ל"ב נתיבות חכמה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''ל"ב נתיבות חכמה''' הם שלושים ושתים המשכות של ספירת ה[[חכמה]], המשתלשל מטה בעולמות.
'''ל"ב נתיבות חכמה''' הם שלושים ושתים המשכות של ספירת ה[[חכמה]], המשתלשלים מטה בעולמות.


==ענינם==
ל"ב נתיבות חכמה הם כלשונו של [[ספר יצירה]] "בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק י"ה הוי"ה צבאות את עולמו". וכפי שמבואר שם ל"ב הנתיבות הם כנגד עשר ה[[ספירות]] ועשרים ושנים ה[[אותיות]].
כמו כן ל"ב נתיבות חכמה הם כגד שלושים ושנים שמות אלוקים המוזכרים במעשה בראשית.
כבוד בגימטריא ל"ב, ו"כבוד חכמים ינחלו".
==נתיב הראשון==
ענינם של הנתיבים הוא התגלות, על דרך משל של נתיב ההולך מעיר לעיר, ולכן מן שלושים ואחד נתיבות החכמה נמשכים [[ש"י עולמות]]. מה שאין כן בנתיב הראשון של נתיבות חכמה הוא למעלה מבחינה זו שהוא בחינת פנימיות אבא אשר לא מתגלה, "נתיב אשר לא ידעו עיט".
==ל"ב נתיבות חכמה וחמשים שערי בינה==
ההבדל בין ל"ב נתיבות חכמה ו[[חמשים שערי בינה]], הוא שבחכמה הם נתיבות, ובבינה הם שערים. וההפרש הוא ששערים הם הידועים לרבים, משא"ג נתיבות שהוא לרק ליחידי סגולה, כמו שנאמר: "נתיב לא ידעו עיט".
ל"ב נתיבות חכמה שייכים רק ליחידי סגולה שהם אלו ששייכים לבחינת החכמה דמקננא באצילות, והיינו שהם ידועים רק לנשמות דאצילות.
חילוק נוסף הוא כי ל"ב נתיבות חכמה ממשיכות מ[[חכמה]] ל[[בינה]], ואילו חמשים שערי בינה ממשיכות מ[[בינה]] ל[[מידות]].
==שלושים ושנים חוטי ציצית==
מצוות ה[[ציצית]] הוא המשכה של ל"ב נתיבות חכמה מבחינת [[אור מקיף|אור המקיף]] של ה[[טלית]], ואלו הם שלושים ושנים החוטים של הציצית.
מצוות ה[[ציצית]] הוא המשכה של ל"ב נתיבות חכמה מבחינת [[אור מקיף|אור המקיף]] של ה[[טלית]], ואלו הם שלושים ושנים החוטים של הציצית.


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־21:49, 25 באוגוסט 2009

ל"ב נתיבות חכמה הם שלושים ושתים המשכות של ספירת החכמה, המשתלשלים מטה בעולמות.

ענינם

ל"ב נתיבות חכמה הם כלשונו של ספר יצירה "בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק י"ה הוי"ה צבאות את עולמו". וכפי שמבואר שם ל"ב הנתיבות הם כנגד עשר הספירות ועשרים ושנים האותיות.

כמו כן ל"ב נתיבות חכמה הם כגד שלושים ושנים שמות אלוקים המוזכרים במעשה בראשית.

כבוד בגימטריא ל"ב, ו"כבוד חכמים ינחלו".

נתיב הראשון

ענינם של הנתיבים הוא התגלות, על דרך משל של נתיב ההולך מעיר לעיר, ולכן מן שלושים ואחד נתיבות החכמה נמשכים ש"י עולמות. מה שאין כן בנתיב הראשון של נתיבות חכמה הוא למעלה מבחינה זו שהוא בחינת פנימיות אבא אשר לא מתגלה, "נתיב אשר לא ידעו עיט".

ל"ב נתיבות חכמה וחמשים שערי בינה

ההבדל בין ל"ב נתיבות חכמה וחמשים שערי בינה, הוא שבחכמה הם נתיבות, ובבינה הם שערים. וההפרש הוא ששערים הם הידועים לרבים, משא"ג נתיבות שהוא לרק ליחידי סגולה, כמו שנאמר: "נתיב לא ידעו עיט". ל"ב נתיבות חכמה שייכים רק ליחידי סגולה שהם אלו ששייכים לבחינת החכמה דמקננא באצילות, והיינו שהם ידועים רק לנשמות דאצילות.

חילוק נוסף הוא כי ל"ב נתיבות חכמה ממשיכות מחכמה לבינה, ואילו חמשים שערי בינה ממשיכות מבינה למידות.

שלושים ושנים חוטי ציצית

מצוות הציצית הוא המשכה של ל"ב נתיבות חכמה מבחינת אור המקיף של הטלית, ואלו הם שלושים ושנים החוטים של הציצית.