ליקוטי אמרים - פרק ט"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק טז''' של ספר ה[[תניא]] מבאר כללים גדולים ב[[עבודת ה']] של ה[[בינונים]]. ראשית מבואר עיקר עבודתו היא למשול ולשלוט על הטבע שב[[חלל השמאלי]] של הלב, להוליד מבינתו [[אהבת ה']] ו[[יראת ה']]. עוד מבואר שאף על פי שאין מוליד [[אהבת ה']] בהתגלות לבו, יכול לעבוד את ה' על ידי [[אהבה המסותרת]].
'''פרק טז - שני הכללים הגדולים בעבודת השם'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
לאחר שבפרקים הקודמים ביאר אדמו"ר הזקן את החילוק בין צדיק לבינוני, שב ומבאר אדמו"ר הזקן את עבודת הבינוני והיא שיהיה ה[[מוח שליט על הלב]], וגם אם אינו יכול לעורר בלבו [[אהבה ויראה]], די אם יעורר במוחו בעומק הלב [[דחילו ורחימו]] שכליים, על ידי התבוננות מעמיקה בגדלות ה'.
עד כאן הובנו הייטב כוחות הנפש שבאדם והעניינים המוכרחים כהכנה לעבודה. בפרקים הבאים יוסבו שני אופני עבודה המתאימים לשני סוגי אנשים:
עבודת השם למי שדעתו יפה{{הערה|פרקים טז-יז, ועבודה זו נקראת [[דרך ארוכה]]}} ועבודת השם למי שאין דעתו יפה{{הערה|פרקים יח-כה, ועבודה זו נקראת [[דרך קצרה]]}}.
 
בפרק זה יוסברו שני הכללים הגדולים בעבודת מי שדעתו יפה.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 9: שורה 12:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
בעבודת האדם שני כללים גדולים:
א. להתבונן בגדולת ה' עד שההתבוננות תעורר את הרגש (אהבה ויראה).
ב. לדעת שעבודתו אמיתית, מושלמת ורצויה גם אם אינו מצליח לעורר רגש.
ומדוע? לכאורה בלי רגש לא עולה העבודה לעולמות העליונים - ואיך תהיה אמיתית? מסביר הרבי:


א. גם כשהשכל לא מעלה את הרגש - '''הקב"ה'''{{{הערה|דהיינו, למרות שעבודתו לא עולה מעצמה, "מתחשב" (כביכול) הקב"ה במאמציו ומעלה את עבודתו}} מצרף את מחשבתו למעשיו ומעלה אותם לעולם הבריאה.


ב. גם בלי צירוף זה עולה עבודתו לעולם היצירה (מצד האהבה מסותרת, שקיימת בשלימות אצל כולם).


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
1,616

עריכות