אותיות החקיקה והכתיבה: הבדלים בין גרסאות בדף

הרחבה
אין תקציר עריכה
(הרחבה)
שורה 10: שורה 10:
אותיות החקיקה והכתיבה מובאים פעמים רבות כמשל על ההבדל בין [[עשרת הספירות]] שב[[עולם האצילות]], לבין עשרת הספירות שבדרגת ה[[כתר]].
אותיות החקיקה והכתיבה מובאים פעמים רבות כמשל על ההבדל בין [[עשרת הספירות]] שב[[עולם האצילות]], לבין עשרת הספירות שבדרגת ה[[כתר]].
===כתיבה וחקיקה===
===כתיבה וחקיקה===
עשרת הספירות שבכתר, הם לא משהו נפרד מהאור ומהכתר, אלא חלק ממהותו ממש, וכדוגמת '''אותיות החקיקה''', על דרגה זו נאמר בתחילת [[ספר הזוהר]] '''[[בריש הורמנותא דמלכא]] גליף גליפו בטהירו עליאה''' [= כשעלה ברצונו של המלך (להוות ולהחיות את העולם) חקק חקיקה באור העליון], דהיינו על מנת לברוא את העולם, חקק הקב"ה באור, שהיה אור פשוט ובלתי מחולק עד אז, וחילקו לעשר ספירות שונות, ומעשר ספירות אלו שבדרגת [[כתר]] נמשכו אחר כך העשר ספירות שבעולם האצליות, שהם כבר בדרגא פחות גבוהה מהספירות שבכתר, כי הספירות שבעולם האצילות, הינם פרודות ומובדלות מעצם האור, אך בכל זאת מאוחדות ודבוקות באור, בדוגמת '''אותיות הכתיבה''' שאינם חלק ממש מהקלף אך מאוחדים איתו. {{הערה|המשך תער"ב ד"ה ולא יכול יוסף להתאפק תרע"ג}}
עשרת הספירות שבכתר, הם לא משהו נפרד מהאור ומהכתר, אלא חלק ממהותו ממש, וכדוגמת '''אותיות החקיקה''', על דרגה זו נאמר בתחילת [[ספר הזוהר]] '''[[בריש הורמנותא דמלכא]] גליף גליפו בטהירו עליאה''' [= כשעלה ברצונו של המלך (להוות ולהחיות את העולם) חקק חקיקה באור העליון], דהיינו על מנת לברוא את העולם, חקק הקב"ה באור, שהיה אור פשוט ובלתי מחולק עד אז, וחילקו לעשר ספירות שונות, ומעשר ספירות אלו שבדרגת [[כתר]] נמשכו אחר כך העשר ספירות שבעולם האצליות, שהם כבר בדרגא פחות גבוהה מהספירות שבכתר, כי הספירות שבעולם האצילות, הינם פרודות ומובדלות מעצם האור, אך בכל זאת מאוחדות ודבוקות באור, בדוגמת '''אותיות הכתיבה''' שאינם חלק ממש מהקלף אך מאוחדים איתו. {{הערה|[[המשך תער"ב]] ד"ה ולא יכול יוסף להתאפק תרע"ג}}


===חקיקה מעבר לעבר===
===חקיקה מעבר לעבר===
ישנה דרגה נוספת ויותר נעלית באותיות החקיקה עצמם, והוא החקיקה מצד לצד, (כמו שהיה בלוחות הברית). ההבדל בין חקיקה חלקית לחקיקה לכל העומק הוא שבחקיקה מעבר לעבר, אין לאותיות שום מציאות ואחיזה כלל, משא"כ כאשר האותיות אינם חקוקים לגמרי, הרי כביכול הם מעלימים על חלק מהאבן, ויש להם אחיזה.
ישנה דרגה נוספת ויותר נעלית באותיות החקיקה עצמם, והוא החקיקה מצד לצד, (כמו שהיה בלוחות הברית). ההבדל בין חקיקה חלקית לחקיקה לכל העומק הוא שבחקיקה מעבר לעבר, אין לאותיות שום מציאות ואחיזה כלל, משא"כ כאשר האותיות אינם חקוקים לגמרי, הרי כביכול הם מעלימים על חלק מהאבן, ויש להם אחיזה.


