חמורו של משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת ה[[ענווה]] {{הערה|בספר דניאל}}.
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת ה[[ענווה]] {{הערה|בספר דניאל}}.
יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.
יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.
==עניינו==
==חמורו של אברהם ומשה==
==בתורת החסידות==
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]] את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה כמה קושיות, ומהם: מדוע אכן לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות. מבאר [[הרבי]], שמשה לקח את החמור למצריים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].
בתחילה סירב [[משה רבינו]] לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצריים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו. ולא נכתב מה הייתה תשובתו של ה' לכך. ותשובה זו נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של [[הגאולה השלימה]].
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10141&CategoryID=1807 חמורו של משיח]''' שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] גיליון 1013
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10141&CategoryID=1807 חמורו של משיח]''' שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] גיליון 1013

גרסה מ־18:28, 4 בינואר 2021

חמורו של משיח זה החמור שאיתו יבוא מלך המשיח, אם הוא יבוא "בעיתה".

גילי מאוד בת-ציון, הריעי בת-ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן-אתונות
זכריה,ט,ט,
תמונה שצלמה הצלמת "מרים צחי" המבטא את הרבי כמלך המשיח רוכב על חמור

מקורו

חמורו של משיח נזכר לראשונה בספר זכריה, שם כתוב שמלך המשיח יבוא רכוב על חמור:

גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות

זכריה, ט, ט

וחמור זה הוא החמור עליו רכבו אברהם ומשה ע"פ פירוש רש"י על הפסוק:"ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור" [1] שחומר זה הוא החמור עליו רכב אברהם ושעליו ירכב מלך המשיח.

לעומת זאת בספר דניאל [2] נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, שמלך המשיח יתגלה על עננים.

במסכת סנהדרין[3] מסופר שרבי יהושע בן לוי שאל שאיך זה יתכן שמצד אחד כתוב בדניאל שמשיח יבוא על ענני שמיא ומצד שני כתוב בזכריה שהוא יבוא על חמור,ותירצו לו שעם המשיח יבוא לפני הזמן שלו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על ענני שמיא ואם הוא יבוא "בעיתה" בזמנו אז יבוא רוכב על חמור:

אמר רבי אלכסנדרי ריב"ל רמי כתיב וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב עני ורוכב על חמור זכו עם ענני שמיא לא זכו, עני רוכב על חמור

סנהדרין, צ"ח, א

.

בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו סוס משובח, בתגובה ענה לו שמואל ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".

במפרשים

רש"י מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של מלך המשיח [4], ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת הענווה [5]. יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.

עניינו

חמורו של אברהם ומשה

בתורת החסידות

הרבי מבאר בשיחה את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי רש"י ומקשה כמה קושיות, ומהם: מדוע אכן לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות. מבאר הרבי, שמשה לקח את החמור למצריים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת הגאולה ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה מלך המשיח.

בתחילה סירב משה רבינו לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצריים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו. ולא נכתב מה הייתה תשובתו של ה' לכך. ותשובה זו נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של הגאולה השלימה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. שמות,י"ד
  2. דניאל,ז,י"ג
  3. צח,א
  4. בספר זכריה
  5. בספר דניאל