חסידות קרלין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{גדולי ישראל}}
[[תמונה:קרלין.jpg|left|thumb|250px|רבי מאיר פילטשיק שליח קרלין בסיום הרמב"ם]]
[[תמונה:קרלין.jpg|left|thumb|250px|רבי מאיר פילטשיק שליח קרלין בסיום הרמב"ם]]
חסידות קרלין יסודה ברבי אהרן הגדול מקרלין, תלמיד [[המגיד ממעזריטש]]. ממשיך דרכו היה רבי אשר מסטולין, ולאחר מכן בנו רבי אהרן מקרלין, בעל הבית אהרן.
חסידות קרלין יסודה ברבי אהרן הגדול מקרלין, תלמיד [[המגיד ממעזריטש]]. ממשיך דרכו היה רבי אשר מסטולין, ולאחר מכן בנו רבי אהרן מקרלין, בעל הבית אהרן.

גרסה מ־02:47, 10 במרץ 2010

תבנית:גדולי ישראל

רבי מאיר פילטשיק שליח קרלין בסיום הרמב"ם

חסידות קרלין יסודה ברבי אהרן הגדול מקרלין, תלמיד המגיד ממעזריטש. ממשיך דרכו היה רבי אשר מסטולין, ולאחר מכן בנו רבי אהרן מקרלין, בעל הבית אהרן.

הרבי הריי"צ והינוקא מקרלין

ר' זעליג סלונים סיפר, שהיה באוטווצק אצל הרבי הריי"צ, וראה את אחד מבניו של הינוקא מקרלין (אדמו"ר ר' ישראל) מגיע לאדמו"ר הריי"צ. כאשר יצא מהיחידות, ביקש מאדמו"ר הריי"צ שיברך את חסידיו שבאו איתו.

כעבור כמה שנים שוב פגש ר' זעליג את האדמו"ר הנ"ל, והתגלגלה השיחה ביניהם אודות היחידות אצל הרבי הריי"צ, וסיפר שלאחר הסתלקות הרבי הרש"ב נ"ע, אמר אביו הינוקא שיסעו לרבי הריי"צ, כי יש ממי לקבל. עוד סיפר, שפעם נסע הינוקא בעצמו להרים, וגם הרבי הריי"צ היה שם, וזה היה טרם נשיאותו. וכאשר ראה הינוקא את הדרת פניו של הרבי הריי"צ - נזדעזע כולו.

המשך השושלת

אחרי פטירת רבי יוחנן התפלגה החסידות.

רוב החסידים פנו לנכדו של רבי יוחנן מקרלין, הוא רבי ברוך שוחט שליט"א, האדמו"ר מקרלין סטולין. בשנת תשמ"ח הוא היה בביקור אצל הרבי בעת ניחום אבלים על הרבנית הצדקנית חיה מושקא ע"ה. תיאור הפגישה באתר הגאולה: הרבי פתח ואמר שלאבל אסור לקום אפילו בפני נשיא ואמר שזו הפתיחה שלי. האדמו"ר שאל בת כמה הרבנית ע"ה היתה. בתחילה כ"ק אדמו"ר שליט"א ענה לו שהוא לא רגיל לספור אבל היות ושאל אמר שבאדר היא תהי' בת פ"ז. הוא שאל ממה קרה הפטירה ובתחילה הרבי לא ענה, ואח"כ שאל שוב והרבי אמר שזה הי' ענין פנימי, ובכלל ההסתלקות של צדיקים זה ענין פנימי למעלה וכו'.

שלוחו של האדמו"ר הרב מאיר פילטשיק, השתתף במעמד סיום הרמב"ם תשס"ג.[1]

בשנת תשס"ו בא ראש ישיבת קרלין סטולין הרב חיים ברוך וואלפין, הביא את ברכתו של האדמו"ר מקרלין-סטולין שליט"א ושיתף את הקהל בזכרונות משיעורי התניא של המשפיע ר' שמואל לויטין ע"ה שאותם הוא זוכר עד היום הזה, והביע את התפעלותו שלימוד הרמב"ם הולך ומתחזק.[2]

מעניין לדעת כי כאשר עורר הרבי על ההידור בגנרטור חשמלי בשבת, היו כמה חסידי קרלין סטולין בירושלים כתבו לרבי על הנושא וביקשו סיוע כספי על מנת לקנות מצבר עבור בית המדרש שלהם. על בקשתם זו כתב להם הרבי שאין קופה מיוחדת לכך, ומצב הקופות שהן עמוסות בהוצאות, “בכל זאת, על פי מה שנאמר ‘חבר אני לכל אשר יראוך’, מצורפת בזה המחאה פרטית השתתפות סמלית בעניין האמור” [3].

פינסק קרלין

קבוצה מחסידי קרלין פרשה עם מינוי רבי ברוך, והכתירה לרבם את רבי משה מרדכי בידרמן מקרלין לעלוב. לאחר פטירתו הכתירו את רבי אהרן רוזנפלד מפינסק קרלין, ולאחר פטירתו את רבי אריה רוזנפלד מפינסק קרלין.

מקורות

בית משיח 598

הערות שוליים

  1. בסיום הרמב"ם
  2. בית משיח 527
  3. אג"ק חלק י"ט עמוד ח