תהלים קמ"ה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 24: שורה 24:
*ב[[תפילת שחרית]], אחרי אמירת ה[[תחנון]].
*ב[[תפילת שחרית]], אחרי אמירת ה[[תחנון]].
*ב[[תפילת מנחה]], לפני [[שמונה עשרה (תפילה)|שמונה עשרה]].
*ב[[תפילת מנחה]], לפני [[שמונה עשרה (תפילה)|שמונה עשרה]].
ונאמר ב[[גמרא]]{{הערה|שם=ברכות|ברכות ד ב}}:{{ציטוטון|כָּל הָאוֹמֵר ״תְּהִלָּה לְדָוִד״ בְּכָל יוֹם שָׁלֹשׁ פְּעָמִים מוּבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָ[[עולם הבא|עוֹלָם הַבָּא]]}}. והטעם: כי יש בו שני מעלות: א. הוא מסודר על פי אותיות האל"ף בי"ת. ב. כי נאמר בו {{ציטוטון|פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ}}.
ונאמר ב[[גמרא]]{{הערה|שם=ברכות|ברכות ד ב}}:{{ציטוטון|כָּל הָאוֹמֵר ״תְּהִלָּה לְדָוִד״ בְּכָל יוֹם שָׁלֹשׁ פְּעָמִים מוּבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָ[[עולם הבא|עוֹלָם הַבָּא]]}}. והטעם{{הערה|שדוקא הוא נאמר ולא קיט או קלו}}: כי יש בו שני מעלות: א. הוא מסודר על פי אותיות האל"ף בי"ת. ב. כי נאמר בו {{ציטוטון|פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ}}.


באמירת מזמור זה ב[[תפילה]] צריכים לכוין באמירת הפסוק {{ציטוטון|פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ}}, ש[[הקב"ה]] הוא משגיח על בריותיו לפרנס, ואם לא כיון יחזור ויאמרנו בכוונה{{הערה|[[שו"ע אדה"ז]] או"ח נ"א ח}}.
באמירת מזמור זה ב[[תפילה]] צריכים לכוין באמירת הפסוק {{ציטוטון|פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ}}, ש[[הקב"ה]] הוא משגיח על בריותיו לפרנס, ואם לא כיון יחזור ויאמרנו בכוונה{{הערה|[[שו"ע אדה"ז]] או"ח נ"א ח}}.
כשאומרים מזמור זה בסדר התפילה, אומרים לפניו את הפסוקים {{ציטוטון|אשרי יושבי ביתך{{הערה|[[תהילים פד ה}}}} ו{{ציטוטון|אשרי העם שככה לו{{הערה|שם קמד טו}}}}, כי מפסוקים אלו למדים שצריך לשהות קצת לפני תפילת שמונה עשרה, שלכן אומרים את המזמור {{ציטוטון|תהילה לדוד}}.
וכן אומרים לאחריו את הפסוק{{הערה|שם קטו יח}}: {{ציטוטון|ואנחנו נברך י-ה}}. בשביל לסיים מזמור זה (כבשאר המזמורים שעד סוף הספר) ב{{ציטוטון|הללוי-ה}}.


==סידורו על פי [[אותיות האל"ף בי"ת]]==
==סידורו על פי [[אותיות האל"ף בי"ת]]==

גרסה מ־21:49, 23 באוגוסט 2020

תהלים צא
יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן

א תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:
ב בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:

ג גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:
ד דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ:
ה הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:
ו וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:
ז זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:
ח חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד:
ט טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו:
י יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:
יא כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:
יב לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:
יג מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:
יד סוֹמֵךְ ה' לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים:
טו עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:
טז פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:
יז צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו:
יח קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:
יט רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:
כ שׁוֹמֵר ה' אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:
כא תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:

"תְּהִלָּה לְדָוִד" הוא מזמור צ"א (הפרק ה-145) בספר התהילים. הוא תהילה גדולה לקב"ה ולכן מחובר על פי אותיות האל"ף-בי"ת.

חיבורו

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

תכנו

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

מזמור זה הוא (בשונה משאר מזמורים שיש בהם גם בקשות ותחינות), כולו תהילה לה', ולכן מתחיל ב"תהילה", ופסוקיו הם לפי סדר האלף בית.

אמירתו וסגולותיו

את מזמור זה אומרים שלוש פעמים ביום:

ונאמר בגמרא[1]:"כָּל הָאוֹמֵר ״תְּהִלָּה לְדָוִד״ בְּכָל יוֹם שָׁלֹשׁ פְּעָמִים מוּבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָעוֹלָם הַבָּא". והטעם[2]: כי יש בו שני מעלות: א. הוא מסודר על פי אותיות האל"ף בי"ת. ב. כי נאמר בו "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ".

באמירת מזמור זה בתפילה צריכים לכוין באמירת הפסוק "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ", שהקב"ה הוא משגיח על בריותיו לפרנס, ואם לא כיון יחזור ויאמרנו בכוונה[3].

כשאומרים מזמור זה בסדר התפילה, אומרים לפניו את הפסוקים {{ציטוטון|אשרי יושבי ביתך{{הערה|[[תהילים פד ה}}}} ו"אשרי העם שככה לו[4]", כי מפסוקים אלו למדים שצריך לשהות קצת לפני תפילת שמונה עשרה, שלכן אומרים את המזמור "תהילה לדוד".

וכן אומרים לאחריו את הפסוק[5]: "ואנחנו נברך י-ה". בשביל לסיים מזמור זה (כבשאר המזמורים שעד סוף הספר) ב"הללוי-ה".

סידורו על פי אותיות האל"ף בי"ת

מזמור זה נתקן פי אותיות האל"ף בי"ת חוץ מהאות נ. והטעם מבואר בגמרא[1]: "מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל" (דהיינו, מפלת של ישראל, בלשון סגי נהור) דכתיב[6] "נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל" ולמרות זאת דוד התייחס ו'הרים' נפילה זו ברוח הקודש בפסוק הבא, שנאמר[7]: "סומך ה' לכל הנופלים"

בחסידות חב"ד

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.
  1. 1.0 1.1 ברכות ד ב
  2. שדוקא הוא נאמר ולא קיט או קלו
  3. שו"ע אדה"ז או"ח נ"א ח
  4. שם קמד טו
  5. שם קטו יח
  6. עמוס ה ב
  7. תהילים קמה יד