רבי משה אלשיך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
בכמה וכמה מקומות מבססים רבותינו נשיאי חב"ד הסברים עמוקים על דברי האלשיך הקדוש, ולקמן כמה מהם:
בכמה וכמה מקומות מבססים רבותינו נשיאי חב"ד הסברים עמוקים על דברי האלשיך הקדוש, ולקמן כמה מהם:


;ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם
===ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם===
 
בריבוי עצום של מקומות מצטט הרבי (בפרט, ותורת החסידות בכלל) שוב ושוב את  פירוש האלשיך הקדוש{{הערה|אמנם בכמה מקומות מובא עניין זה בשם רז"ל, אבל ראה לקו"ש כו עמ' 173 הערה 45.}}  על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"{{הערה|שמותכה ח.}} - "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך כל אחד ואחד".
בריבוי עצום של מקומות מצטט הרבי (בפרט, ותורת החסידות בכלל) שוב ושוב את  פירוש האלשיך הקדוש{{הערה|אמנם בכמה מקומות מובא עניין זה בשם רז"ל, אבל ראה לקו"ש כו עמ' 173 הערה 45.}}  על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"{{הערה|שמותכה ח.}} - "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך כל אחד ואחד".


;נגעים - דוקא ב'''אדם'''
===נגעים - דוקא ב'''אדם'''===
 
בליקוטי שיחות{{הערה|חלק כב, פרשת תזריע.}} מסביר הרבי על פי דרבי האלשיך הקדוש מדוע לא פוגעים הנגעים ברשעים (אלא בצדיקים בלבד, הקרויים "אדם"), שהדבר דומה לאדם מלוכלך מאד. שאצל אדם כזה תוספת לכלוך קטנה אינה מורגשת עליו, משאין כן אצל אדם נקי נרגש כל כתם.
בליקוטי שיחות{{הערה|חלק כב, פרשת תזריע.}} מסביר הרבי על פי דרבי האלשיך הקדוש מדוע לא פוגעים הנגעים ברשעים (אלא בצדיקים בלבד, הקרויים "אדם"), שהדבר דומה לאדם מלוכלך מאד. שאצל אדם כזה תוספת לכלוך קטנה אינה מורגשת עליו, משאין כן אצל אדם נקי נרגש כל כתם.


;השגת האדם תלויה בשורש נפשו
===השגת האדם תלויה בשורש נפשו===
 
את הנאמר בפרק ד' בתניא שהשגת האדם בתורה תלויה בשורש נפשו למעלה, מסבירים{{הערה|פניני תניא חלק א.}} על פי הסיפור הידוע על האלשיך הקדוש, שבשמעו דברי תורה מפי רבנו האריז"ל בתורת הסוד היה נרדם תוך כדי שמיעה. וחלשה דעתו מאד עד שאמר לו האריז"ל '''שנשמתו שייכת לעולם הדרוש''' ולא לעולם הסוד.
את הנאמר בפרק ד' בתניא שהשגת האדם בתורה תלויה בשורש נפשו למעלה, מסבירים{{הערה|פניני תניא חלק א.}} על פי הסיפור הידוע על האלשיך הקדוש, שבשמעו דברי תורה מפי רבנו האריז"ל בתורת הסוד היה נרדם תוך כדי שמיעה. וחלשה דעתו מאד עד שאמר לו האריז"ל '''שנשמתו שייכת לעולם הדרוש''' ולא לעולם הסוד.


;ביאת המשיח תלויה בכל אחד
{{קצרמר|אישים}}
בספר עבודת ישראל{{הערה|מצוטט בילקול משיח וגאולה על התורה ח"ב עמ' 224.}} מובא ביאור בשם האלשיך הקדוש מדוע תלויה ביאת המשיח '''בכל''' אחד ואחת (ולא רק בצדיקי הדור): "כי בוודאי מן הנמנע לצדיק יחידי בלי זכות דורו כלל להביא מלך המשיח ולבנות בית המקדש. ולכן חייב '''כל''' אדם מישראל לתקן מעשיו וימיו ושנותיו ולעשות על כל פנים הכנה לגאולה - שלא יהיה העיכוב מצדו ח"ו.
{{הערות שוליים}}


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים]]
[[קטגוריה:אישים]]
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]

גרסה מ־15:21, 21 ביולי 2023

רבי משה אלשיך (מכונה האלשיך הקדוש) (ה'רס"ז, - י"ג בניסן ש"ס,), היה פרשן ומחבר דרשות מפורסמות על התורה (המכונות 'אלשיך'), שד"ר, ופוסק בצפת. תלמידם של רבי יוסף טאיטאצאק ורבי יוסף קארו ורבו של רבי חיים ויטאל בתלמוד ובהלכה.

בתורת החסידות

בכמה וכמה מקומות מבססים רבותינו נשיאי חב"ד הסברים עמוקים על דברי האלשיך הקדוש, ולקמן כמה מהם:

ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם

בריבוי עצום של מקומות מצטט הרבי (בפרט, ותורת החסידות בכלל) שוב ושוב את פירוש האלשיך הקדוש[1] על הפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"[2] - "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך כל אחד ואחד".

נגעים - דוקא באדם

בליקוטי שיחות[3] מסביר הרבי על פי דרבי האלשיך הקדוש מדוע לא פוגעים הנגעים ברשעים (אלא בצדיקים בלבד, הקרויים "אדם"), שהדבר דומה לאדם מלוכלך מאד. שאצל אדם כזה תוספת לכלוך קטנה אינה מורגשת עליו, משאין כן אצל אדם נקי נרגש כל כתם.

השגת האדם תלויה בשורש נפשו

את הנאמר בפרק ד' בתניא שהשגת האדם בתורה תלויה בשורש נפשו למעלה, מסבירים[4] על פי הסיפור הידוע על האלשיך הקדוש, שבשמעו דברי תורה מפי רבנו האריז"ל בתורת הסוד היה נרדם תוך כדי שמיעה. וחלשה דעתו מאד עד שאמר לו האריז"ל שנשמתו שייכת לעולם הדרוש ולא לעולם הסוד.

  ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. אמנם בכמה מקומות מובא עניין זה בשם רז"ל, אבל ראה לקו"ש כו עמ' 173 הערה 45.
  2. שמותכה ח.
  3. חלק כב, פרשת תזריע.
  4. פניני תניא חלק א.