ליקוטי אמרים - פרק ז': הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''פרק ז''' של [[ספר התניא]] עוסק ב[[קליפת נוגה]]. ש[[קליפה]] זו היא ממוצעת בין הקדושה ו[[שלוש הקליפות הטמאות]], וביכולת האדם להעלותה לקדושה או ח"ו להורידה לקליפות.
'''פרק ז''' של [[ספר התניא]] עוסק ב[[קליפת נוגה]]. ש[[קליפה]] זו היא ממוצעת בין הקדושה ו[[שלוש הקליפות הטמאות]], וביכולת האדם להעלותה לקדושה או ח"ו להורידה לקליפות.


==מבוא לפרק==
==הקדמה לפרק==


{{פרק תניא|פרק=ז'|טקסט הפרק="אך [[נפש הבהמית|נפש החיונית הבהמית]] שבישראל שמצד הקליפה המלובשת בדם האדם כנ"ל ונפשות בהמות וחיות ועופות ודגים טהורים ומותרים באכילה וקיום וחיות כל הדומם וכל הצומח המותר באכילה וכן קיום וחיות כל המעשה דבור ומחשבה בענייני עוה"ז שאין בהם צד איסור לא שרש ולא ענף מ[[שס"ה מצות לא תעשה]] וענפיהן דאורייתא ודרבנן רק שאינן לשם שמים אלא רצון הגוף וחפצו ותאותו ואפילו הוא צורך הגוף וקיומו וחיותו ממש אלא שכוונתו אינה לשם שמים כדי לעבוד את ה' בגופו לא עדיפי מעשה דבור ומחשבות אלו מנפש החיונית הבהמית בעצמה והכל כאשר לכל נשפע ונמשך ממדרגה השנית שב[[קליפות]] ו[[סטרא אחרא]] שהיא קליפה רביעית הנקראת [[קליפת נוגה]] שבעולם הזה הנקרא [[עולם העשיה]] רובו ככולו רע רק מעט טוב מעורב בתוכה [שממנה באות מדות טובות שב[[נפש הבהמית]] שב[[ישראל]] כמ"ש לעיל] והיא בחינה ממוצעת בין [[שלש קליפות הטמאות]] לגמרי ובין בחינת ומדרגת הקדושה ולכן פעמים שהיא נכללת בשלש קליפות הטמאות [כמ"ש ב[[עץ חיים]] שער מ"ט ריש פ"ד בשם ה[[זהר]]] ופעמים שהיא נכללת ועולה בבחינת ומדרגת הקדושה דהיינו כשהטוב המעורב בה נתברר מהרע וגובר ועולה ונכלל בקדושה כגון דרך משל האוכל בשרא שמינא דתורא ושותה יין מבושם להרחיב דעתו לה' ולתורתו כדאמר רבא חמרא וריחא כו' או בשביל כדי לקיים מצות ענג שבת ויום טוב אזי נתברר חיות הבשר והיין שהיה נשפע מ[[קליפת נוגה]] ועולה לה' כעולה וכקרבן. וכן האומר מילתא דבדיחותא לפקח דעתו ולשמח לבו לה' ולתורתו ועבודתו שצריכים להיות ב[[שמחה]] וכמו שעשה רבא לתלמידיו שאמר לפניהם מילתא דבדיחותא תחלה ובדחי רבנן. אך מי שהוא בזוללי בשר וסובאי יין למלאת תאות גופו ו[[נפש הבהמית|נפשו הבהמית]] שהוא בחינת יסוד ה[[מים]] מ[[ארבע יסודות]] הרעים שבה שממנו מדת התאוה הנה על ידי זה יורד חיות הבשר והיין שבקרבו ונכלל לפי שעה ברע גמור שב[[שלש קליפות הטמאות]] וגופו נעשה להן [[לבוש]] ו[[מרכבה]] לפי שעה עד אשר ישוב האדם ויחזור ל[[עבודת ה']] ול[[תורה|תורתו]] כי לפי שהיה בשר היתר ויין כשר לכך יכולים לחזור ולעלות עמו בשובו לעבודת ה' שזהו לשון היתר ומותר כלומר שאינו קשור ואסור בידי ה[[חיצונים]] שלא יוכל לחזור ולעלות לה' רק