מתנות לאביונים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(עריכה כללית)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
 
'''מתנות לאביונים''', היא מצווה מדרבנן, המוטלת על כל יהודי ביום ה[[פורים]].
'''מתנות לאביונים''', היא מצווה מדרבנן, המוטלת על כל יהודי ביום ה[[פורים]].


== ביאור הלשון "מתנות" ל"אביונים" ==
== ביאור הלשון "מתנות" ל"אביונים" ==


[[הרבי]]<REF>[[תורת מנחם]] [[תשי"ד]] ח"ב עמ' 142.</REF> מבאר את דיוק הלשון "ומתנות לאביונים":
[[הרבי]]<REF>[[תורת מנחם]] [[תשי"ד]] ח"ב עמ' 142.</REF> מבאר את דיוק הלשון "ומתנות לאביונים" השונה מהלשון "צדקה לעניים"<REF>ראה (לדוגמא) [[שבת]] קנ, א. וש"נ. סוכה מט, ב. ועוד.</REF>. "צדקה" הו"א ענין שמצד עצמו אינו חייב ליתן, אלא הנתינה היא רק בשביל הזולת; משא"כ "מתנה" הוא ענין שנוגע לעצמו, כמרז"ל<REF>ראה [[מגילה]] כו, ב. [[גיטין]] נ, ב. [[ב"מ]] טז, א. [[ב"ב]] קנו, א.</REF> "אי לאו דעביד לי' נייחא לנפשי' לא הוה יהיב לי' מתנתא".
 
הלשון בכ"מ<REF>ראה (לדוגמא) [[שבת]] קנ, א. וש"נ. סוכה מט, ב. ועוד.</REF> הוא "צדקה לעניים", ואינו מובן, מדוע דוקא כאן הלשון הוא "מתנות לאביונים" – (א) "מתנות" ולא "צדקה", (ב) "לאביונים" ולא "לעניים"?
 
והביאור בזה<REF>ראה גם [[רשימות]] חוברת לג ע' 26 ואילך.</REF>:
 
=== החילוק בין צדקה למתנות ===
 
החילוק בין "[[צדקה]]" ל"מתנות" הוא – ש"צדקה" הו"ע שהאדם אינו צריך ליתן, היינו, שמצד עצמו אינו חייב ליתן, אלא הנתינה היא רק בשביל הזולת; משא"כ "מתנה" הוא ענין שנוגע לעצמו, כמרז"ל<REF>ראה [[מגילה]] כו, ב. [[גיטין]] נ, ב. [[ב"מ]] טז, א. [[ב"ב]] קנו, א.</REF> "אי לאו דעביד לי' נייחא לנפשי' לא הוה יהיב לי' מתנתא".


=== החילוק בין עני לאביון ===
=== החילוק בין עני לאביון ===


והחילוק בין "עני" ל"אביון" הוא – ש"עני" אין פירושו שאין לו מאומה; יתכן שיש לו דברים אחרים, אלא שבנוגע לענין זה הרי הוא "עני", וע"ד שמצינו בדברי רז"ל<REF>[[כתובות]] סח, סע"א. וראה נדרים מא, רע"א.</REF> "עני בדעת"; משא"כ "אביון" פירושו (כפירוש [[רש"י]]<REF>משפטים כג, ו. פ' ראה טו, ד. תצא כד, יד.</REF>) ש"תאב לכל דבר".
למרות שגם עני וגם אביון הינם אנשים שאין להם כסף די מחיתם, ישנו חילוק ברור בין שני אלו. ש"עני" אין פירושו שאין לו מאומה; יתכן שיש לו דברים אחרים, אלא שבנוגע לענין זה הרי הוא "עני", וע"ד שמצינו בדברי רז"ל<REF>[[כתובות]] סח, סע"א. וראה נדרים מא, רע"א.</REF> "עני בדעת", שונה מכך הינו ה"אביון"<REF>כפירוש [[רש"י]] משפטים כג, ו. פ' ראה טו, ד. תצא כד, יד.</REF>) ש"תאב לכל דבר".
 
וזהו דיוק הלשון "מתנות לאביונים" – שגם כאשר עושים טובה (לא רק ל"עני", שהוא במדריגה נעלית יותר, אלא אפילו) ל"אביון", שאין לו מאומה – אין זה ענין של "צדקה", אלא ענין של "מתנה", שנעשה מזה "נייחא לנפשי'".


והיינו, שצריך להיות נחת רוח להנותן מזה גופא שהאביון מקבל ממנו את המתנה, – ע"ד שמצינו בדיני [[קדושין]], שאף שבדרך כלל צריך להיות "נתן הוא" דוקא, מ"מ, ב"אדם חשוב" מקודשת גם באומרת "הילך מנה ואקדש אני לך", "דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא לי' נפשה"<REF>[[קידושין]] ז, א.</REF> –
וזהו דיוק הלשון "מתנות לאביונים" – שגם כאשר עושים טובה ל"אביון", שאין לו מאומה – אין זה ענין של "צדקה", אלא ענין של "מתנה", שנעשה מזה "נייחא לנפשי'".


