עולם הבריאה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עריכה קלה, וראה בדף השיחה)
(עריכה קלה, חלוקה לתת-כותרות וכו'.)
שורה 1: שורה 1:
'''עולם הבריאה''' הוא אחד מארבעת העולמות: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]] ו[[עשיה]].
'''עולם הבריאה''' הוא אחד מארבעת העולמות: [[אצילות]], בריאה, [[יצירה]] ו[[עשיה]].


בעולם הבריאה ישנם [[עשר ספירות]] מהם נבראו ה[[שרפים]]. בעולם זה [[קליפת נוגה]] היא רובה טוב ומיעוטה רע.
==ספירות==
בעולם הבריאה ישנם [[עשר ספירות]] מהם נבראו ה[[שרפים]].


עולם הבריאה נקרא גם בשם עולם הכסא ("כורסייא" בלשון הזוהר) ביחס לעולם האצילות. ועל בחינת הכסא דמות כמראה אדם שהוא עשר ספירות דאצילות הנכללות ב[[מלכות דאצילות]].
עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים.


אחד הפירושים בעולם הכסא הוא כס א', כלומר, שהוא בבחינת כיסוי לגבי אלופו של עולם, שמעלים ומסתיר עליו. עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]] שהוא בבחינת בריאה שצבא השמים לך משתחוים, הרי אף שהם בבחינת ביטול והשתחואה מכל מקום "יש מי שבטל". גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות ואף על פי שהוא בטל ומשתחוה מכל מקום מהותו ועצמותו הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם כמו שהוא אין עוד מלבדו ממש בבחינת [[יחודא עילאה]].
עולם זה הוא כנגד ספירת ה[[בינה]] ב[[סדר ההשתלשלות הכללי]], מפני שבעולם זה ה[[אור]] האלוקי מתפשט לפרטים, באופן של בינה.
 
==קליפת נוגה==
בעולם זה [[קליפת נוגה]] היא רובה טוב ומיעוטה רע.
 
==בבחינת יחודא תתאה==
עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], שהוא בבחינת הבריאה שבטלה לקדוש ברוך הוא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". ביטול והשתחוואה זו של צבא השמיים לקדוש ברוך הוא הם בצורה ממנה משתמע כי "[[יש מי שבטל]]".
 
גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת [[יחודא עילאה]].
 
==עולם הכסא==
עולם הבריאה נקרא גם בשם "עולם הכסא" ("כורסייא" בלשון ה[[זוהר]]) ביחס לעולם האצילות. וכמו שכתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם" - שהוא עשר ספירות של של עולם האצילות, שנכללות ב[[מלכות דאצילות]].
 
אחד הפירושים ב"עולם ה'''כסא'''" הוא: כס א'. כלומר, שהוא בבחינת '''כיסוי''' לגבי '''א'''לופו של עולם, שמעלים ומסתיר עליו.
 
==מדור נשמות הצדיקים==
מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה.


עולם זה הוא כנגד ספירת ה[[בינה]] ב[[סדר ההשתלשלות הכללי]], מפני שבעולם זה ה[[אור]] האלוקי מתפשט לפרטים, באופן של בינה.
כתוב ב[[תיקוני הזוהר|תיקונים]] ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו, שנמשכות מן הבינה ודעת של גדולת אין סוף ברוך הוא.
מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה. כתוב ב[[תיקוני הזוהר|תיקונים]] ד"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו הנמשכות מן הבינה ודעת דגדולת אין סוף ברוך הוא.


{{לימוד}}
{{לימוד}}

גרסה מ־16:12, 28 באוגוסט 2009

עולם הבריאה הוא אחד מארבעת העולמות: אצילות, בריאה, יצירה ועשיה.

ספירות

בעולם הבריאה ישנם עשר ספירות מהם נבראו השרפים.

עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות ככלים, היות שהוא בא לאחר עולם האצילות, בו עשר הספירות הם רק אורות ולא כלים.

עולם זה הוא כנגד ספירת הבינה בסדר ההשתלשלות הכללי, מפני שבעולם זה האור האלוקי מתפשט לפרטים, באופן של בינה.

קליפת נוגה

בעולם זה קליפת נוגה היא רובה טוב ומיעוטה רע.

בבחינת יחודא תתאה

עולם הבריאה הוא בחינת יחודא תתאה, שהוא בבחינת הבריאה שבטלה לקדוש ברוך הוא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". ביטול והשתחוואה זו של צבא השמיים לקדוש ברוך הוא הם בצורה ממנה משתמע כי "יש מי שבטל".

גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת יחודא עילאה.

עולם הכסא

עולם הבריאה נקרא גם בשם "עולם הכסא" ("כורסייא" בלשון הזוהר) ביחס לעולם האצילות. וכמו שכתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם" - שהוא עשר ספירות של של עולם האצילות, שנכללות במלכות דאצילות.

אחד הפירושים ב"עולם הכסא" הוא: כס א'. כלומר, שהוא בבחינת כיסוי לגבי אלופו של עולם, שמעלים ומסתיר עליו.

מדור נשמות הצדיקים

מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה.

כתוב בתיקונים ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו, שנמשכות מן הבינה ודעת של גדולת אין סוף ברוך הוא.

תבנית:לימוד