קעמפ גן ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{לעריכה}}
[[תמונה:גן ישראל סמל.jpg|left|thumb|500px|סמל "גן ישראל"]]
[[תמונה:גן ישראל סמל.jpg|left|thumb|500px|סמל "גן ישראל"]]
{{קובץ|ראלי ילדי הקעמפים נא|הרבי [[חלוקת דולרים|מחלק דולרים]] לאחר [[שיחה|שיחתו]] ב[[כינוס ילדים]] לילדי הקעמפ ב[[זאל הגדול]] שב[[770]], [[כ' מנחם אב]] [[תנש"א]]}}
'''קעמפ גן ישראל''' הינו מחנה קיץ לילדים שנוסד על ידי חסידי חב"ד ב[[ניו יורק]], בשנת [[תשט"ז]] על שם [[הבעל שם טוב]]{{הערה|שם=גן ישראל}}. ברבות השנים הוקמו מחנות בשם זה על ידי חסידי חב"ד בכל רחבי העולם.
'''קעמפ גן ישראל''' הינו מחנה קיץ לילדים שנוסד על ידי חסידי חב"ד ב[[ניו יורק]], בשנת [[תשט"ז]] על שם [[הבעל שם טוב]]{{הערה|שם=גן ישראל}}. ברבות השנים הוקמו מחנות בשם זה על ידי חסידי חב"ד בכל רחבי העולם.



גרסה מ־16:00, 10 באפריל 2018

ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
סמל "גן ישראל"
הרבי מחלק דולרים לאחר שיחתו בכינוס ילדים לילדי הקעמפ בזאל הגדול שב770, כ' מנחם אב תנש"א

קעמפ גן ישראל הינו מחנה קיץ לילדים שנוסד על ידי חסידי חב"ד בניו יורק, בשנת תשט"ז על שם הבעל שם טוב[1]. ברבות השנים הוקמו מחנות בשם זה על ידי חסידי חב"ד בכל רחבי העולם.

מידי שנה שלח הרבי מכתב ברכה לרגל פתיחת הקעמפ. כמו כן ביקר הרבי במחנה שלוש פעמים בשנים תשט"ז, תשי"ז ותש"כ. בשנים מאוחרות יותר הגיעו ילדי הקעמפ מידי שנה לביקור ב-770 אצל הרבי, שם נערך עבורם כינוס מיוחד, והרבי נשא בפניהם שיחה.

רקע

הרבי מחלק 'מנחה מעריב' לילדי הקעמפ בסיום ההתוועדות, ט"ו תמוז תשי"ז

מחנות הקיץ הוקמו לראשונה בארצות הברית על מנת לשמור על חינוך הילדים במשך ימי החופש, לאור דברי הרבי על הסכנות שבתקופה זו, וכן על מנת לחזק את החינוך היהודי אצל ילדים שלא התחנכו על פיו. על פי הוראת הרבי נקרא המחנה בשם "גן ישראל", על שם הבעל שם טוב[1]. היות ומטרתו של הקעמפ הייתה לחזק את החינוך היהודי, הוא קיבל גם ילדים שלא שמרו תורה ומצוות ולמדו בבתי ספר עממיים.

הרבי התבטא[דרוש מקור] כי הצלחתו של הקעמפ היא בכך שהילדים שוהים תקופה ארוכה ורצופה ב"רשות של הרבי":

ועל זה הוסד מחנה "גן ישראל", שהילדים נמצאים לא ברשות הוריהם אלא ברשות הרבי, שבכמה פרטים הרי ההצלחה היא אז יותר מבכותלי הישיבה, מכיון שבכותלי הישיבה הרי לאחר הלימודים הילד הולך הביתה, מה שאין כן ב"גן ישראל" הוא נמצא כמה שבועות רצופים בלי הפסק בינתיים ברשותו של הרבי

באחד מביקוריו במחנה "גן ישראל", התבטא הרבי כי למרות שנוהג שלא לצאת כלל מניו יורק יוצא הוא לבקר בקעמפ, שכן הקעמפ הוא חלק מ770[2]. הרבי אף התבטא שהקעמפ הוא "סדן שמייצרים עליו חסידים"[3].

