמים ובכל דרכיך דעהו.
- הנ"ל נוגע גם למי שלא למד במוסד קדוש זה בעצמו, כ"א שלח לשם את בניו וכו'.
- ללמוד פרקי משניות המתחילים עכ"פ בחלק משמו הק' של בעל ההילולא.
יו"ד שבט
- לעלות לתורה בשבת לפני יום ההילולא.
- להדליק נר נשמה שידלק במשך כל עשרים וארבע השעות של יום ההילולא.
- לחזור בעל פה אחרי התפילות (בהמשכים) את מאמר באתי לגני.
- ללמוד פרק אחד מספר התניא לפני תפילת שחרית ואחרי תפילת מנחה.
- לתרום למוסדות שהוקמו על ידי אדמו"ר הריי"צ או שקרויים על שמו.
- לכתוב פדיון נפש ולצייר את תואר פניו של אדמו"ר הריי"צ, ובאם אפשר לשלוח לקרוא את הפדיון נפש על הציון שלו.
- ללמוד פרקי משניות המתחילים באותיות של שמו הפרטי של אדמו"ר הריי"צ.
- לערוך התוועדות חסידית במשך המעת לעת.
- להושיב את בני הבית ולספר להם על פעילותו של אדמו"ר הריי"צ להחזקת היהדות ברחבי העולם.
- לנסוע לבקר בבתי כנסיות ובמקומות בהם נמצאים בני נוער, ולהביא בפניהם את משנתו של אדמו"ר הריי"צ על היוקר של כל יהודי, ולעודד אותם לקיים את תקנותיו.
בשולי המכתב הרבי מוסיף שאם הדבר לא מסתדר אפשר לקיים את המנהגים גם בימים הסמוכים.
נוסח המכתב המלא
ב"ה, ראש חדש שבט, ה'תשי"א.
ברוקלין, נ. י.
- אל אנ"ש, תלמידי התמימים, אל המקושרים או השייכים אל כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון
לא נמצא templatedata תקין הכ"מ, ה' עליהם יחיו - שלום וברכה!
במענה על שאלת רבים אודות סדר מפורט ביום העשירי בשבט
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון
לא נמצא templatedata תקין הבע"ל, הוא יום היארצייט של כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ, הנני בזה להציע:
בשבת קודש שלפני היארצייט ישתדלו לעלות לתורה.
אם אין מספר העליות מספיק - יקראו בתורה בחדרים שונים, אבל לא להוסיף על מספר הקרואים.
ישתדלו שמפטיר יהיה הגדול שבחבורה - בריצוי רוב המנין - או על פי הגורל.
יבחרו וירימו מי שיתפלל לפני התיבה ביום היארצייט, ונכון לחלק שיתפלל אחד ערבית, שני - שחרית, שלישי - מנחה כדי לזכות בזה מספר יותר גדול של אנ"ש.
להדליק נר שידלק כל המעת לעת. אם אפשר בקל - נר של שעוה.
בשעת התפילות ידלקו חמשה נרות.
אחר התפילה (בבוקר - אחר אמירת תהלים) ילמוד (יסיים) המתפלל לפני התיבה פכ"ד דכלים, ופ"ז דמסכת מקוואות. אחר כך יאמר המשנה ר' חנניא בן עקשיא כו' ויאדיר. בלחש - איזה שורות בתניא, קדיש דרבנן.
אחר תפילת ערבית -יחזרו חלק מהמאמר דיום ההסתלקות (ד"ה באתי לגני, נדפס בקונטרס עד) בעל פה. ואם אין מי שיחזור בעל פה ילמדוהו בפנים. וכן אחר תפילת הבוקר. ולסיימו אחר תפילת מנחה.
בבוקר קודם התפילה - פרק תניא. וכן לאחר תפילת מנחה.
בבוקר קודם התפילה ירים כל אחד תרומה להענינים השייכים לנשיאנו, הוא כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ, בעד עצמו ובעד כל אחד מבני ביתו שיחיו, וכן קודם תפילת מנחה.
לאחר תפילת הבוקר וחזרת הדא"ח - יקרא כל אחד פ"נ (כמובן בחגירת אבנט). אלו שזכו להכנס ליחידות, או על כל פנים לראות את פני כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ - יצייר עצמו, בעת קריאת הפ"נ, כאלו עומד לפניו. להניח הפ"נ אחר כך בין דפי מאמר, קונטרס וכו' של תורת כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ. ולשלחו (אם באפשרי - בו ביום) על מנת לקראותו על ציון שלו.
במשך המעת לעת - ללמוד פרקי המשניות של אותיות השם.
במשך המעת לעת - לעשות התוועדות.
לקבוע שעה במשך המעת לעת - לבאר לבני ביתו שי' אודות כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ ועבודתו אשר עבד בה כל ימי חייו.
במשך המעת לעת - לבקר (אלו הראוים לזה) בבתי הכנסיות ובביהמ"ד אשר בעיר לחזור שם מימרא או פתגם מתורתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ, לבאר אודות אהבת כל ישראל שלו, להודיע ולהסביר תקנתו על דבר אמירת תהלים, לימוד חומש עם פירש"י - ובמקומות המתאימים - גם על דבר לימוד התניא כפי שחלקו לימות השנה. - אם באפשרי לעשות כל הנ"ל מתוך התועדות.
במשך המעת לעת - לבקר (המוכשרים לזה) במקום כנוסי הנוער החרדי - ולהשתדל, ככל האפשרי בדרכי שלום, גם במקום כינוסי הנוער שלעת עתה עדיין אינו חרדי - ולבאר להם איך שחבה יתירה נודעת להם תמיד מאת כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ, לבאר להם את אשר תבע מהם והתקוה והבטחון אשר בטח בהם, אשר סוף סוף ימלאו את תפקידם בהחזקת היהדות והפצת התורה בכל המרץ החום והחיות שהם מסגולת הנוער.
מובן אשר, אם זהו מתאים לתנאי המקום, ימשיכו בכל הנ"ל בימים אשר אחרי היארצייט ובפרט ביום הש"ק שלאחריו.
והוי' יחיש ביאת גואלנו והקיצו ורננו שוכני עפר, ונשיאנו, הוא כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ, בעל ההילולא, בתוכם ישמיענו נפלאות וינהלנו בדרך העולה בית א-ל.
ימי הילולא אחרים
כ' מנחם אב
- לקיים התוועדות וללמוד בה מתורתו של בעל ההילולא, וכן ללמוד מהנהגתו בתוקף הכי גדול על כל עניני היהדות ומתוך מסירות נפש, ולנהוג כך בעצמו ובפני בני ביתו, ודוגמא חי' זו היא היא החינוך הטוב ביותר לילדיו.
וא"ו תשרי
- לקבל החלטות טובות להתחזק בנוגע לג' מצוות התלויות באשה, שנרמזות בראשי התיבות של שמה של בעלת ההילולא; חנה = חלה, נידה והדלקת הנר.
ה' מנחם אב
- להוסיף בהפצת המעיינות, שפנימיות התורה (תורת חסידות חב"ד) היא היא תורת האריז"ל.
- להוסיף בפעולות ב"מעשינו ועבודתנו" למען קירוב ביאת משיח צדקינו בב"א, ובעיקר ובמיוחד בתחום הסיומים דתשעת הימים[3].