עלייה לארץ ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (←רקע) |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
ב[[תורה]] הפעם הראשונה בה מוזכר הביטוי "עלייה" ל[[ארץ]], הייתה לאחר פטירת [[יעקב]] כאשר באו לקברו אז הם כונו "עולים" {{הערה|בראשית, פרק נ, פסוק י"ד}}. במשך השנים נעשתה החשיבות לעלייה לארץ גדולה, ב[[משנה]] נאמר ש:{{ציטוטון|הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מוציאין}}{{הערה|כתובות, יא, י"ג}}, וגדולי ישראל במשך השנים עודדו עלייה ואף עלו בעצמם. | ב[[תורה]] הפעם הראשונה בה מוזכר הביטוי "עלייה" ל[[ארץ]], הייתה לאחר פטירת [[יעקב]] כאשר באו לקברו אז הם כונו "עולים" {{הערה|בראשית, פרק נ, פסוק י"ד}}. במשך השנים נעשתה החשיבות לעלייה לארץ גדולה, ב[[משנה]] נאמר ש:{{ציטוטון|הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מוציאין}}{{הערה|כתובות, יא, י"ג}}, וגדולי ישראל במשך השנים עודדו עלייה ואף עלו בעצמם. | ||
עם הקמת ה[[חסידות]], עלו רבים מהחסידים ל[[ארץ ישראל]]{{הערה|אברהם יערי, "עליית החסידים ההמונית לא"י", מחניים, מ"ו}}, ואף [[הבעל שם טוב]] ניסה לעלות לארץ. | עם הקמת ה[[חסידות]], עלו רבים מהחסידים ל[[ארץ ישראל]]{{הערה|אברהם יערי, "עליית החסידים ההמונית לא"י", מחניים, מ"ו}}, ואף [[הבעל שם טוב]] ניסה לעלות לארץ.אדמו"רי חב"ד אף שלחו את חסידיהם ל[[ארץ ישראל]]{{הערה|כדוגמת הרבנית [[מנוחה רחל סלונים]]}} ותמכו בהם{{הערה|כדוגמת [[כולל חב"ד]]}}. | ||
אדמו" | עם תחילת הרעיון ה[[ציונות|ציוני]] הוא החל לעודד עלייה לארץ, בעקבות כך החלו להימנע רבים מלעלות לארץ. [[אדמו"ר המהר"ש]] כאשר הציעו לו אנשי "בילו" לעלות ל[[ארץ ישראל]] הוא השיב שאם הם היו מקימים את המשך הר"ת שעל שמם נקרא הארגון, "באור ה'", היה עולה ל[[ארץ ישראל]] עם 100 חסידים.ע"פ סברא אחת בעקבות הרעיון הציוני החלו [[רבותינו נשיאנו]] להתנגד לגמרי לעלייה לארץ, ולא חזרו בהם מאיסור זה {{הערה|[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=25746 "הרביים התנגדו לעלייה לארץ"] באתר {{שטורעם}}}}. | ||
עם | עם זאת בערוב ימיו של [[אדמו"ר הריי"צ]] הוא הקים את הישוב [[כפר חב"ד]], כמו כן החל אז עלייה גדולה של חסידי חב"ד ל[[ארץ ישראל]]{{הערה|לאחר [[יציאת רוסיה תש"ו]]}}. לאחר [[הסתלקות אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבי]] החל לעודד יותר את הישוב החב"די ב[[ארץ ישראל]]. משיחה משנת [[תשנ"ב]] אמר [[הרבי]]:"רואים בשנים האחרונות איך שנעשה ה"ויקהל" בפשטות - קיבוץ גלויות דבנ"י מכל העולם שעולים לאה"ק, והעלייה היא באין ערוך להעליות שהיו פעם בדורות שלפנ"ז"{{הערה|ר"ד משיחת ש"פ ויקהל תשנ"ב}}. | ||
עם זאת הורו [[רבותינו נשיאנו]] על המעלה דווקא להתגורר ב[[חו"ל]], ב[[כתר שם טוב]] מובא:{{ציטוטון|ולדוגמא: הבית-יוסף, שחיבר השולחן-ערוך שלאורו הולכים כל בית ישראל, חי רוב שנותיו בחוץ לארץ, וכן הרי"ף הרמב"ם והרא"ש, ג' עמודי ההוראה שעליהם יסד הבית יוסף את פסקי השו"ע, חיו בחוץ לארץ, וכן האריז"ל שעל ידו התחיל גילוי פנימיות התורה חי רוב שנותיו בחוץ לארץ, וכן הבעש"ט ואדמו"ר הזקן, שני המאורות הגדולים, חיו וגילו תורת החסידות בחוץ לארץ דוקא}}{{הערה|כתר שם טוב, הוספות, תכג}}, ליהודי שפנה ל[[אדמו"ר הצמח צדק]] שברצונו לעלות ל[[ארץ ישראל]] אמר לו הצמח צדק:"עשה כאן ארץ ישראל"{{הערה|אגרות-קודש אדמו"ר מהוריי"צ ח"א ע' תפה}}. | |||
===עליית מנהיגים רוחניים=== | ===עליית מנהיגים רוחניים=== |
גרסה מ־16:23, 9 בדצמבר 2020
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
רקע
גישתם הכללית של אדמו"רי חב"ד
בתורה הפעם הראשונה בה מוזכר הביטוי "עלייה" לארץ, הייתה לאחר פטירת יעקב כאשר באו לקברו אז הם כונו "עולים" [1]. במשך השנים נעשתה החשיבות לעלייה לארץ גדולה, במשנה נאמר ש:"הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מוציאין"[2], וגדולי ישראל במשך השנים עודדו עלייה ואף עלו בעצמם.
