מסכת ברכות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
#הפניה [[חב"דפדיה:מיזמי חב"דפדיה/חידושי הרבי על הש"ס/סדר זרעים#מסכת ברכות]]
[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=2&format=pdf מסכת ברכות] היא המסכת הראשונה מהתלמוד בבלי, והיא כוללת 9 פרקים ו62.5 דפים. תוכן המסכת הוא הלכות [[קריאת שמע]], הלכות [[תפילה]], והלכות [[ברכות]] ההנאה והשבח.
 
== ביאורים בפרק העשירי ==
הרבי חוקר, בנוגע לאשתו של לוט שנתהפכה לנציב מלח, האם מדובר בנס תמידי, באופן שגופה של לוט נשאר בעצם במהותו הקודם אלא שנס הופך אותו כל רגע מחדש לנציב מלח, או שמא מדובר בנס חד פעמי שהפך את גופה לנציב מלח, ומעתה והלאה אין נצרכים עוד לנס כדי שיהיה נציב מלח, כי הוא התהפך ממהולו למהות חדשה של מלח.
 
ברור הדבר, כי הדבר תלוי מה מהם נס גדול יותר; האם נס תמידי, שהינו קטן יותר, כלומר - הפיכה תמידית של גופה לנציב מלח הינו נס גדול יותר בכמות, שהרי הינו נס תמידי, אם כי באיכותו הנס קטן יותר, שהרי הנס לא הפך את גופה למהות אחרת של מלח, אלא הגוף נותר במהותו, וישנו דבר זמני ההופך אותו למלח. מצד שני אם הנס היה נס חד פעמי שהפך את מהות גופה למלח מוחלט, נמצא כי באיכותו הנס גדול יותר, שהרי הבשר נתהפך למלח מוחלט, אם כי בכמות הנס קטן יותר, מכיון שהינו נס חד פעמי.
 
הרבי תולה זאת במחלוקת המדוברת ב[[מסכת שבת]], בנידון שהאדם זקוק לשאת כדי יין לפנות מקום לאורחיו, אם עדיף שישא בבת אחת כמות גדולה, מה שיהפוך את המאמץ לגדול יותר באיכות, או שמא עדיף שיסחוב כמויות קטנות יותר בפעמים רבות, מה שיהפוך את המאמץ לקטן יותר באיכותו, אם כי לגדול יותר בכמותו. נמצא כי אותה מחלוקת, האם יש להחשיב איכות או כמות, תכריע את הדבר בעניננו.
 
הרבי מבאר כי הדבר הינו חילוק משמעותי הלכה למעשה; שהרי אם גופה נשאר בעצמותו ונס הופך אותו למציאות של מלח, נמצא כי הוא מטמא טומאת מת, אך אם גופה נתהפך לגמרי למציאות חדשה של מלח, וודאי שאינו מטמא מת.{{[[רשימות]].}}
===ביאורי הרבי===
 
*'''פתיחה.''' שם המסכתא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16052&st=&pgnum=151&hilite=6911510d-522e-460a-92ce-a4b5c07a0f74 התוועדויות תשמ"ה חלק ב' עמ' 835, (151)]
 
*שייכות תחילת המסכת שענינה קבלת [[עול מלכות שמים|עומ"ש]] ועד מסירות נפש, לסופה שהוא ענינים המדברים ביציאת ה[[נשמה]] מן [[הגוף]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15977&hilite=44170cb5-7661-425f-9c97-a4e18a1f26b0&st התוועדויות תשנ"א חלק ג' עמ' 452 (436)]
 
*'''ב א.''' מאימתי קוראין את שמע בערבית. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4617&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=295&hilite=d2602b29-4005-4a6e-9883-9fc9c9fc7e85 שיחות קודש תשל"ח ח"א עמ' מ"א (עמ' 295)]
 
*'''ב א.''' יליף מברייתו של עולם דכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום אחד.[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=7d20870f-c5f8-447e-8a17-d103d1bae723&st]
 
*'''ד א.''' אלא שגרם החטא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=130&hilite=befcded7-544d-4ad7-9e55-b0fb7e8e7c7c לקוטי שיחות חל"ד עמ' 118 (עמ' 130)]
 
*'''ו ב.''' זוכה ל[[תורה]] שנתנה בחמשה קולות. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 107 (עמ' 118)]
 
*'''יג ב.''' אינו חוזר וגומרה. מחלוקת הראשונים אם רק [[שמע ישראל|פסוק ראשון]] דאורייתא או יותר מזה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15902&hilite=3a334b06-a7de-41ca-8d05-165a3ad5f6cc&st=%u05e0%u05d3%u05e8%u05d9%u05dd&pgnum=200 לקוטי שיחות חל"ג עמ' 153 (עמ' 156)]
 
*'''יט ב.''' כל מילי דרבנן אסמכינחו על לאו דלא תסור. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=120 לקוטי שיחות חכ"ט עמ' 105 (עמ' 120)]
 
*'''כב א.''' מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15885&hilite=925f3877-c670-45d6-bd5f-517ebe972562&st=%u05e2%u05d9%u05e8%u05d5%u05d1%u05d9%u05df שערי המודעים שבועות עמ' קסט (עמ' 158)]
 
*'''כד ב.''' העולה מבבל ל[[ארץ ישראל]] עובר בעשה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=64ed9bb4-90b1-4a6e-9eaf-da32107c7d58&st=כתובות לקוטי שיחות חי"ח עמ' 399 (עמ' 408)]
 
*'''כו א.''' [[שחרית|תפילת השחר]] עד חצות. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=139&hilite= לקוטי שיחות חל"ה עמ' 125 (עמ' 139)]
 
*'''כו ב.''' [[תפילות]] כנגד [[קרבן תמיד|תמידין]] תקנום. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=7d20870f-c5f8-447e-8a17-d103d1bae723&st]
 
