אגרת הקודש - סימן ג': הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
(הרחבה)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ג'''' של [[אגרת הקודש]] מסביר את חשיבות ונחיצות עבודת הצדקה.
'''אגרת הקודש ג' - וילבש צדקה כשריון'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
בפרק זה יבאר [[אדמו"ר הזקן]] את גודל מעלת מצוות הצדקה בהיותה שונה משאר המצוות, בתחילה נבין את המשל וההקשר שמצות צדקה נמשלה לשריון וכובע מגן. על סמך הכתוב: "וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו".
לאחר ההקדמה הכללית [[אגרת הקודש - פרק א'|פותחין בברכה]], מתחיל [[אדמו"ר הזקן]] לבאר את מעלות הצדקה, זו למעלה מזו. מעלתה הראשונה היא, שהשפע '''הגשמי''' לאדם תלוי בצדקה שהוא נותן.


אגב יתבאר שבעולם הזה אין אפשרות כלל להעניק שכר אמיתי, ורק מצוות גמילות חסידים עליה נאמר: "שאדם אוכל פרותיה בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא", אם כן יש לבאר מדוע זכתה הצדקה לשנוי משאר המצוות.
==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{קטע תניא|קטע=אגרת ג'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק ג'}}}}
{{קטע תניא|קטע=אגרת ג'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק ג'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו מה שריון הזה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול אף הצדקה כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול.
:גדולה צדקה מכל המצוות - שכולן פועלות רק בגן עדן{{הערה|מוסיפות אורות עליונים.}}, והיא גם '''בעולם הזה'''.
*משולה הצדקה לשריון: מצד אחד יש בו נקבים (המאפשרים תנועה קלה), ומצד שני הם מכוסים קשקשים (למנוע חדירת החיצים).
*והנמשל: מצד אחד באור המקיף שממשיכה הצדקה יש נקבים{{הערה|וזאת בשונה משאר המצוות. אמנם '''כל''' המצוות ממשיכות את האור המקיף - אך בו '''אין''' נקבים.}} (דרכם חודר האור האלוקי לעולם ומשפיע אורך ימים, עשירות, כבוד, נחת ושמחה). אך מצד שני הם מכוסים (ואין ה"חיצונים" יכולים לינוק מהם).


גדולה צדקה, כי על ידי קיום מצוות נעשים לבושים לנשמה כדי שתוכל לקבל את שכרה על ידי תענוג ההשגה בגן עדן מזיו השכינה וללא הלובשים אין אפשרות לקבל את השכר ובכלל בעולם הזה אין מצב המאפשר קבלת שכר אמיתית זו.
:כוחה זה המיוחד (שאינו בשאר המצוות) נובע מ"תכונתה" למשוך את כללות עצם האלוקות{{הערה|שע"ה נהורין, דעת דעתיק, בחינת '''התענוג''' - ולא המשכת רצון '''פרטי'''.}}.


ואילו בצדקה וגמילות חסדים שעליהם נאמר שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא מאחר וישנה איזה השפעה אף לעולם הזה נוצר נקב בלבושי הנשמה בגן עדן מנתינת השכר ואפילו רק הפירות בעולם הזה ולכן יש צורך לכסות על הנקבים והכיסוי בא בכוח גדולתו של הבורא יתברך.
==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[ממלא כל עלמין]]
*[[ממלא כל עלמין]]
שורה 20: שורה 20:


{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק ב' | פרק ב']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ד'|פרק ד']]}}
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק ב' | פרק ב']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ד'|פרק ד']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]]
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]]
1,603

עריכות