ספירת הבינה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (הוספת רישורים, ועוד)
שורה 1: שורה 1:
'''בינה''' היא ה[[ספירה]] השניה בסדר השתלשלות, לאחר [[ספירת החכמה]] ולפני [[ספירת הדעת]].
'''בינה''' היא ה[[ספירה]] השניה בסדר ההשתלשלות של [[עשר הספירות]] לאחר [[ספירת החכמה]] ולפני [[ספירת הדעת]].


ספירת הבינה מכונה גם [[אם (בינה)|אם]], ומקבלת שפע מן ה[[אב]] - [[ספירת החכמה]], ומולידה את ה[[מידות]].
ספירת הבינה מכונה גם [[אם (בינה)|אם]], ומקבלת שפע מן ה[[אב]] - [[ספירת החכמה]], ומולידה את ה[[מידות]].


==חכמה ובינה==
הבינה היא חלק מה[[מוחין]], תפקידה לפתח ולהרחיב בפרטיות את השפע האלוקי הנמשך מן [[ספירת החכמה]]. ספירת החכמה קשורה בענין של ברק המבריק, בו השכל מובן בהבזק אחד, ואילו בספירת הבינה נעשית הרחבה והתבוננות בפרטי ההשכלה.


==חכמה ובינה==
הבינה היא חלק מה[[מוחין]], תפקידה לפתח ולהרחיב בפרטיות את השפע האלוקי הנמשך מן [[ספירת החכמה]]. ספירת החכמה קשורה בענין של ברק המבריק, בו השכל מובן בהבזק אחד, ואילו בספירת הבינה נעשית הרחבה והתבוננות בפרטי ההשכלה.
יש מן ה[[צמצום]] וההגבלה בהמשכת האור לבינה, כי בעוד שבחכמה היה הדבר באופן שהעיקר הוא האור, והכלי בטל אל האור, הרי בבינה הכלי הוא העיקר והאור הוא הטפל.
יש מן ה[[צמצום]] וההגבלה בהמשכת האור לבינה, כי בעוד שבחכמה היה הדבר באופן שהעיקר הוא האור, והכלי בטל אל האור, הרי בבינה הכלי הוא העיקר והאור הוא הטפל.


שורה 12: שורה 12:


==ספירת הבינה ביחס מידות==
==ספירת הבינה ביחס מידות==
ספירת הבינה מתוארת כאם ביחס ל[[מידות]], שכן ששת המידות נולדות ומתעוררת מכח המוחין, ובפרט מההתבוננות.
ספירת הבינה מתוארת כאם ביחס ל[[מידות]], שכן ששת המידות נולדות ומתעוררת מכוח המוחין, ובפרט מההתבוננות.


בעולמות, עולם ה[[בריאה]] משמש בתפקיד [[ספירת הבינה]].
בעולמות, עולם ה[[בריאה]] משמש בתפקיד [[ספירת הבינה]].

גרסה מ־05:19, 26 באוגוסט 2009

בינה היא הספירה השניה בסדר ההשתלשלות של עשר הספירות לאחר ספירת החכמה ולפני ספירת הדעת.

ספירת הבינה מכונה גם אם, ומקבלת שפע מן האב - ספירת החכמה, ומולידה את המידות.

חכמה ובינה

הבינה היא חלק מהמוחין, תפקידה לפתח ולהרחיב בפרטיות את השפע האלוקי הנמשך מן ספירת החכמה. ספירת החכמה קשורה בענין של ברק המבריק, בו השכל מובן בהבזק אחד, ואילו בספירת הבינה נעשית הרחבה והתבוננות בפרטי ההשכלה.

יש מן הצמצום וההגבלה בהמשכת האור לבינה, כי בעוד שבחכמה היה הדבר באופן שהעיקר הוא האור, והכלי בטל אל האור, הרי בבינה הכלי הוא העיקר והאור הוא הטפל.

בינה ושמחה

ספירת הבינה קשורה בנפש במידת השמחה, וכפי שנאמר "אם הבנים שמחה", שעל ידי התבוננות בענייני אלקות נוצרת השמחה בנפש האדם.

ספירת הבינה ביחס מידות

ספירת הבינה מתוארת כאם ביחס למידות, שכן ששת המידות נולדות ומתעוררת מכוח המוחין, ובפרט מההתבוננות.

בעולמות, עולם הבריאה משמש בתפקיד ספירת הבינה.

באדם, נאמר שבינה יתירה ניתנה באישה, מפני שכמקבל הרי כוחה בהרחבת ופיתוח הנקודה שבאה מן ספירת החכמה.