תפילות השבת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " אפי' " ב־" אפילו ")
מ (החלפת טקסט – "צדקה " ב־"צדקה ")
שורה 21: שורה 21:
רק שבחינת העלאה דאור חוזר ב[[מסירות נפש]] בהפקירות בביטול היש לאין גם את [[היצר הרע]] עצמו - בק"ש דכל יום, הוא הכנה להעלאת התענוג האלקי דנשמה בתפילה של ערב שבת.  
רק שבחינת העלאה דאור חוזר ב[[מסירות נפש]] בהפקירות בביטול היש לאין גם את [[היצר הרע]] עצמו - בק"ש דכל יום, הוא הכנה להעלאת התענוג האלקי דנשמה בתפילה של ערב שבת.  


בחינת ה[[שוב]] דימות החול בהמשכה וירידה דאו"י ממקום שעלה לשם ב[[מסירות נפש]] ב[[רץ לבך]] בפרשת ואהבת להמשיך בתורה ומצוות גלוי אלקות בכלים מכלים שונים - כהמשך הפרשה והיו הדברים האלה, ובעסק התורה ומצוות וצדקה כל היום, זהו שנקרא הכנה רבה לבחינת הירידה והמשכות דעונג העצמיות דאין סוף ב[[כתר]] ו[[חכמה]] ב[[מדות]] ב[[יום השבת]]{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[תורת חיים]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/tch/s2/6/2/437c&search=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94 שמות] חלק ב' [[פרשת ויקהל]] מאמר ויקהל משה עמ' תלז, ג.}}
בחינת ה[[שוב]] דימות החול בהמשכה וירידה דאו"י ממקום שעלה לשם ב[[מסירות נפש]] ב[[רץ לבך]] בפרשת ואהבת להמשיך בתורה ומצוות גלוי אלקות בכלים מכלים שונים - כהמשך הפרשה והיו הדברים האלה, ובעסק התורה ומצוות ו[[צדקה]] כל היום, זהו שנקרא הכנה רבה לבחינת הירידה והמשכות דעונג העצמיות דאין סוף ב[[כתר]] ו[[חכמה]] ב[[מדות]] ב[[יום השבת]]{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[תורת חיים]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/tch/s2/6/2/437c&search=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94 שמות] חלק ב' [[פרשת ויקהל]] מאמר ויקהל משה עמ' תלז, ג.}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{תפילה}}
{{תפילה}}
[[קטגוריה:תפילה]][[קטגוריה:שבת]]
[[קטגוריה:תפילה]][[קטגוריה:שבת]]

גרסה מ־09:07, 30 באוקטובר 2016

ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: נראה שכל התוכן גזור מילה במילה מאיזה מאמר.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ציור חסידים מתפללים. צייר: זלמן קליינמן

התפילה היא עבודת הלב שבכל יום. בכל זאת ישנו חילוק בין התפילה שבימות החול לתפילה בשבת.

בדרך כלל, כל ימות השבוע הם הכנה לשבת, ש"מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת", וגם מצות קריאת שמע שבכל יום במסירות נפש באחד הוא רק הכנה לשבת דוקא.

והענין הוא כידוע ההפרש בין תפלת החול לתפלת השבת:

תפילת החול

תפלת החול הוא בא בדרך עבודה לברר ולתקן לאכפייא לסטרא אחרא לבער הרע, ועל ידי ההתבוננות ביחודא עילאה בקריאת שמע, והתפעלות המדות דאהבה ויראה בלב בשר דוקא, באהבה דבכל לבבך שהוא בשני יצריך דוקא, שאז מבטל כל רצון זר ורע להיות רק לב אחד לאביו שבשמים הנקראבר לבב, כמו במסירות נפש כדרשת חז"ל בכל נפשך - אפילו נוטל את נפשך כנ"ל.

והעלאת מיין נוקבין זו עולה מכל ימי החול בקריאת שמע ותפילה שבכל יום.

תפילה של ליל שבת

המשך עבודה זו היא גם בתפלה דליל שבת, שעולה בהעלאה דעונג האלקי דוקא, שהוא גם כן בבחינת ההעלאה דאור חוזר מלמטה למעלה לצאת מכלי ההגבלה דשכל ומדות שבמוח ולב כו'. אבל בכל זאת, העבודה של ליל שבת שונה מהעבודה של ימות החול, מכיון שהיא רק בהעלאה של העונג העצמי של הנשמה האלקית שתתענג על ה' בעונג נפלא, שהוא בכלות הנפש, וכמו נכספה וגם כלתה נפשי, - מצד התגברות העלאה דעונג, והוא למעלה מבחינת עבודה בבירורים שבתפלה וקריאת שמע דחול.

עבודת התפילה בימות החול היא הכנה לשבת

רק שבחינת העלאה דאור חוזר במסירות נפש בהפקירות בביטול היש לאין גם את היצר הרע עצמו - בק"ש דכל יום, הוא הכנה להעלאת התענוג האלקי דנשמה בתפילה של ערב שבת.

בחינת השוב דימות החול בהמשכה וירידה דאו"י ממקום שעלה לשם במסירות נפש ברץ לבך בפרשת ואהבת להמשיך בתורה ומצוות גלוי אלקות בכלים מכלים שונים - כהמשך הפרשה והיו הדברים האלה, ובעסק התורה ומצוות וצדקה כל היום, זהו שנקרא הכנה רבה לבחינת הירידה והמשכות דעונג העצמיות דאין סוף בכתר וחכמה במדות ביום השבת[1]

הערות שוליים

  1. אדמו"ר האמצעי, תורת חיים, שמות חלק ב' פרשת ויקהל מאמר ויקהל משה עמ' תלז, ג.