37,503
עריכות
מ (החלפת טקסט – "מלחמת העולם השניה" ב־"מלחמת העולם השנייה") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) (הסרת קישורים עודפים, אחידות במיקום הערות שוליים) |
||
שורה 29: | שורה 29: | ||
הסיבה שעזב רבי שמע'לה את משרתו ב[[תומכי תמימים]] שנויה במחלוקת: | הסיבה שעזב רבי שמע'לה את משרתו ב[[תומכי תמימים]] שנויה במחלוקת: | ||
בספר "אלה אזכרה" מסופר שיש אומרים שר' [[מאיר שפירא]] מלובלין פגשו בתומכי תמימים בזמן שמסר שיעור, וברוב התפעלותו ניגש אליו והציע לו לעבור לישיבת "חכמי לובלין". אחרים אומרים שר' שמעונ'לה הגיע בהזדמנות ללובלין ונכנס לישיבה. בעת הארוחה היה נהוג בישיבה שמדברים בלימוד, ורבי שמעונ'לה ביטל [[פלפול]] של אחד התלמידים באומרו שאין זה אלא | בספר "אלה אזכרה" מסופר שיש אומרים שר' [[מאיר שפירא]] מלובלין פגשו בתומכי תמימים בזמן שמסר שיעור, וברוב התפעלותו ניגש אליו והציע לו לעבור לישיבת "חכמי לובלין". אחרים אומרים שר' שמעונ'לה הגיע בהזדמנות ללובלין ונכנס לישיבה. בעת הארוחה היה נהוג בישיבה שמדברים בלימוד, ורבי שמעונ'לה ביטל [[פלפול]] של אחד התלמידים באומרו שאין זה אלא פלפול של הבל. ר' מאיר שפירא נכנס עמו לדברי לימוד, וביקש ממנו להישאר עוד מספר ימים בישיבה כדי שיוכל לבחון את אישיותו. אחרי מספר ימים ביקש ממנו למסור שיעור בפני התלמידים, שלאחריו הפציר בו להישאר וללמד בישיבה. | ||
בביטאון 'ישורון' מסופר שרבי מאיר שפירא פרסם מודעה אודות משרת [[ראש ישיבה|ראש הישיבה]], בו ביקש מהמציעים שיכתבו מה הם יודעים בלימוד. רבי שמעונ'לה בפשטותו כתב שהוא יודע [[ש"ס]] בבלי וירושלמי, [[מדרש]], [[זוהר]], [[ספרי מהר"ל]], [[כתבי האריז"ל]], ספרי [[חסידות]] ועוד. רבי מאיר שפירא חשב שמישהו מהתל בו, אך כשהתייעץ עם הגאון מטשעבין אמר שזהו רק מקצת שבחו. | בביטאון 'ישורון' מסופר שרבי מאיר שפירא פרסם מודעה אודות משרת [[ראש ישיבה|ראש הישיבה]], בו ביקש מהמציעים שיכתבו מה הם יודעים בלימוד. רבי שמעונ'לה בפשטותו כתב שהוא יודע [[ש"ס]] בבלי וירושלמי, [[מדרש]], [[זוהר]], [[ספרי מהר"ל]], [[כתבי האריז"ל]], ספרי [[חסידות]] ועוד. רבי מאיר שפירא חשב שמישהו מהתל בו, אך כשהתייעץ עם הגאון מטשעבין אמר שזהו רק מקצת שבחו. | ||
שורה 54: | שורה 54: | ||
בגיל חמש עשרה היה בקי בכל ספרי המהר"ל. | בגיל חמש עשרה היה בקי בכל ספרי המהר"ל. | ||
בגיל שמונה עשר כבר היו שגורים על פיו כל ה[[ש"ס#תלמוד בבלי|ש"ס בבלי]], עם כל ה'[[ראשונים]] | בגיל שמונה עשר כבר היו שגורים על פיו כל ה[[ש"ס#תלמוד בבלי|ש"ס בבלי]], עם כל ה'[[ראשונים]]{{הערה|מפי תלמידו "בעל שבט הלוי", ששמע ממנו}}. | ||