עם הקמת החסידות, עלו רבים מהחסידים לארץ ישראל[3], ואף הבעל שם טוב ניסה לעלות לארץ.אדמו"רי חב"ד אף שלחו את חסידיהם לארץ ישראל[4] ותמכו בהם[5].
עם תחילת הרעיון הציוני הוא החל לעודד עלייה לארץ, בעקבות כך החלו להימנע רבים מלעלות לארץ. אדמו"ר המהר"ש כאשר הציעו לו אנשי "בילו" לעלות לארץ ישראל הוא השיב שאם הם היו מקימים את המשך הר"ת שעל שמם נקרא הארגון, "באור ה'", היה עולה לארץ ישראל עם 100 חסידים.ע"פ סברא אחת בעקבות הרעיון הציוני החלו רבותינו נשיאנו להתנגד לגמרי לעלייה לארץ, ולא חזרו בהם מאיסור זה [6].
עם זאת בערוב ימיו של אדמו"ר הריי"צ הוא הקים את הישוב כפר חב"ד, כמו כן החל אז עלייה גדולה של חסידי חב"ד לארץ ישראל[7]. לאחר הסתלקות אדמו"ר הריי"צ הרבי החל לעודד יותר את הישוב החב"די בארץ ישראל. משיחה משנת תשנ"ב אמר הרבי:"רואים בשנים האחרונות איך שנעשה ה"ויקהל" בפשטות - קיבוץ גלויות דבנ"י מכל העולם שעולים לאה"ק, והעלייה היא באין ערוך להעליות שהיו פעם בדורות שלפנ"ז"[8].
עם זאת הורו רבותינו נשיאנו על המעלה דווקא להתגורר בחו"ל, בכתר שם טוב מובא:"ולדוגמא: הבית-יוסף, שחיבר השולחן-ערוך שלאורו הולכים כל בית ישראל, חי רוב שנותיו בחוץ לארץ, וכן הרי"ף הרמב"ם והרא"ש, ג' עמודי ההוראה שעליהם יסד הבית יוסף את פסקי השו"ע, חיו בחוץ לארץ, וכן האריז"ל שעל ידו התחיל גילוי פנימיות התורה חי רוב שנותיו בחוץ לארץ, וכן הבעש"ט ואדמו"ר הזקן, שני המאורות הגדולים, חיו וגילו תורת החסידות בחוץ לארץ דוקא"[9], ליהודי שפנה לאדמו"ר הצמח צדק שברצונו לעלות לארץ ישראל אמר לו הצמח צדק:"עשה כאן ארץ ישראל"[10].
עליית מנהיגים רוחניים
ניסיונות עלייה של לארץ
הבעל שם טוב
אדמו"ר הזקן
אדמו"ר הרש"ב
אדמו"ר הריי"צ
הרבי
ערך מורחב – הבקשות מהרבי שיעלה לארץ ישראל |
- ↑ בראשית, פרק נ, פסוק י"ד
- ↑ כתובות, יא, י"ג
- ↑ אברהם יערי, "עליית החסידים ההמונית לא"י", מחניים, מ"ו
- ↑ כדוגמת הרבנית מנוחה רחל סלונים
- ↑ כדוגמת כולל חב"ד
- ↑ "הרביים התנגדו לעלייה לארץ" באתר
- ↑ לאחר יציאת רוסיה תש"ו
- ↑ ר"ד משיחת ש"פ ויקהל תשנ"ב
- ↑ כתר שם טוב, הוספות, תכג
- ↑ אגרות-קודש אדמו"ר מהוריי"צ ח"א ע' תפה