משיח ודאי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עריכה)
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
{{סוגיה
|שם הסוגיה= משיח ודאי
|מקרא=
|משנה=
|תלמוד בבלי=
|תלמוד ירושלמי=
|משנה תורה לרמב"ם= משנה תורה לרמב"ם, ספר שופטים, הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה ד'.
|שולחן ערוך=
|ספרי מניין המצוות=
|ספרות הלכתית נוספת=
|מאמרים=
|שיחות=
}}
'''משיח ודאי''' הוא הגדרת [[הרמב"ם]] למצב בו [[מלך המשיח]] מסיים את פעולותיו כהכנה ל[[גאולה]] וכעת ברור על פי [[הלכה]] שהוא הוא מלך המשיח.
'''משיח ודאי''' הוא הגדרת [[הרמב"ם]] למצב בו [[מלך המשיח]] מסיים את פעולותיו כהכנה ל[[גאולה]] וכעת ברור על פי [[הלכה]] שהוא הוא מלך המשיח.


שורה 7: שורה 20:
{{ציטוט|תוכן=אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי"|מקור=[[רמב"ם]], [[הי"ד החזקה]], [[הלכות מלך המשיח]], פי"א ה"ד|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי"|מקור=[[רמב"ם]], [[הי"ד החזקה]], [[הלכות מלך המשיח]], פי"א ה"ד|מרכאות=כן}}


הרמב"ם אולם מדגיש לאחר ש:{{ציטוטון|אם לא הצליח עד כה בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו}}.
==המשמעות==
==המשמעות==
בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר [[הרמב"ם]] את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה.
בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר [[הרמב"ם]] את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה.
שורה 12: שורה 26:
בתחילת ההלכה מביא [[הרמב"ם]] את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה, אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח", בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שי. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז, הדרן תשמ"ו.}} לעין כל יחד עם שלימות הגאולה.
בתחילת ההלכה מביא [[הרמב"ם]] את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה, אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח", בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הרש"ב]] חלק א' עמוד שי. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז, הדרן תשמ"ו.}} לעין כל יחד עם שלימות הגאולה.
==סימני משיח ודאי==
==סימני משיח ודאי==
*'''בניית בית המקדש:''' - הפעולה הראשונה אותה יעשה מלך המשיח שתוכיח היותו "משיח ודאי", היא בניית [[בית המקדש]]{{הערה|שם=רמבם|'''משנה תורה לרמב"ם''', הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה י"ד.}}, משום שהיא השורש של כל העניינים שיהיו לאחר מכן{{הערה|'''התוועדויות תש"נ''', ח"ד, עמ' 115.}}, בנייתה של בית המקדש תעשה לאחר שהוא ילחם בכל האומות וינצח אותם{{הערה|'''מדרש תהילים''', כ"ט.}}. עם זאת אם זכו ישראל בית המקדש ירד מהשמים ויבנה ע"י [[הקב"ה]] בעצמו{{הערה|'''ליקוטי שיחות''', חי"ח, עמ' 418.}}.
*'''בניית בית המקדש:''' - הפעולה הראשונה אותה יעשה מלך המשיח שתוכיח היותו "משיח ודאי", היא בניית [[בית המקדש]]{{הערה|שם=רמבם|'''משנה תורה לרמב"ם''', הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה ד'.}}, משום שהיא השורש של כל העניינים שיהיו לאחר מכן{{הערה|'''התוועדויות תש"נ''', ח"ד, עמ' 115.}}, בנייתה של בית המקדש תעשה לאחר שהוא ילחם בכל האומות וינצח אותם{{הערה|'''מדרש תהילים''', כ"ט.}}. עם זאת אם זכו ישראל בית המקדש ירד מהשמים ויבנה ע"י [[הקב"ה]] בעצמו{{הערה|'''ליקוטי שיחות''', חי"ח, עמ' 418.}}.
*'''קיבוץ גלויות''' - גדולי ישראל נחלקו האם הקיבוץ יהיה לפני בניית בית המקדש, או לפני{{הערה|ראה [[קיבוץ גלויות#זמנו]].}}, אולם [[הרמב"ם]] פסק להלכה שהיא תעשה לאחר בניית בית המקדש{{הערה|שם=רמבם}}. הקיבוץ יעשה על ידי מלך המשיח והוא אף אחד מהתנאים של [[בריאת העולם]]{{הערה|'''ילקוט ראובני על בראשית א'''', ב'.}}.
*'''קיבוץ גלויות''' - גדולי ישראל נחלקו האם הקיבוץ יהיה לפני בניית בית המקדש, או לפני{{הערה|ראה [[קיבוץ גלויות#זמנו]].}}, אולם [[הרמב"ם]] פסק להלכה שהיא תעשה לאחר בניית בית המקדש{{הערה|שם=רמבם}}. הקיבוץ יעשה על ידי מלך המשיח והוא אף אחד מהתנאים של [[בריאת העולם]]{{הערה|'''ילקוט ראובני על בראשית א'''', ב'.}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־15:58, 20 במאי 2021

