שמואל ניסנוביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
נפטר בדמי ימיו ב[[י"א אייר]] [[תרפ"ב]] ב[[בוריסוב]] בהיותו עדיין בשנות השלושים לחייו.
נפטר בדמי ימיו ב[[י"א אייר]] [[תרפ"ב]] ב[[בוריסוב]] בהיותו עדיין בשנות השלושים לחייו.


=שיטת לימודו==
==שיטת לימודו==
{{לשכתב|פסקה=כן}}
{{לשכתב|פסקה=כן}}
היה לו [[דרך הלימוד בליובאוויטש|דרך הלימוד]] מיוחדת שהכניס בתלמידיו. לפי גישתו, על הלימוד להיות יסודי תוך הבנה ישירה של הסוגיא ללא פלפולים מסוגיא אחרת. יש לעיין היטב בדברי רש"י עצמו מבלי לדלג ל"קצות החושן" כדי להבינו, וכן צריך להבין האם רש"י ותוספות חולקים בפשט בלשון הגמרא או בחקירה אודות גדר הענין המדובר.יתרה מכך: יש להשיג מתוך דברי רש"י את קושייתו של התוס' עליו, ואילו על התוספות לעורר את שאלותיהם של המהרש"א והפני יהושע עליו. ורק אחר כל זה ניתן לתור אחר תירוצים בספרים שונים.
היה לו [[דרך הלימוד בליובאוויטש|דרך הלימוד]] מיוחדת שהכניס בתלמידיו. לפי גישתו, על הלימוד להיות יסודי תוך הבנה ישירה של הסוגיא ללא פלפולים מסוגיא אחרת. יש לעיין היטב בדברי רש"י עצמו מבלי לדלג ל"קצות החושן" כדי להבינו, וכן צריך להבין האם רש"י ותוספות חולקים בפשט בלשון הגמרא או בחקירה אודות גדר הענין המדובר.יתרה מכך: יש להשיג מתוך דברי רש"י את קושייתו של התוס' עליו, ואילו על התוספות לעורר את שאלותיהם של המהרש"א והפני יהושע עליו. ורק אחר כל זה ניתן לתור אחר תירוצים בספרים שונים.


פעם באמצע שיעורו נכנס [[אדמו"ר הריי"צ]] לחדר. ור' שמואל ששקוע היה בתוך דברי עצמו לא הבחין כלל, לאחר שרמזו לו על כך נעשה כמעיין המתגבר בפלפול ובבקיאות.
פעם באמצע שיעורו נכנס [[אדמו"ר הריי"צ]] לחדר. ור' שמואל ששקוע היה בתוך דברי עצמו לא הבחין כלל, לאחר שרמזו לו על כך נעשה כמעיין המתגבר בפלפול ובבקיאות.
= תלמידיו ==
= תלמידיו ==
* [[משה דובער ריבקין]]
* [[משה דובער ריבקין]]

גרסה מ־11:16, 16 בדצמבר 2020

ר' שמואל בער ניסנוביץ (כונה גם שמואל בער באריסאווער, ?-י"א אייר תרפ"ב) היה מחסידי אדמו"ר הרש"ב, וכיהן כר"מ בסניפי ישיבות תומכי תמימים בשצעדרין, בליובאוויטש ובקרמנצ'וג.

תולדות חיים

בצעירותו היהגאון עצום ובעל כשרונות עילויים.

בשנת תרע"ב חיפשו ר"מ ראשי למחלקת תומכי תמימים שצעדרין ופירסמו מודעה על כך בעיתונים באו אז ארבעה תלמידי חכמים למסור שיעור כדי לבחון אם אכן ראוי הוא למשרה. לאחר כל הבחינות של הרמי"ם ראו שהמובחר שבכולם הוא שמואל בער באריסאווער - שהיה אז בחור בישיבה - והכתירוהו לר"מ ראשי למרות היותו עדיין בחור.

לאחר מכן שימש כמה שנים כר"מ בליובאוויטש, ומאוחר יותר בקרעמענצ'וג.

נפטר בדמי ימיו בי"א אייר תרפ"ב בבוריסוב בהיותו עדיין בשנות השלושים לחייו.

שיטת לימודו

היה לו דרך הלימוד מיוחדת שהכניס בתלמידיו. לפי גישתו, על הלימוד להיות יסודי תוך הבנה ישירה של הסוגיא ללא פלפולים מסוגיא אחרת. יש לעיין היטב בדברי רש"י עצמו מבלי לדלג ל"קצות החושן" כדי להבינו, וכן צריך להבין האם רש"י ותוספות חולקים בפשט בלשון הגמרא או בחקירה אודות גדר הענין המדובר.יתרה מכך: יש להשיג מתוך דברי רש"י את קושייתו של התוס' עליו, ואילו על התוספות לעורר את שאלותיהם של המהרש"א והפני יהושע עליו. ורק אחר כל זה ניתן לתור אחר תירוצים בספרים שונים.

פעם באמצע שיעורו נכנס אדמו"ר הריי"צ לחדר. ור' שמואל ששקוע היה בתוך דברי עצמו לא הבחין כלל, לאחר שרמזו לו על כך נעשה כמעיין המתגבר בפלפול ובבקיאות.

תלמידיו =