מכיון שעשיית טובה להזולת, אפילו לילדים קטנים – נוגעת גם לעצמו.
והיינו, שצריך להיות נחת רוח להנותן מזה גופא שהאביון מקבל ממנו את המתנה, – ע"ד שמצינו בדיני [[קדושין]], שאף שבדרך כלל צריך להיות "נתן הוא" דוקא, בכל זאת, ב"אדם חשוב" מקודשת גם באומרת "הילך מנה ואקדש אני לך", "דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא לי' נפשה"<REF>[[קידושין]] ז, א.</REF> –מכיון שעשיית טובה להזולת, אפילו לילדים קטנים – נוגעת גם לעצמו.


חשבון זה שייך באמת גם בכל השנה, אלא שבפורים בפרט, שבו צריכים להיות במדריגת "עד דלא ידע"<REF>[[מגילה]] ז, ב.</REF>, ולא לעשות חשבונות כו', נרגש יותר מעלת הזולת, וה"נייחא לנפשי'" שנעשה ע"י הנתינה לזולת, ולכן דוקא בפורים נאמר הלשון "מתנות לאביונים".
חשבון זה שייך באמת גם בכל השנה, אלא שבפורים בפרט, שבו צריכים להיות במדריגת "עד דלא ידע"<REF>[[מגילה]] ז, ב.</REF>, ולא לעשות חשבונות כו', נרגש יותר מעלת הזולת, וה"נייחא לנפשי'" שנעשה ע"י הנתינה לזולת, ולכן דוקא בפורים נאמר הלשון "מתנות לאביונים".
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פורים]]
[[קטגוריה:פורים]]

גרסה מ־11:00, 16 במאי 2010

מתנות לאביונים, היא מצווה מדרבנן, המוטלת על כל יהודי ביום הפורים.

ביאור הלשון "מתנות" ל"אביונים"

הרבי[1] מבאר את דיוק הלשון "ומתנות לאביונים" השונה מהלשון "צדקה לעניים"[2]. "צדקה" הו"א ענין שמצד עצמו אינו חייב ליתן, אלא הנתינה היא רק בשביל הזולת; משא"כ "מתנה" הוא ענין שנוגע לעצמו, כמרז"ל[3] "אי לאו דעביד לי' נייחא לנפשי' לא הוה יהיב לי' מתנתא".

החילוק בין עני לאביון

למרות שגם עני וגם אביון הינם אנשים שאין להם כסף די מחיתם, ישנו חילוק ברור בין שני אלו. ש"עני" אין פירושו שאין לו מאומה; יתכן שיש לו דברים אחרים, אלא שבנוגע לענין זה הרי הוא "עני", וע"ד שמצינו בדברי רז"ל[4] "עני בדעת", שונה מכך הינו ה"אביון"[5]) ש"תאב לכל דבר".

וזהו דיוק הלשון "מתנות לאביונים" – שגם כאשר עושים טובה ל"אביון", שאין לו מאומה – אין זה ענין של "צדקה", אלא ענין של "מתנה", שנעשה מזה "נייחא לנפשי'".

והיינו, שצריך להיות נחת רוח להנותן מזה גופא שהאביון מקבל ממנו את המתנה, – ע"ד שמצינו בדיני קדושין, שאף שבדרך כלל צריך להיות "נתן הוא" דוקא, בכל זאת, ב"אדם חשוב" מקודשת גם באומרת "הילך מנה ואקדש אני לך", "דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא לי' נפשה"[6] –מכיון שעשיית טובה להזולת, אפילו לילדים קטנים – נוגעת גם לעצמו.

חשבון זה שייך באמת גם בכל השנה, אלא שבפורים בפרט, שבו צריכים להיות במדריגת "עד דלא ידע"[7], ולא לעשות חשבונות כו', נרגש יותר מעלת הזולת, וה"נייחא לנפשי'" שנעשה ע"י הנתינה לזולת, ולכן דוקא בפורים נאמר הלשון "מתנות לאביונים".

הערות שוליים

  1. תורת מנחם תשי"ד ח"ב עמ' 142.
  2. ראה (לדוגמא) שבת קנ, א. וש"נ. סוכה מט, ב. ועוד.
  3. ראה מגילה כו, ב. גיטין נ, ב. ב"מ טז, א. ב"ב קנו, א.
  4. כתובות סח, סע"א. וראה נדרים מא, רע"א.
  5. כפירוש רש"י משפטים כג, ו. פ' ראה טו, ד. תצא כד, יד.
  6. קידושין ז, א.
  7. מגילה ז, ב.