חשבונו של עולם: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 25: | שורה 25: | ||
* [[נכסה וחוזר ונגלה]] | * [[נכסה וחוזר ונגלה]] | ||
{{הערות שוליים}} |
גרסה מ־08:02, 12 ביולי 2020
חשיבותו האנציקלופדית של הערך אינה מובהרת בו, לדעת מניח תבנית זו. אתם מוזמנים להרחיב את הערך על מנת להסיר את הספקות, או להסביר את חשיבותו בדף השיחה שלו. | |||
מקובל להקצות לדיון פרק זמן של שבוע. אם במהלכו לא תובע תמיכה מנומקת בהשארת הערך, הערך יימחק (ניתן לראות מתי הוצבה התבנית בהיסטוריית הדף). |
ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
חשבונו של עולם הוא חשבון הנפש כפי שנקרא בלשון חז"ל שם זה מורה על חשיבותו של חשבון הנפש.
בגמרא
"א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב חשבונו של עולם הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה[1]"
אצל הצמח צדק
אדמו"ר הצמח צדק דיבר כמה וכמה שנים קודם הסתלקותו על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת החסידים לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.
אצל הרבי
בב' אדר מוצאי שבת פרשת תרומה, אמר הרבי שיחה בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם" מה ייעשה אחר ג' בתמוז, בשיחה הורה הרבי שאחר ג' תמוז על החסידים להקשיב לרבני ה"שכונה" ה"חסידישע רבנים", וכן הדגיש הרבי כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים ח"ו.
כאשר חסידים שמעו את השיחה נבהלו מאד כי הבינו שהרבי מדבר על מצב חמור של ג' תמוז, ולכן שיחה זו לא הודפסה ולא הוגהה למרות שפעמיים ביקש הרבי שיכניסו אליו את השיחה להגהה , רק לאחר זמן רב נדפסה חלק מהשיחה בהוספות להתועדויות תשמ"ח חלק ד'.
לאחר כמה שנים בעקבות שיחה עם האדמו"ר ממאחנובקע - בעלז ששאל מדוע לא ממנים מנהיג חדש בחב"ד ח"ו, תמלל הרב אורי ליפש את השיחה מתוך ההקלטה והדפיסה בקונטרס בשם "דוד מלך ישראל חי וקים".
קישורים חיצונים
ראה גם
הערות שוליים
- ↑ בבא בתרא, דף ח, עמוד ב.