שתיים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
[[קובץ:מספר 2.jpg|150px|ללא מסגרת|מרכז]]
[[קובץ:מספר 2.jpg|150px|ללא מסגרת|מרכז]]
}}
}}
{{ערך מורחב|ערכים=[[צמצום]] · [[ישות]]}}
המספר '''שתיים''' מורה על חלוקה. ולכן ביום השני לבריאת העולם נחלקו ה[[מים העליונים]] מן ה[[מים התחתונים]] ולא נזכר בו "כי טוב" כביום השלישי, שכן נבראה בו מחלוקת{{הערה|בראשית רבה ד', ו'}}.
המספר '''שתיים''' מורה על חלוקה. ולכן ביום השני לבריאת העולם נחלקו ה[[מים העליונים]] מן ה[[מים התחתונים]] ולא נזכר בו "כי טוב" כביום השלישי, שכן נבראה בו מחלוקת{{הערה|בראשית רבה ד', ו'}}.



גרסה מ־05:29, 19 ביולי 2020

מספר שתיים
אחדות ועשרות
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26 27 28 30
40 49 50 60 68 70 72 80 84 90
מאות ואלפים
100 101 200 300 400 500 600
700 770 800 900 1000 600,000
סוגי מספרים
אחדות עשרות מאות אלפים מליונים

המספר שתיים מורה על חלוקה. ולכן ביום השני לבריאת העולם נחלקו המים העליונים מן המים התחתונים ולא נזכר בו "כי טוב" כביום השלישי, שכן נבראה בו מחלוקת[1].

כמו כן מורה מספר שתיים על המשכת אור הגבול שמעלתו היא ההתקשרות עם כלי המקבל אך חסר אצלו מעלת האור שלמעלה משייכות לעולם, ולכן בית המקדש השני שנבנה על ידי עולי בבל בימי עזרא כעבודה מלמטה למעלה - נחרב, שכן אמנם הוא חדר בעולם באופן המתאים לדרגתו אך היה חסר בו בגילוי אלוקות, שהאור שבו הגיע ממדרגה נמוכה יותר, ולכן לא היתה לו השלימות בכך שהיו חסרים בו חמישה דברים יותר מבבית ראשון[2] וגם זמן החורבן היה יותר ארוך. לכן, אף שאילו ישראל זכו היתה הכניסה לארץ באופן של גאולה ובית המקדש נצחיים שאין אחריהם גלות[3], מאחר וזה לא נעשה באופן שהגילוי אלוקות הבלי גבול יחדור בעולם - זה לא היה בית נצחי[4].

השתיים הם מחולקים ונבדלים זה מזה, וזהו החילוק בין בורא לנברא (שכביכול נפרד ממנו ית'). כך גם שכל ומידות הנחלקים זה מזה. השכל בעצמו - החכמה והבינה חלוקים זה מזה - כשהחכמה היא מים והבינה אש.

הערות שוליים

  1. בראשית רבה ד', ו'
  2. יומא כ"א, ב'
  3. ספרי, דברים א, ב. וראה מגלה עמוקות אופן קפה
  4. דבר מלכות מטות מסעי סעיפים ג'-ו'