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
משיח ודאי
(מקורות עיקריים)
משנה תורה לרמב"ם משנה תורה לרמב"ם, ספר שופטים, הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה ד'.

משיח ודאי הוא הגדרת הרמב"ם למצב בו מלך המשיח מסיים את פעולותיו כהכנה לגאולה וכעת ברור על פי הלכה שהוא הוא מלך המשיח.

המקור

בפרק י"א בהלכות מלכים, לאחר תיאור הסימנים אודות 'חזקת משיח', כותב הרמב"ם:

אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בוודאי"

הרמב"ם אולם מדגיש לאחר ש:"אם לא הצליח עד כה בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו".

המשמעות

בפרק י"א מהלכות מלכים מבאר הרמב"ם את אישיותו ופעלו של מלך המשיח. בהלכה האחרונה - הלכה ד - הוא מגיע אל התכלית, הבאת הגאולה.

בתחילת ההלכה מביא הרמב"ם את סימני "בחזקת משיח". זוהי התקופה בה מלך המשיח מתחיל לעשות פעולות שונות בדרך אל הגאולה, אחרי שלב זה בא השלב הבא, הסופי, משיח בוודאי. בשלב זה מלך המשיח כבר "עשה והצליח" את כל הפעולות בדרך לגאולה, כולל בנין בית המקדש, קיבוץ גלויות וסילוק כל המונעים לעבודת השם של בני ישראל ("כל האומות שסביביו"). רק אז אפשר לצאת מכלל ספק (על פי הלכה) ולהכריז בוודאות ש"הרי זה משיח", בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז.[1] לעין כל יחד עם שלימות הגאולה.

סימני משיח ודאי

  • בניית בית המקדש: - הפעולה הראשונה אותה יעשה מלך המשיח שתוכיח היותו "משיח ודאי", היא בניית בית המקדש[2], משום שהיא השורש של כל העניינים שיהיו לאחר מכן[3], בנייתה של בית המקדש תעשה לאחר שהוא ילחם בכל האומות וינצח אותם[4]. עם זאת אם זכו ישראל בית המקדש ירד מהשמים ויבנה ע"י הקב"ה בעצמו[5].
  • קיבוץ גלויות - גדולי ישראל נחלקו האם הקיבוץ יהיה לפני בניית בית המקדש, או לפני[6], אולם הרמב"ם פסק להלכה שהיא תעשה לאחר בניית בית המקדש[2]. הקיבוץ יעשה על ידי מלך המשיח והוא אף אחד מהתנאים של בריאת העולם[7].

הערות שוליים

  1. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' עמוד שי. וראה בלקוטי שיחות חלק כ"ז, הדרן תשמ"ו.
  2. 2.0 2.1 משנה תורה לרמב"ם, הלכות מלך המשיח, פרק א', הלכה ד'.
  3. התוועדויות תש"נ, ח"ד, עמ' 115.
  4. מדרש תהילים, כ"ט.
  5. ליקוטי שיחות, חי"ח, עמ' 418.
  6. ראה קיבוץ גלויות#זמנו.
  7. ילקוט ראובני על בראשית א', ב'.
  ערך זה הוא קצרמר בנושא גאולה ומשיח. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.