פרשת במדבר: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "יחד עם זאת" ב־"עם זאת") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
מאין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
'''פרשת במדבר''' היא ה[[פרשה]] הראשונה ב[[ספר במדבר]] (מפרק א' פסוק א' עד פרק ד' פסוק כ'). | '''פרשת במדבר''' היא ה[[פרשה]] הראשונה ב[[ספר במדבר]] (מפרק א' פסוק א' עד פרק ד' פסוק כ'). | ||
[[הרבי]] | [[הרבי]] הורה שמדי שנה ב[[שבת]] פרשת במדבר שהיא [[שבת מברכים]] חודש סיון יערכו התוועדות חסידית מתוך אחדות ישראל כהכנה לקבלת התורה{{הערה|שיחת שבת פרשת [[בהר]]-[[בחוקותי]] שנת [[תשמ"ו]].}}. | ||
==הפרשה בקצרה== | ==הפרשה בקצרה== | ||
*'''ראשון''' - [[אלוקים]] מצווה את [[משה]] [[מניין בני ישראל|לספור את בני ישראל]] פעם נוספת. [[רש"י]] מסביר שאלוקים סופר את בני ישראל בגלל חביבותם בעיניו. הספירה הראשונה התקיימה כשהיהודים יצאו מ[[מצרים]], הפעם השניה הינה לאחרי שרבים מתו בגלל [[חטא העגל]] ואלוקים ספר כי לראות את מנין הנותרים. | *'''ראשון''' - [[אלוקים]] מצווה את [[משה]] [[מניין בני ישראל|לספור את בני ישראל]] פעם נוספת. [[רש"י]] מסביר שאלוקים סופר את בני ישראל בגלל חביבותם בעיניו. הספירה הראשונה התקיימה כשהיהודים יצאו מ[[מצרים]], הפעם השניה הינה לאחרי שרבים מתו בגלל [[חטא העגל]] ואלוקים ספר כי לראות את מנין הנותרים. | ||
*'''שני''' - ה[[תורה]] מסכמת את [[מנין בני ישראל]] לפי חלוקה לשבטים. עם זאת [[הקב"ה]] ציוה את משה שלא לספור את [[שבט לוי]]. המספר הכולל של עם ישראל היה קצת יותר משש מאות אלף, בנוסף | *'''שני''' - ה[[תורה]] מסכמת את [[מנין בני ישראל]] לפי חלוקה לשבטים. עם זאת [[הקב"ה]] ציוה את משה שלא לספור את [[שבט לוי]]. המספר הכולל של עם ישראל היה קצת יותר משש מאות אלף, בנוסף ללויים. כאן ניתנה ללויים האחריות על פירוק, הקמת ונשיאת ה[[משכן]] במשאות ב[[מדבר]], וכן הלויים חונים מסביב למשכן. | ||
*'''שלישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את סדר חניית השבטים מסביב למשכן, כל שבט עם דגלו בצבע מיוחד, כמו שרש"י אומר שהצבע היה זהה לצבע של האבן השמורה לשבט ב[[חושן המשפט]] שנשא [[הכהן הגדול]]. כמו כן מסביר [[רש"י]] שסדר החניה במדבר הינו לפי הסדר בו נשאו בני [[יעקב]] את אביהם בדרכו לקבורה ב[[מערת המכפלה]]. התורה גם קובעת את סדר המשאות של השבטים במדבר סיני: כפי שכבר למדנו בתורה, בני ישראל נשאו על פי ה', כאשר הענן היה עולה מעל המשכן, ועד לאותו סימן, היה עם ישראל חונה במקום אחד. | *'''שלישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את סדר חניית השבטים מסביב למשכן, כל שבט עם דגלו בצבע מיוחד, כמו שרש"י אומר שהצבע היה זהה לצבע של האבן השמורה לשבט ב[[חושן המשפט]] שנשא [[הכהן הגדול]]. כמו כן מסביר [[רש"י]] שסדר החניה במדבר הינו לפי הסדר בו נשאו בני [[יעקב]] את אביהם על פי ציוויו בדרכו לקבורה ב[[מערת המכפלה]]. התורה גם קובעת את סדר המשאות של השבטים במדבר סיני: כפי שכבר למדנו בתורה, בני ישראל נשאו על פי ה', כאשר הענן היה עולה מעל המשכן, ועד לאותו סימן, היה עם ישראל חונה במקום אחד. | ||
*'''רביעי''' - מתחיל במילים "אלה תולדות אהרן ומשה" ואז מפרטת התורה את תולדות אהרן. [[רש"י]] מסביר שהם נקראים גם בניו של משה כיון שהוא לימדם תורה. כאן מצווים שבט לוי להיות אחראים על המשכן. | *'''רביעי''' - מתחיל במילים "אלה תולדות אהרן ומשה" ואז מפרטת התורה את תולדות אהרן. [[רש"י]] מסביר שהם נקראים גם בניו של משה כיון שהוא לימדם תורה. כאן מצווים שבט לוי להיות אחראים על המשכן. רש"י מסביר שכיון שהלווים עושים את תפקידם עבור כל עם ישראל, לכן הם מקבלים מעשר משאר העם. התורה מציינת שמלכתחילה הכבוד היה שמור ל[[בכור|בכורים]], ורש"י מסביר שהמשימה ניטלה מהם כיון שהם השתתפו ב[[חטא העגל]]. | ||