ובנמשל, החקיקה מעבר לעבר מתייחסת לספירות איך שהם גנוזים וטמונים ב[[אור אין סוף]] עצמו (שלמעלה גם מהספירות שבדרגת הכתר), ולפי זה, הביטוי [[בריש הורמנותא דמלכא]], הולך על ההתחלה ממש, של הרצון העליון, עוד לפני הצמצום של האור באור אין סוף עצמו. אלא שמכיוון שהאור הוא כשמו, "אין סוף" ולא מוגבל בספירות וחילוקים, הספירות שם, הם רק ב"כח" ובהעלם, בדוגמת החקיקה מעבר לעבר, שאין לאותיות שום אחיזה ומציאות, והם כתלוים באויר{{הערה|[[המשך תרס"ו]] עמ' תפה}}.
ובנמשל, החקיקה מעבר לעבר מתייחסת לספירות איך שהם גנוזים וטמונים ב[[אור אין סוף]] עצמו (שלמעלה גם מהספירות שבדרגת הכתר), ולפי זה, הביטוי [[בריש הורמנותא דמלכא]], הולך על ההתחלה ממש, של הרצון העליון, עוד לפני ה[[צמצום]] של האור באור אין סוף עצמו. אלא שמכיוון שהאור הוא כשמו, "אין סוף" ולא מוגבל בספירות וחילוקים, הספירות שם, הם רק ב"[[כח]]" ובהעלם, בדוגמת החקיקה מעבר לעבר, שאין לאותיות שום אחיזה ומציאות, והם כתלוים באויר{{הערה|[[המשך תרס"ו]] עמ' תפה}}.


==לוחות הברית==
==בתורה==
===תורה שבכתב===
===לוחות הברית===
החילוק בין [[תורה שבכתב]] לבין ה[[לוחות הברית|לוחות]] הוא ההפרש בין [[אותיות הכתיבה]] לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינה היא שנתלבשה באותיות הכתיבה, כי [[תורה]] עצמה היא למעלה מן אותיות הכתיבה, כי התורה היא בבחינת [[יסוד אבא]] שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש ב[[כתר]], רק שנתלבשה ב[[בינה]] ושם הוא בבחינת [[אותיות]]. אמנם ה[[לוחות הברית|לוחות]] הם בבחינת [[כתר עליון]] וזהו ענין עשר הדברות שניתנו ב[[חג השבועות]], שאז הוא התגלות ה[[כתר]] מבחינת [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] ממש ב[[זעיר אנפין]].
החילוק בין [[תורה שבכתב]] לבין ה[[לוחות הברית|לוחות]] הוא ההפרש בין [[אותיות הכתיבה]] לאותיות החקיקה. כי תורה שבכתב ענינה היא שנתלבשה באותיות הכתיבה, כי [[תורה]] עצמה היא למעלה מן אותיות הכתיבה, כי התורה היא בבחינת [[יסוד אבא]] שעדיין יש בו הארת אין סוף שמלובש ב[[כתר]], רק שנתלבשה ב[[בינה]] ושם הוא בבחינת [[אותיות]]. אמנם ה[[לוחות הברית|לוחות]] הם בבחינת [[כתר עליון]] וזהו ענין עשר הדברות שניתנו ב[[חג השבועות]], שאז הוא התגלות ה[[כתר]] מבחינת [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] ממש ב[[זעיר אנפין]].


==בנפש האדם==
==בנפש האדם==
'''אותיות הכתיבה''' - בנפש האדם, הם האותיות של המחשבה והדיבור, שאינם מעצם הנפש, אלא, דבר חיצוני. כמו לבוש שרק מלביש את העצם. על אף שהמחשבה היא ממש מאוחדת עם הנפש, בכל זאת היא מציאות נפרדת, כמו אותיות הכתיבה, שדבוקים בקלף, אך לא מאוחדים, ואדרבא מכסים ומסתירים.


(ענין אותיות החקיקה בנפש הוא ענין של מחשבה עילאה. שמחשבה תתאה הוא שחושב מה שמדבר וחושב האותיות ממש להוציאן כן בפה, ונקרא למעלה [[מלכות]] ד[[תבונה]] שהוא בחינת [[לאה]], חיצוניות ה[[בינה]] שהוא בחינת [[אותיות המחשבה]]. אבל בחינת מחשבה עילאה הוא שחושב את השכל עצמו ולא האותיות, ומכל מקום אף שאינו מרגיש כלל האותיות, הרי כלולים אותיות שם בשכל שחושב, והם בבחינת אותיות החקיקה.)
'''אותיות החקיקה''' - בנפש האדם, הם אותיות ה"מחשבה עילאה" היינו מחשבת האדם, בטרם התלבשה אצלו באותיות ומילים, אלא עצם מחשבת השכל, וממילא המחשבה הזאת מאוחדת ממש עם עצם הנפש, כי היא טרם יצאה והתלבשה במילים ואותיות{{הערה|אור התורה ויקרא חלק ג' עמ' תקלב}}.


==בעבודת האדם==
==בעבודת האדם==
1,282

עריכות