שהרשימו ממנו נשאר בגוף ועל כן צריך הגוף לחיבוט הקבר כמו שיתבאר לקמן מה שאין כן במאכלות אסורות וביאות אסורות שהן מ[[שלש קליפות הטמאות]] לגמרי הם אסורים וקשורים בידי החיצונים לעולם ואין עולים משם עד כי יבא יומם ויבולע המות לנצח כמו שנאמר "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" או עד שיעשה [[תשובה]] גדולה כל כך שזדונות נעשו לו כזכיות ממש שהיא תשובה מאהבה מעומקא דלבא באהבה רבה וחשיקה ונפש שוקקה לדבקה בו ית' וצמאה נפשו לה' כארץ עיפה וציה להיות כי עד הנה היתה נפשו בארץ ציה וצלמות היא ה[[סטרא אחרא]] ורחוקה מאור פני ה' בתכלית ולזאת צמאה נפשו ביתר עז מצמאון נפשות הצדיקים כמאמרם ז"ל במקום שבעלי תשובה עומדים כו' ועל תשובה מאהבה רבה זו אמרו שזדונות נעשו לו כזכיות הואיל ועל ידי זה בא לאהבה רבה זו אבל תשובה שלא מאהבה זו אף שהיא תשובה נכונה וה' יסלח לו מכל מקום לא נעשו לו כזכיות ואין עולים מהקליפה לגמרי עד עת קץ שיבולע המות לנצח. אך החיות שבטפות זרע שיצאו ממנו לבטלה אף שירדה ונכללה בשלש קליפות הטמאות הרי זו עולה משם בתשובה נכונה ובכוונה עצומה ב[[קריאת שמע שעל המטה]] כנודע מה[[אר"י]] ז"ל ומרומז בגמרא כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאלו אוחז חרב של שתי פיות כו' להרוג גופות החיצונים שנעשו לבוש לחיות שבטפות ועולה החיות מהם כידוע ליודעי חן. ולכן לא הוזכר עון זרע לבטלה בתורה בכלל ביאות אסורות אף שחמור מהן וגדול עונו בבחינת הגדלות ורבוי הטומאה והקליפות שמוליד ומרבה במאד מאד בהוצאת זרע לבטלה יותר מביאות אסורות רק שבביאות אסורות מוסיף כח וחיות בקליפה טמאה ביותר עד שאינו יכול להעלות משם החיות בתשובה*: {{תניא הגהה|*(מפני שנקלטה ביסוד דנוקבא דקליפה המקבלת וקולטת החיות מהקדושה מה שאין כן בזרע לבטלה שאין שם בחינת נוקבא דקליפה רק שכחותיה וחיילותיה מלבישים לחיות שבטפות כידוע ליודעי חן)}}אלא אם כן יעשה תשובה מאהבה רבה כל כך עד שזדונות נעשו לו כזכיות ובזה יובן מאמר רז"ל איזהו מעוות שלא יוכל לתקון זה שבא על הערוה והוליד ממזר שאז גם אם יעשה תשובה גדולה כל כך אי אפשר לו להעלות החיות לקדושה מאחר שכבר ירדה לעולם הזה ונתלבשה בגוף בשר ודם:"}}
==גוף הפרק==
{{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק ז'}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==


==צילום דפוס התניא==
==צילום הפרק==


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==


{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ו'|פרק ו']]|הבא=[[תניא - פרק ח'|פרק ח']]}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ו'|פרק ו']]|הבא=[[תניא - פרק ח'|פרק ח']]}}
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]