ביטול חמץ: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פסח}}
ב'''ביטול החמץ''' אנו מבטלים את כל ה[[חמץ]] הנמצא ברשותינו לפני [[פסח]],
ב'''ביטול החמץ''' אנו מבטלים את כל ה[[חמץ]] הנמצא ברשותינו לפני [[פסח]],
על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח.
על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח.


ביטול החמץ הוא מדאורייתא, אך זמן הביטול הוא דרבנן.
ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן.


את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (שביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי בגמרא<REF>שו"ע אדה"ז סתל"ב סי"ג</REF>) ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד בניסן בבוקר(וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים<REF>שם</REF>),
את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (שביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא<REF>שו"ע אדה"ז סתל"ב סי"ג</REF>) ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד בניסן בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים<REF>שם</REF>).
 
== נוסח הביטול ==


אך ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ:
אך ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ:


לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים:"כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".
לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".


ולאחר [[ביעור חמץ]] אומרים:"כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".
ולאחר [[ביעור חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".


והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול<REF>ב"ח סתל"ד</REF>.
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול<REF>ב"ח סתל"ד</REF>.


ביטול החמץ על פי חסידות ענינו הוא שבירת הגאוה בליבו של האדם, שהרי החמץ רומז לגאוה, ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה.
== ביטול חמץ בתורת החסידות ==
 
ביטול החמץ על פי [[חסידות]] ענינו הוא שבירת הגאוה בליבו של האדם, שהרי ה[[חמץ]] רומז ל[[גאווה]], ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פסח]]
[[קטגוריה:פסח]]

גרסה מ־04:49, 2 באפריל 2010

בביטול החמץ אנו מבטלים את כל החמץ הנמצא ברשותינו לפני פסח, על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח.

ביטול החמץ הוא מדאורייתא, אך זמן הביטול הוא דרבנן.

את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר בדיקת חמץ בי"ג בניסן בערב (שביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא[1]) ופעם אחת לאחר ביעור חמץ בי"ד בניסן בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים[2]).

נוסח הביטול

אך ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ:

לאחר בדיקת חמץ אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".

ולאחר ביעור חמץ אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".

והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול[3].

ביטול חמץ בתורת החסידות

ביטול החמץ על פי חסידות ענינו הוא שבירת הגאוה בליבו של האדם, שהרי החמץ רומז לגאווה, ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה.

הערות שוליים

  1. שו"ע אדה"ז סתל"ב סי"ג
  2. שם
  3. ב"ח סתל"ד