דבר מלכות לך לך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 15: שורה 15:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* השיחה: '''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1TeAWHj1kOadtYAlQAX7aF1z2JG4Nsggh אידיש] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B91KHRkDr3SAcGQxbUpwSUtPdUU לשון הקודש] {{*}} [https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAVTAzQi1Pd2N3M0k/view?usp=sharing בלתי מוגה] {{*}} [https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B8JWSFpYuhAHa00tYk55RUFQd00 גרסת טקסט]'''
* השיחה: '''[https://chabadpedia.co.il/images/6/6f/03_%D7%9C%D7%9A_%D7%9C%D7%9A.pdf  מוגה (אידיש)] {{*}} [https://drive.google.com/file/d/0B6t2zW9zs378SFR5XzNRY2RBQlU/view?usp=drive_link&resourcekey=0-YiffuhZD1GcRnf9PwxBkmA תרגום ללשון הקודש] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1oUdpo0uw4IcvrKs2EMCsjRereourVNDWR8EbPFlneiI/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAVTAzQi1Pd2N3M0k/edit?usp=sharing&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-rl8IOo5iXrH5X0LydVaYZQ&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן]'''
*'''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B1mtunySoXtlbnVjb0ZqWmlpRzA גליון מדקדקים על השיחה] {{PDF|}}'''
*'''[https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B1mtunySoXtlbnVjb0ZqWmlpRzA גליון מדקדקים על השיחה] {{PDF|}}'''



גרסה מ־18:31, 18 ביוני 2023

דבר מלכות לך לך היא שיחה שאמר הרבי בשבת פרשת לך לך, י"א חשון תשנ"ב, והוגהה על ידי הרבי ביידיש.

השיחה עוסקת בהוראה הנצחית של "לך לך" - הכנה למתן תורה, וכן על הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה לארץ ישראל, העומדים וקיימים בכל דור.

שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות דבר מלכות.

השיחה בקצרה

שבת פרשת לך לך היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על אברהם אבינו - היהודי הראשון, ועל ההציווים והבריתות שה' כרת עמו. דברים אלו מבטאים את תוכן כללות התורה והיהדות: אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה למתן תורה, זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". ההוראה החוזרת בכל שנה מהציווי לאברהם שהיה הכנה למתן תורה הוא, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן התורה העליון יותר.

בעומק יותר: הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, נצרך בשביל שלימות המתן תורה[1]. כך גם לגבי הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה לארץ ישראל: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעה עמים (בה מחזיקים אנו כיום), אלא גם את ארץ שלוש אומות[2] - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו.

וזוהי ההוראה לפועל ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים בדור האחרון לגלות והראשון לגאולה, שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק בתורה חדשה מאתי תצא בימות המשיח, ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך. ענין מתן תורה הוא חיבור עליונים ותחתונים, ענין שהחל בציווי "לך לך". תוכן זה מודגש במצות מילה של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי בגוף הגשמי. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לה' בארץ הגשמית.

המעשה הוא העיקר: יש להתכונן ("לך לך") לגאולה, לשלימות קנין ארץ ישראל, ושלימות פעולת מתן תורה. ג' הארצות שנירש לעתיד רומזים לג' מוחין, ומוחין בעצם, שלמעלה משייכות למידות. ומכך ההוראה שעלינו ללמוד תורה באופן השייך לג' המוחין. ובנוגע לפועל: גילוי כוחות נעלמים בלימוד התורה לעצמנו ולזולת, ולימוד פנימיות התורה.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא הוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".
  2. קיני קניזי וקדמוני