הקמת המחנה

הרבי מבקר בקעמפ גן ישראל, תש"כ

בשנת תשט"ז הוקם ביוזמת ה"מרכז לעניני חינוך" מחנה הקיץ "גן ישראל". כשנכנסו הרב משה לאזאר והרב יוסף ווניבוים (שהיו אז תלמדים בישיבת תומכי תמימים המרכזית) ליחידות אצל הרבי והציגו לפניו את הרעיון, אישר הרבי את הקמת הקעמפ ואף רשם צ'ק על סך של שלושת אלפים דולר כהשתתפות בהתחלת העבודה. כשנכנסו ליחידות לאחר מכן, הורה להם הרבי לצרף אליהם את הרב קהת וייס שיסייע להם בהקמת הקעמפ וניהולו. הרב וייס הקים בהוראת הרבי וועד לצורכי הקעמפ בו יו חברים המזכיר הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב, הרב שלמה אהרן קזרנובסקי, הרב יעקב יהודה העכט ועורך-הדין מר אייזיק שטראל, שהיה אמור לדאוג שהקעמפ יתנהל כחוק. לאחר הקמת הוועד, ביקש הרבי שכל חבריו ייכנסו אליו יחד ליחידות, בה קיבלו הוראות מפורטות לרבות בכל הקשור לאירגון המחנה וניהולו, ובין היתר, כי בפעם הראשונה לא כדאי לקנות שטח, לכן יש להשתדל למצוא מקום מתאים להשכרה.

בהמשך נכנסו המארגנים עוד כמה פעמים ליחידות לצורך קבלת הוראות מפורטות מהרבי בנוגע לקעממפ. רק מספר שבועות הצליח הרב יעקב יהודה הכט לשכור מקום מתאים בעיר עלענוויל שבניו יורק, בה שימש בשנה הקודמת קעמפ בשם "איזראעל". המחנה נקרא בהוראת הרבי בשם "גן ישראל" על שם הבעל שם טוב[1]. בהתוועדות חג השבועות תשט"ז התייחס הרבי לשם "גן ישראל", ואמר שהשם "גן" רומז למה שכתוב בזוהר שיש ג"ן סדרי הבנה בתורה, והיות ולכל יהודי יש לו אות בתורה, נקרא הקעמפ בשם "גן ישראל".

התייחסות הרבי

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

כיוון שהילד נמצא במשך עשרים וארבע שעות, באותה הסביבה ובאותה ההשפעה, הוא שומע את אותו הנוסח ומרגיש את אותו התוקף, שצריך להיות באמונה ובתורה ובמצוות, הן בבוקר הן במשך היום והן בלילה ובכל משך המעת-לעת. שזהו מה ש"אין רע בלי טוב", אותו עניין מה שיוצאים מהישיבות (בזמן הקיץ), יש בו את הצד הטוב, [שרק ינצלו אותו במילואו]; וזהו מה שיכולים לשלוח את הילד דווקא לכזה סוג קעמפ שהוא קעמפ ראוי לשמו, (זאת אומרת) שאלו הנמצאים שם ניכר עליהם שהם "זרע ברך הוי'" אם זה ילדים או ילדות, כך שהקיץ ינוצל, להתחזקות אמיתית ביהדות, ובתורה ומצוות. וכל זה מתחיל בתקופה זו, אותה ניתן לנצל כאמור לעיל דווקא בצד הקדושה, כמו על-דרך מה שאומרים שבעל תשובה יכול לפעול הרבה יותר מצדיק גמור, כמו-כן ניתן לפעול בזמן זה - בו לא נמצאים בישיבה, אם רק שולחים את הילד לקעמפ הראוי לשמו, הרבה יותר ממה שפועלים בזמן בו נמצאים בישיבה וכפי שכבר ראו בפועל בשנים קודמות, שאותם אלו שעמדו על-כך שילדיהם ילכו דווקא לכזה מין קעמפ, שהיהדות בקיץ חזקה עוד יותר (אצלם) מכפי שהיהדות היא אצלם בחורף בבית, היה להם לאחר-מכן נחת אמיתי מהילדים, בעת שהם שבו מהקעמפ הביתה, נחת לא רק ברוחניות אלא גם בגשמיות שכאמור לעיל אצל יהודים הולכת גשמיות ביחד עם רוחניות

התוועדות י"ב תמוז תשכ"ד / תרגום חופשי

ראו גם

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. 1.0 1.1 1.2 ראה בשיחת הרבי לילדי הקעמפ, ט"ו תמוז תש"כ.
  2. "בנאות דשא"
  3. ביחידות לרב אליהו ליפסקר. הובא ב"בנאות דשא", עמוד 81.