*'''חמישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את משה לספור את הלויים. המדובר בכל בן לשבט לוי מבן חודש ומעלה. הפסוק מתאר את הספירה של משה "על פי ה'" ורש"י מסביר שמשה לא נכנס לכל אוהל על מנת לספור את הילדים והתינוקות, אלא היה עומד מחוץ לאוהל וקול ה[[שכינה]] היה אומר כמה ילדים ישנם בתוך האוהל. | *'''חמישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את משה לספור את הלויים. המדובר בכל בן לשבט לוי מבן חודש ומעלה. הפסוק מתאר את הספירה של משה "על פי ה'" ורש"י מסביר שמשה לא נכנס לכל אוהל על מנת לספור את הילדים והתינוקות, אלא היה עומד מחוץ לאוהל וקול ה[[שכינה]] היה אומר כמה ילדים ישנם בתוך האוהל. | ||
*'''שישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את משה לספור את ה[[בכור]]ים של עם ישראל וגם כאן הספירה היא מבן חודש ומעלה. במפקד זה נספרו כעשרים ושתיים אלף בכורים ואז | *'''שישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את משה לספור את ה[[בכור]]ים של עם ישראל וגם כאן הספירה היא מבן חודש ומעלה. במפקד זה נספרו כעשרים ושתיים אלף בכורים ואז הקב"ה ציוה את משה להחליף את הלויים עם הבכורים בעבודתם. | ||
*'''שביעי''' - ציווים מיוחדים לבני משפחת קהת הלויים. תפקידם של הקהתים הינו לשאת את | *'''שביעי''' - ציווים מיוחדים לבני משפחת קהת הלויים. תפקידם של הקהתים הינו לשאת את [[ארון הברית]] ו[[המשכן]] במשאותיו. מדובר במשימה בעלת חשיבות גדולה ואחריות רבה, כיון שבארון נמצאות [[לוחות הברית]] ויחד עמו הם נושאים את ה[[מנורה]], ה[[שולחן הטהור]] ושאר כלי הקודש. עבודתם של הקהתים מתחילה רק לאחר שאהרן ובניו כיסו את המשכן ושאר כלי הקודש. | ||
==מנהגים== | ==מנהגים== |
גרסה מ־15:38, 9 בנובמבר 2022
ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך | |||
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
פרשת במדבר היא הפרשה הראשונה בספר במדבר (מפרק א' פסוק א' עד פרק ד' פסוק כ').
הרבי הורה שמדי שנה בשבת פרשת במדבר שהיא שבת מברכים חודש סיון יערכו התוועדות חסידית מתוך אחדות ישראל כהכנה לקבלת התורה[1].
הפרשה בקצרה
- ראשון - אלוקים מצווה את משה לספור את בני ישראל פעם נוספת. רש"י מסביר שאלוקים סופר את בני ישראל בגלל חביבותם בעיניו. הספירה הראשונה התקיימה כשהיהודים יצאו ממצרים, הפעם השניה הינה לאחרי שרבים מתו בגלל חטא העגל ואלוקים ספר כי לראות את מנין הנותרים.
- שני - התורה מסכמת את מנין בני ישראל לפי חלוקה לשבטים. עם זאת הקב"ה ציוה את משה שלא לספור את שבט לוי. המספר הכולל של עם ישראל היה קצת יותר משש מאות אלף, בנוסף ללויים. כאן ניתנה ללויים האחריות על פירוק, הקמת ונשיאת המשכן במשאות במדבר, וכן הלויים חונים מסביב למשכן.
- שלישי - הקב"ה מצווה את סדר חניית השבטים מסביב למשכן, כל שבט עם דגלו בצבע מיוחד, כמו שרש"י אומר שהצבע היה זהה לצבע של האבן השמורה לשבט בחושן המשפט שנשא הכהן הגדול. כמו כן מסביר רש"י שסדר החניה במדבר הינו לפי הסדר בו נשאו בני יעקב את אביהם על פי ציוויו בדרכו לקבורה במערת המכפלה. התורה גם קובעת את סדר המשאות של השבטים במדבר סיני: כפי שכבר למדנו בתורה, בני ישראל נשאו על פי ה', כאשר הענן היה עולה מעל המשכן, ועד לאותו סימן, היה עם ישראל חונה במקום אחד.
