אבי"ע (השתלשלות כללית): הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==ארבעת העולמות== | ==ארבעת העולמות== | ||
לפי אחד הביאורים, ארבעת עולמות אבי"ע בהשתלשלות הכללית הם: [[אדם קדמון]], [[עולם העקודים]], [[עולם הנקודים]], ו[[עולם הברודים]]. | לפי אחד הביאורים, ארבעת עולמות אבי"ע בהשתלשלות הכללית הם: [[אדם קדמון]], [[עולם העקודים]], [[עולם הנקודים]], ו[[עולם הברודים]]. | ||
שורה 13: | שורה 14: | ||
===אדם דיצירה=== | ===אדם דיצירה=== | ||
[[אדם דיצירה]] כולל את פרצופי [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] של [[כתר עליון]], כלומר ה[[כתר של עולם האצילות]]. | |||
באופן אחר אדם דיצירה הוא [[עולם העקודים]] ו[[עולם הנקודים]]. | |||
[[עולם העקודים]] עשר הספירות עקודות בכלי אחד, ולא מתחלקות לכלים שונים. בעולם זה שורה [[שם ע"ב]] שענינו הוא [[ספירת החכמה]] וה[[ביטול]], ומשום כך הספירות מאוחדות בלי שום חילוק. בעולם זה האורות הם בתוקף גדול ומכל מקום הם עקודים בכלי אחד, מצד תוקף הביטול שבהם. וזהו מה שנאמר בספר יצירה "לפני אחד מה אתה סופר". | |||
[[עולם הנקודים]] נקרא גם בשם [[עולם התוהו]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים שונים, אבל אין בהם התכללות, ולכן בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]]. התוקף של האורות בעולם זה הוא כמו ב[[עולם העקודים]], אך אין בהם תוקף ה[[ביטול]] | [[עולם הנקודים]] נקרא גם בשם [[עולם התוהו]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים שונים, אבל אין בהם התכללות, ולכן בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]]. התוקף של האורות בעולם זה הוא כמו ב[[עולם העקודים]], אך אין בהם תוקף ה[[ביטול]] | ||
=== | ===אדם דעשיה=== | ||
[[עולם | בשם [[אדם דעשיה]] נקרא [[עולם האצילות]]. [[עולם האצילות]], נקרא גם בשם [[עולם הברודים]], ונקרא גם בשם [[עולם התיקון]]. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים מחולקים, אולם כל ספירה כלולה משאר הספירות, על ידי [[שם מ"ה]] שענינו [[ביטול]]. בעולם זה ישנם אורות מעוטים בכלים רחבים. הכוונה היא להמשיך תוקף האורות של [[עולם העקודים]] בכלים הרחבים של [[עולם הברודים]]. | ||
גרסה מ־03:23, 31 באוגוסט 2009
עולמות אבי"ע בהשתלשלות הכללית מתארים את השתלשלות העולמות מאור אין סוף ועד עולם האצילות. עולמות אלו כוללים את העולמות הקודמים לעולם האצילות הפרטית, שכן עולם האצילות הפרטי הוא רק אדם דעשיה בהשתלשלות הכללית.
ארבעת העולמות
לפי אחד הביאורים, ארבעת עולמות אבי"ע בהשתלשלות הכללית הם: אדם קדמון, עולם העקודים, עולם הנקודים, ועולם הברודים.
אצילות הכללית
בשם אצילות הכללית נקרא אור אין סוף שלפני הצמצום. מלכות דאור אין סוף היא הבחינה התחתונה שבמאציל שנמשכה להיות בחינת כתר לנאצלים. וכיון שנמשכה להיות נשמה לשרש האצילות, שייך לומר בה בחינת עסר ספירות וזהו הנקרא עשר ספירות הגנוזות.
אדם דבריאה
בשם אדם דבריאה נקרא אדם קדמון שהוא שם התואר והמעלה של העולם העומד בראש סדר ההשתלשלות לאחר הצמצום הראשון. עולם זה באין ערוך לגבי אצילות דכללות, כמו שאין ערוך ביחס שבין עולם הבריאה לעולם האצילות.
בעולם זה אין התחלקות ספירות כלל, כי הספירות שבו הם בהפשטה גמורה.
אדם דיצירה
אדם דיצירה כולל את פרצופי עתיק יומין ואריך אנפין של כתר עליון, כלומר הכתר של עולם האצילות.
באופן אחר אדם דיצירה הוא עולם העקודים ועולם הנקודים.
עולם העקודים עשר הספירות עקודות בכלי אחד, ולא מתחלקות לכלים שונים. בעולם זה שורה שם ע"ב שענינו הוא ספירת החכמה והביטול, ומשום כך הספירות מאוחדות בלי שום חילוק. בעולם זה האורות הם בתוקף גדול ומכל מקום הם עקודים בכלי אחד, מצד תוקף הביטול שבהם. וזהו מה שנאמר בספר יצירה "לפני אחד מה אתה סופר".
עולם הנקודים נקרא גם בשם עולם התוהו. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים שונים, אבל אין בהם התכללות, ולכן בעולם זה הייתה שבירת הכלים. התוקף של האורות בעולם זה הוא כמו בעולם העקודים, אך אין בהם תוקף הביטול
אדם דעשיה
בשם אדם דעשיה נקרא עולם האצילות. עולם האצילות, נקרא גם בשם עולם הברודים, ונקרא גם בשם עולם התיקון. בעולם זה הספירות הם בעשרה כלים מחולקים, אולם כל ספירה כלולה משאר הספירות, על ידי שם מ"ה שענינו ביטול. בעולם זה ישנם אורות מעוטים בכלים רחבים. הכוונה היא להמשיך תוקף האורות של עולם העקודים בכלים הרחבים של עולם הברודים.
ביאור אחר
במקומות אחרים בחסידות נתבארו אבי"ע דאצילות באופן זה:
אצילות - אור אין סוף שלפני הצמצום.
בריאה - א"ק (אדם קדמון).
עשיה - אצילות הפרטית.