*'''כו ב.''' [[תפילות]] כנגד תמידין תקנום. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16052&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%EF%BF%BD&pgnum=615&hilite=29e40cda-048d-452d-b87d-65bdb8e5d8ea לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 23 (עמ' 38)]
 
*'''כז א.''' הואיל ותנן ב[[מסכת הוריות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' יז (עמ' 60)]
 
*'''כח א.''' כל תלמיד שאיו תוכו כברו לא יכנס לבית המדרש. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=112 לקוטי שיחות עמ' 96 (עמ' 112)]
 
*'''ל ב.''' מתוך כובד ראש. מנא הני מילי. ביאור המחלוקת. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=79 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 67 ( עמ' 79)]
 
*'''לה א.''' אסור לו לאדם שיהנה כו'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=119 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 119)]
 
*'''נג ב.''' חטוף ובריך. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=0983de2b-ffd1-4261-8344-454589c188de&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=74 לקוטי שיחות חי"ח עמ' 69 (עמ' 73)]
 
*'''נח א.''' נתקללה בבל נתקללה שכניה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15902&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=23&hilite=d462fb56-57a6-4be0-9401-0af3d4c39a83 לקוטי שיחות חל"ג עמ' 11 (עמ' 23)]
 
*'''ס א.''' שתלד אשתי זכר הרי זו תפלת שוא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=49 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 33 (עמ' 49)]
 
*'''סד א.''' סיום על מסכתות בני"ך, ברכות נזיר יבמות כריתות. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&hilite=34a1e171-6211-47df-a590-0cb3fd899134&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=385 ספר השיחות תשנ"א - ב, עמ' 835 (עמ' 385).]
 
*'''סד א.''' היוצא מבית הכנסת כו' תלמידי חכמים אין להם מנוחה כו'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=25055&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea תורת מנחם חלק כ"ג עמ' 248 (עמ' 218)]
 
ירושלמי ריש פ"ה. הלומד מהספר לא במהרה הוא משכח. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=49 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 33 (עמ' 49)]
 
ירושלמי פ"ט ה"ג. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=49 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 33 (עמ' 49)]
 
*'''שייכותה של סיום מסכת ברכות''' (שהיא תחילת תורה שבע"פ), '''לסיום התורה שבעל פה, הן במשנה והן '''בגמרא.''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15964&hilite=fd22372f-fc0f-4bfc-859f-c060cbb22562&st התוועדויות תשמ"ו חלק ד', עמ' 239 (עמ' 243)]
 
=== ביאורי נשיאי חב"ד ===
 
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=9&hilite=122b97ce-878f-493f-b3fa-50bfd5b66c99 צמח צדק עמ' 1 (עמ' 9)]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה מ־05:42, 18 במאי 2010

מסכת ברכות היא המסכת הראשונה מהתלמוד בבלי, והיא כוללת 9 פרקים ו62.5 דפים. תוכן המסכת הוא הלכות קריאת שמע, הלכות תפילה, והלכות ברכות ההנאה והשבח.

ביאורים בפרק העשירי

הרבי חוקר, בנוגע לאשתו של לוט שנתהפכה לנציב מלח, האם מדובר בנס תמידי, באופן שגופה של לוט נשאר בעצם במהותו הקודם אלא שנס הופך אותו כל רגע מחדש לנציב מלח, או שמא מדובר בנס חד פעמי שהפך את גופה לנציב מלח, ומעתה והלאה אין נצרכים עוד לנס כדי שיהיה נציב מלח, כי הוא התהפך ממהולו למהות חדשה של מלח.

ברור הדבר, כי הדבר תלוי מה מהם נס גדול יותר; האם נס תמידי, שהינו קטן יותר, כלומר - הפיכה תמידית של גופה לנציב מלח הינו נס גדול יותר בכמות, שהרי הינו נס תמידי, אם כי באיכותו הנס קטן יותר, שהרי הנס לא הפך את גופה למהות אחרת של מלח, אלא הגוף נותר במהותו, וישנו דבר זמני ההופך אותו למלח. מצד שני אם הנס היה נס חד פעמי שהפך את מהות גופה למלח מוחלט, נמצא כי באיכותו הנס גדול יותר, שהרי הבשר נתהפך למלח מוחלט, אם כי בכמות הנס קטן יותר, מכיון שהינו נס חד פעמי.

הרבי תולה זאת במחלוקת המדוברת במסכת שבת, בנידון שהאדם זקוק לשאת כדי יין לפנות מקום לאורחיו, אם עדיף שישא בבת אחת כמות גדולה, מה שיהפוך את המאמץ לגדול יותר באיכות, או שמא עדיף שיסחוב כמויות קטנות יותר בפעמים רבות, מה שיהפוך את המאמץ לקטן יותר באיכותו, אם כי לגדול יותר בכמותו. נמצא כי אותה מחלוקת, האם יש להחשיב איכות או כמות, תכריע את הדבר בעניננו.

הרבי מבאר כי הדבר הינו חילוק משמעותי הלכה למעשה; שהרי אם גופה נשאר בעצמותו ונס הופך אותו למציאות של מלח, נמצא כי הוא מטמא טומאת מת, אך אם גופה נתהפך לגמרי למציאות חדשה של מלח, וודאי שאינו מטמא מת.{{רשימות.}}

ביאורי הרבי

  • ב א. יליף מברייתו של עולם דכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום אחד.[1]

ירושלמי ריש פ"ה. הלומד מהספר לא במהרה הוא משכח. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 33 (עמ' 49)

ירושלמי פ"ט ה"ג. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 33 (עמ' 49)

ביאורי נשיאי חב"ד

צמח צדק עמ' 1 (עמ' 9)

הערות שוליים