- רביעי - מתחיל במילים "אלה תולדות אהרן ומשה" ואז מפרטת התורה את תולדות אהרן. רש"י מסביר שהם נקראים גם בניו של משה כיון שהוא לימדם תורה. כאן מצווים שבט לוי להיות אחראים על המשכן. רש"י מסביר שכיון שהלווים עושים את תפקידם עבור כל עם ישראל, לכן הם מקבלים מעשר משאר העם. התורה מציינת שמלכתחילה הכבוד היה שמור לבכורים, ורש"י מסביר שהמשימה ניטלה מהם כיון שהם השתתפו בחטא העגל.
- חמישי - הקב"ה מצווה את משה לספור את הלויים. המדובר בכל בן לשבט לוי מבן חודש ומעלה. הפסוק מתאר את הספירה של משה "על פי ה'" ורש"י מסביר שמשה לא נכנס לכל אוהל על מנת לספור את הילדים והתינוקות, אלא היה עומד מחוץ לאוהל וקול השכינה היה אומר כמה ילדים ישנם בתוך האוהל.
- שישי - הקב"ה מצווה את משה לספור את הבכורים של עם ישראל וגם כאן הספירה היא מבן חודש ומעלה. במפקד זה נספרו כעשרים ושתיים אלף בכורים ואז הקב"ה ציוה את משה להחליף את הלויים עם הבכורים בעבודתם.
- שביעי - ציווים מיוחדים לבני משפחת קהת הלויים. תפקידם של הקהתים הינו לשאת את ארון הברית והמשכן במשאותיו. מדובר במשימה בעלת חשיבות גדולה ואחריות רבה, כיון שבארון נמצאות לוחות הברית ויחד עמו הם נושאים את המנורה, השולחן הטהור ושאר כלי הקודש. עבודתם של הקהתים מתחילה רק לאחר שאהרן ובניו כיסו את המשכן ושאר כלי הקודש.
מנהגים
מנהג ישראל בשבת פרשת במדבר אחר הצהריים, בזמן "רעווא דרעווין", לערוך התוועדות חסידית ואמירת 'לחיים' בסימן "שבת אחים גם יחד".
מקור המנהג בהתוועדות שבת פרשת בחוקותי שנת תשמ"ו, אז הציע הרבי:
באה ההצעה והבקשה דלקמן, בקשה נפשית:
ביום השבת הבא עלינו לטובה, שבת קודש פרשת במדבר, מברכים החודש וערב ראש חודש סיון, בעלות המנחה (שאז מתחיל כבר ענין האחדות דראש חודש סיון (כנ"ל ס"ה) - יתאספו בכל מקום ומקום רבים מישראל, אנשים ונשים וטף, "בנערינו ובזקנינו גו' בבנינו ובבנותינו", "שבת אחים גם יחד", להתוועדות רעים, עד לסעודה כפשוטה ("גדולה לגימה שמקרבת") - אנשים לחוד ונשים לחוד (כמובן וגם פשוט),
שבה ידברו דברי תורה בכלל, ובמיוחד - בעניני אהבת ישראל ואחדות ישראל.. ועוד ועיקר - ש"איש את רעהו יעזורו", לעודד איש את רעהו (ואשה את רעותה) להוסיף ביתר שאת וביתר עוז בכל עניני אהבת ישראל ואחדות ישראל.
קישורים חיצונים
- רעיונות לפרשת במדבר -
- טקסט פרשת במדבר עם פירוש רש"י -
- פרשת במדבר בקצרה לילדים -
- קריאת התורה של פרשת במדבר עם טעמי המקרא (חב"ד), ר' מיכאל סלוין -
- הפטרת פרשת במדבר עם טעמים (חב"ד), ר' מיכאל סלוין
- כשהרבי מבקש 'בקשה נפשית' סיפורה של קריאת קודש ייחודית בכתבה שפורסמה בשבועון כפר חב"ד
הערות שוליים
פרשות השבוע | ||
---|---|---|
ספר בראשית | בראשית • נח • לך לך • וירא • חיי שרה • תולדות • ויצא • וישלח • וישב • מקץ • ויגש • ויחי | |
ספר שמות | שמות • וארא • בא • בשלח • יתרו • משפטים • תרומה • תצווה • כי תשא • ויקהל • פקודי | |
ספר ויקרא | ויקרא • צו • שמיני • תזריע • מצורע • אחרי מות • קדושים • אמור • בהר • בחוקותי | |
ספר במדבר | במדבר • נשא • בהעלותך • שלח לך • קורח • חוקת • בלק • פינחס • מטות • מסעי | |
ספר דברים | דברים • ואתחנן • עקב • ראה • שופטים • כי תצא • כי תבוא • ניצבים • וילך • האזינו • וזאת הברכה |