עולם הבריאה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עריכה קלה, חלוקה לתת-כותרות וכו'.)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''עולם הבריאה''' הוא אחד מארבעת העולמות: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]] ו[[עשיה]].
'''עולם הבריאה''' הוא השני מבין ארבעת עולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]], [[עשיה]]. עולם זה הוא הראשון מבין העולמות הנפרדים, והוא מתהווה בבחינת בריאה [[יש מאין]] מן [[עולם האצילות]]. על אף שהוא בבחינת עולם נפרד, הרי שעולם זה מרגיש את מקורו, [[עולם האצילות]] ב, ועל כן נקרא הוא בשם עולם הכסא ביחס ל[[עולם האצילות]] הנקרא בשם [[אדם]]. עולם זה הוא גם משכנו של ה[[מלאכים השכליים]], העובדים את ה' באהבה ויראה שכלית, ובכללות נקרא הוא גם בשם [[עולם הנשמות]].


==ספירות==
==ספירות==

גרסה מ־02:10, 3 בספטמבר 2009

עולם הבריאה הוא השני מבין ארבעת עולמות אבי"ע: אצילות, בריאה, יצירה, עשיה. עולם זה הוא הראשון מבין העולמות הנפרדים, והוא מתהווה בבחינת בריאה יש מאין מן עולם האצילות. על אף שהוא בבחינת עולם נפרד, הרי שעולם זה מרגיש את מקורו, עולם האצילות ב, ועל כן נקרא הוא בשם עולם הכסא ביחס לעולם האצילות הנקרא בשם אדם. עולם זה הוא גם משכנו של המלאכים השכליים, העובדים את ה' באהבה ויראה שכלית, ובכללות נקרא הוא גם בשם עולם הנשמות.

ספירות

בעולם הבריאה ישנם עשר ספירות מהם נבראו השרפים.

עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות ככלים, היות שהוא בא לאחר עולם האצילות, בו עשר הספירות הם רק אורות ולא כלים.

עולם זה הוא כנגד ספירת הבינה בסדר ההשתלשלות הכללי, מפני שבעולם זה האור האלוקי מתפשט לפרטים, באופן של בינה.

קליפת נוגה

בעולם זה קליפת נוגה היא רובה טוב ומיעוטה רע.

בבחינת יחודא תתאה

עולם הבריאה הוא בחינת יחודא תתאה, שהוא בבחינת הבריאה שבטלה לקדוש ברוך הוא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". ביטול והשתחוואה זו של צבא השמיים לקדוש ברוך הוא הם בצורה ממנה משתמע כי "יש מי שבטל".

גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת יחודא עילאה.

עולם הכסא

עולם הבריאה נקרא גם בשם "עולם הכסא" ("כורסייא" בלשון הזוהר) ביחס לעולם האצילות. וכמו שכתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם" - שהוא עשר ספירות של של עולם האצילות, שנכללות במלכות דאצילות.

אחד הפירושים ב"עולם הכסא" הוא: כס א'. כלומר, שהוא בבחינת כיסוי לגבי אלופו של עולם, שמעלים ומסתיר עליו.

מדור נשמות הצדיקים

מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה.

כתוב בתיקונים ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו, שנמשכות מן הבינה ודעת של גדולת אין סוף ברוך הוא.

תבנית:לימוד