ליקוטי אמרים - פרק י"ג: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "היצר הרע " ב־"היצר הרע ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק י"ג''' של ספר ה[[תניא]] ממשיך לבאר את מדרגתו של ה[[בינוני]]. בפרק זה מבואר כי אצל הבינוני [[היצר הרע]] עומד בתוקפו וגבורתו ב[[חלל השמאלי]] שבלב, ואלמלא [[הקב"ה]] עוזרו אין יכול לו.
'''פרק י"ג - היה בעינך כרשע'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
לאחר שהתבררה מהות הבינוני{{הערה|בפרקים א-יב}} (שהיא המטרה שכל אחד צריך לשאוף לה), ולפני שמתחילים להסביר איך מגיעים לזה{{הערה|בפרקים טז-כה}}, צריך אדם לחקוק בנפשו שלושה עניינים בסיסיים{{הערה|והעירו חסידים שזהו "עניינו" של היום יום טז סיון, לגבי אדם שעדיין לא התברר לו אופן עבודת השם המתאים לו בפרטיות: לידע שהוא חולה - עניינו של פרק יג. הידיעה שיכול להתרפאות - פרק טו. התקוה ובטחון גמור שיכול להתרפאות מחוליו - פרק יד}}:
'''פרק יג''' - שלא ירמה את עצמו. לא משנה מה דרגתו בעבודת ה' - אסור לאדם להחזיק עצמו לצדיק.
'''פרק יד''' - הכרח גמור לחקוק בנפשו שביכולתו להצליח.
'''פרק טו''' - בכדי שלא יתיאש עליו לדעת מראש שעבודת השם דורשת יגיעה רבה.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 8: שורה 15:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
יסוד היסודות של עבודת הבינוני הוא שלא ירמה את עצמו, שגם כשמצליח להגיע לדרגות הגבוהות ביותר בעבודת השם - יחזיק עצמו תמיד רק לבינוני ולא לצדיק.
כדי להבין עד היכן מגיעים הדברים מסביר הרבי שלוש דרגות כלליות שיש בבינונים:
'''בדרגה הנמוכה:''' אהבת ה' בוערת בליבו ומבטלת את הרע רק בשעת התפילה (ושאר היום הרע מתאווה תאוות, ורק בפועל אינו נכשל בעבירה).
'''בדרגה עליונה יותר:''' בינוני שלומד תורה מתוך אהבה ויראה כל היום (ולכן הרע בטל כל היום).
'''בדרגה העליונה ביותר:''' דבקותו בהשם היא כמי שמתפלל כל היום (אהבת ה' בוערת בו כשאינו מתפלל כבשעת התפילה. אבל צדיק הוא לא - כי ייצר הרע רק כפוף ולא גורש והתבער).
בסיום הפרק מסביר הרבי, שמצד האמת - אהבת השם של הבינוני אינה אלא יחסית בלבד, אבל לגבי עצמו - היא אמיתית.




1,616

עריכות