←תולדות הספר ומהדורותיו: הוספתי תוכן
מ (←יחס אדמו"רי חב"ד לספר: הגהה) |
(←תולדות הספר ומהדורותיו: הוספתי תוכן) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 34: | שורה 34: | ||
כבר בשנת ההדפסה הראשונה של הקובץ, נדפס באוסטרהא תרגום שלו ל[[יידיש]]. ההבדלים בין התרגום ליידיש לבין הספר העברי עוררו בקרב החוקרים מחלוקת בשאלה אם זוהי גרסה יידית המבוססת על הנוסח העברי שנדפס, או שמא מדובר בתרגום הנסמך על נוסח עברי אחר (ואולי קדום יותר). לדעת חנא שמרוק, אברהם יערי ואברהם רובינשטיין, קיימים הבדלים ניכרים בין שני הנוסחים, מה שמצביע על כך שאלו שתי גרסאות נבדלות. לדעת [[יהושע מונדשיין]] ועמנואל אטקס אחריו, ההבדלים בנוסח נובעים מכך שמדובר בתרגום לפשוטי העם (שכן קהל היעד לחיבור ביידיש שונה מקהל היעד של המקור העבר - בעיקר נשים ועמי ארצות), המיועד להיות 'קל יותר לעיכול'. | כבר בשנת ההדפסה הראשונה של הקובץ, נדפס באוסטרהא תרגום שלו ל[[יידיש]]. ההבדלים בין התרגום ליידיש לבין הספר העברי עוררו בקרב החוקרים מחלוקת בשאלה אם זוהי גרסה יידית המבוססת על הנוסח העברי שנדפס, או שמא מדובר בתרגום הנסמך על נוסח עברי אחר (ואולי קדום יותר). לדעת חנא שמרוק, אברהם יערי ואברהם רובינשטיין, קיימים הבדלים ניכרים בין שני הנוסחים, מה שמצביע על כך שאלו שתי גרסאות נבדלות. לדעת [[יהושע מונדשיין]] ועמנואל אטקס אחריו, ההבדלים בנוסח נובעים מכך שמדובר בתרגום לפשוטי העם (שכן קהל היעד לחיבור ביידיש שונה מקהל היעד של המקור העבר - בעיקר נשים ועמי ארצות), המיועד להיות 'קל יותר לעיכול'. | ||
בנוסח הנדפס שרדו שיבושים שנבעו מטעויות העתק, השמטות של משפטים שלמים ואף תיקוני נוסח (שלא תמיד הם בחינת 'תיקון') שעשו המדפיס ואולי גם הסדר. | בנוסח הנדפס שרדו שיבושים שנבעו מטעויות העתק, השמטות של משפטים שלמים ואף תיקוני נוסח (שלא תמיד הם בחינת 'תיקון') שעשו המדפיס ואולי גם הסדר. | ||
בתחילת שנות הממי״ם הגיע לידם של שתי בחורים מתלמידי התמימים הלומדים ב770, ספר עתיק ומצו״ב עוד חוברת הנכתב בכת״י, בהתייעצות עם הרב [[שלום דובער לוין]] מספריית אגו״ח שהחליט שהכת״י הוא אכן משבחי הבעש״ט הנודע, (ובזה אולי אפשר לתרץ הרבה סתירות בין הסיפורים, כי הוא -כנראה- הכת״י הכי עתיק שיש משבחי הבעש״ט), החליטו הבחורים הנ״ל להביאו כמתנה להרבי, והביאו אותו למזכירות כ״ק אדמו״ר שליט״א. | |||
בהמשך הדפיסוֹ מונדשיין בשנת [[תשמ"ב]] בכריכה קשה, תחת הכותרת ״שבחי הבעש״ט כתב יד״, והוא דפוס פוטוגרפי׳ה מהכת״י שהביאו שתי הבחורים להרבי ונמצא בספריית אגו״ח. | |||
בהכתב יד יש כדי להבהיר מקומות לא ברורים בנוסח שנדפס. | |||
==יחס אדמו"רי חב"ד לספר== | ==יחס אדמו"רי חב"ד לספר== |