הגהות לד"ה פתח אליהו - תרנ"ח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הספר "הגהות לד"ה פתח אליהו - תרנ"ח" כולל את הגהותיו של [[אדמו"ר הרש"ב]] למאמר ד"ה פתח אליהו שבספר [[תורה אור]] ל[[אדמו"ר הזקן]], את רובם כתב בשנת [[תרנ"ח]].
הספר "הגהות לד"ה פתח אליהו - תרנ"ח" כולל את הגהותיו של [[אדמו"ר הרש"ב]] למאמר ד"ה פתח אליהו שבספר [[תורה אור]] ל[[אדמו"ר הזקן]], את רובם כתב בשנת [[תרנ"ח]].


ההגהות הן באריכות גדולה, ובהם ביאורים ארוכים ובירורי חילוקי שיטות בקבלה במהות הספירות, אורות וכלים, ועוד.
ההגהות הינן ארוכות ומקיפות, ובהן מוצגות ומבוארות השיטות השונות בספרי הקבלה בעניין אור ה[[ספירות]] והתלבשותו ב[[כלים]]. בהגהות מעמיק [[אדמו"ר הרש"ב]] לדון ולחקור באופן פשיטות האור ובמהות הציור שנעשה על-ידי התלבשותו בכלים.


==הוצאת הספר==
==הוצאת הספר==
את ההגהות החל [[אדמו"ר הרש"ב]] לכתוב בחורף [[תרנ"ב]], עצר באמצעו, והמשיך לכתוב את רובו בחורף [[תרנ"ח]].


בפי החסידים מסופר שכתב היד של הגהות אלה נלקח ונעתק שלא ברשות מביתו של אדמו"ר הרש"ב, ע"י אחד מתלמידי [[ישיבת תומכי תמימים]] ב[[ליובאוויטש]] {{הערה|היה זה החסיד הנודע ר' [[אברהם פאריז]], והמעתיק היה המזכיר ר' [[חיים ליברמן]]. ראה בספר "אחד היה אברהם" ע' 22.}}, והתמים שהעתיק זאת נענש ע"י מנהל הישיבה, [[אדמו"ר הריי"צ]]... אך הרבי סיפר {{הערה|התוועדות ש"פ במדבר תשכ"ט.}} כי [[אדמו"ר הרש"ב]] אמר על מעשה זה "תבוא עליו ברכה, והלואי שגם אחרים היו גונבים"...
בפי החסידים מסופר שכתב היד של הגהות אלה נלקח ונעתק שלא ברשות מביתו של אדמו"ר הרש"ב, ע"י אחד מתלמידי [[ישיבת תומכי תמימים]] ב[[ליובאוויטש]] {{הערה|היה זה החסיד הנודע ר' [[אברהם פאריז]], והמעתיק היה המזכיר ר' [[חיים ליברמן]]. ראה בספר "אחד היה אברהם" ע' 22.}}, והתמים שהעתיק זאת נענש ע"י מנהל הישיבה, [[אדמו"ר הריי"צ]]... אך הרבי סיפר {{הערה|התוועדות ש"פ במדבר תשכ"ט.}} כי [[אדמו"ר הרש"ב]] אמר על מעשה זה "תבוא עליו ברכה, והלואי שגם אחרים היו גונבים"...

גרסה מ־15:41, 14 במאי 2020

הספר "הגהות לד"ה פתח אליהו - תרנ"ח" כולל את הגהותיו של אדמו"ר הרש"ב למאמר ד"ה פתח אליהו שבספר תורה אור לאדמו"ר הזקן, את רובם כתב בשנת תרנ"ח.

ההגהות הינן ארוכות ומקיפות, ובהן מוצגות ומבוארות השיטות השונות בספרי הקבלה בעניין אור הספירות והתלבשותו בכלים. בהגהות מעמיק אדמו"ר הרש"ב לדון ולחקור באופן פשיטות האור ובמהות הציור שנעשה על-ידי התלבשותו בכלים.

הוצאת הספר

את ההגהות החל אדמו"ר הרש"ב לכתוב בחורף תרנ"ב, עצר באמצעו, והמשיך לכתוב את רובו בחורף תרנ"ח.

בפי החסידים מסופר שכתב היד של הגהות אלה נלקח ונעתק שלא ברשות מביתו של אדמו"ר הרש"ב, ע"י אחד מתלמידי ישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש [1], והתמים שהעתיק זאת נענש ע"י מנהל הישיבה, אדמו"ר הריי"צ... אך הרבי סיפר [2] כי אדמו"ר הרש"ב אמר על מעשה זה "תבוא עליו ברכה, והלואי שגם אחרים היו גונבים"...

ההגהות נדפסו לראשונה בהוראת הרבי בשנת תשמ"א כקונטרס בפני עצמו. ובשנת תשס"ז הופיע בספר עם מראי מקומות והוספות בעריכת ר' אהרן חיטריק. הספר הופיע במהדורה מחודשת עם הוספות רבות בשנת תשע"ט.

כדי להקל על הלומד נדפס בספר כל המאמר שבתורה אור, וההגהות באות בחצאי ריבוע.

הוספות

בסוף הספר (בהוצאת תשס"ז ואילך) באו הוספות: המאמר שבתורה אור כמות שהוא, ללא ההגהות. הנחת אדמו"ר האמצעי מהמאמר שבתורה אור, הנחת ר' משה בנו של אדה"ז, ביאור והגהות אדמו"ר הצמח צדק מתוך ספרו אור התורה, מאמר ד"ה ויהיו חיי שרה הנדפס בביאורי הזוהר לאדמו"ר הצמח צדק, מילואים והערות לספר, ומפתח ענינים.

הערות שוליים

  1. היה זה החסיד הנודע ר' אברהם פאריז, והמעתיק היה המזכיר ר' חיים ליברמן. ראה בספר "אחד היה אברהם" ע' 22.
  2. התוועדות ש"פ במדבר תשכ"ט.