כשבעל ה"שבט לוי" היה תלמדי בישיבת "חכמי לובלין", הזדמן לו לבקר ב[[וינה]] ונכנס אל [[הרבי הריי"צ]]. כשסיפר לרבי הריי"צ על רבו, רבי שמעו'לה התבטא עליו הרבי: {{ציטוטון|כמה מאות שנים לא היה בעולם מח בעל זכרון כמו ר' שמעו'לה מז'ליחוב}}{{הערה|נהרי אש עמוד קעב}}. | כשבעל ה"שבט לוי" היה תלמדי בישיבת "חכמי לובלין", הזדמן לו לבקר ב[[וינה]] ונכנס אל [[הרבי הריי"צ]]. כשסיפר לרבי הריי"צ על רבו, רבי שמעו'לה התבטא עליו הרבי: {{ציטוטון|כמה מאות שנים לא היה בעולם מח בעל זכרון כמו ר' שמעו'לה מז'ליחוב}}{{הערה|נהרי אש עמוד קעב}}. | ||
ה"בעל [[אמרי אמת]]" מ[[גור]] התבטא עליו {{ציטוטון|בכל מדינת [[פולין]] אין למדן מסודר כמותו בכל התורה כולה}}{{הערה|נהרי אש עמוד רצו}}. | ה"בעל [[אמרי אמת]]" מ[[גור]] התבטא עליו {{ציטוטון|בכל מדינת [[פולין]] אין למדן מסודר כמותו בכל התורה כולה}}{{הערה|נהרי אש עמוד רצו}}. | ||
כשביקר אצל הגאון מטשעבין התבטא עליו: {{ציטוטון|חוץ מ[[הגאון מרוגצ'וב]] אין בנמצא גאון כר' שמעו'לה}} לאחר מכן אמר שאולי אף יותר מהגרוצ'ובי{{הערה|נהרי אש עמוד רצד}}. | כשביקר אצל הגאון מטשעבין התבטא עליו: {{ציטוטון|חוץ מ[[הגאון מרוגצ'וב]] אין בנמצא גאון כר' שמעו'לה}} לאחר מכן אמר שאולי אף יותר מהגרוצ'ובי{{הערה|נהרי אש עמוד רצד}}. | ||
שורה 71: | שורה 71: | ||
שיטתו הייתה שאת ה[[תורה]] צריך ללמוד על הסדר, ואין ללמוד [[גמרא]] קודם שיודעים [[משנה]] על בוריה. | שיטתו הייתה שאת ה[[תורה]] צריך ללמוד על הסדר, ואין ללמוד [[גמרא]] קודם שיודעים [[משנה]] על בוריה. | ||
הוא גרס בתוקף שאין כל צורך ב[[פלפול]] סתם, אלא רק בפלפולים המכוונים לחקר האמת. בשיטה זו חלק על רבי מאיר שפירא, שגרס שהעיקר הוא | הוא גרס בתוקף שאין כל צורך ב[[פלפול]] סתם, אלא רק בפלפולים המכוונים לחקר האמת. בשיטה זו חלק על רבי מאיר שפירא, שגרס שהעיקר הוא הפלפול עם התלמידים, במטרה, כמטרת הישיבה, להגביה ולהעצים את התלמידים עד שיהיו לרבנים בעצמם. | ||
במסירת שיעורים בנגלה, היה מסביר את מהלך הגמרא לפי עשרים ושמונה שיטות של '[[הראשונים]]'. דרכו הייתה לפרש את שיטות הראשונים, ובשיטות ה'[[אחרונים]]' לא היה נוגע כלל. | במסירת שיעורים בנגלה, היה מסביר את מהלך הגמרא לפי עשרים ושמונה שיטות של '[[הראשונים]]'. דרכו הייתה לפרש את שיטות הראשונים, ובשיטות ה'[[אחרונים]]' לא היה נוגע כלל. | ||
שורה 79: | שורה 79: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:רבנים]] | [[קטגוריה:רבנים]] | ||
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תש"ג]] |