פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,495 בתים ,  10:24, 5 במאי 2016
===="עבודת התשובה"====
עבודת התשובה היא מעבודות בני ישראל שיביאו את הגאולה, כדברי הגמרא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=97b&format=pdf סנהדרין צז, ב.].}} "אמר רב : כלו כל הקיצין , ואין הדבר תלוי אלא בתשובה . . אמר רבי אליעזר : אם ישראל עושין תשובה נגאלין , ואם לאו אין נגאלין" . וכך פסק [[הרמב"ם]] (רמב"ם {{הערה|הלכות תשובה פרק ז הלכה ה).}}"ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה , וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותם ומיד הם נגאלין" .
בחסידות מבואר {{הערה|מאמר ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/31/index.htm" וארא אל אברהם" תשי"ב]}} שעבודת התשובה מוכרחת לפני הגאולה א. כי לעתיד יתבטל הרע ולכן יש צורך לבטל הרע מצד האדם ב. כי על ידיה ממשכים את האור האלוקי הלא מוגבל שתתגלה בגאולה.
בשנת [[תש"א]] הכריז הרבי ה[[רייהרבי הריי"צ]] ב[[קול קורא]] שהודפס בעיתונות: "[[לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה]]" . משמעותה של ההכרזה הייתה, שהיות ונמצאים באותה תקופה חזר והכריז שוב ושוב שנמצאים בערב ובסמוך לגאולה לכן נצרך רק פעולת התשובה ומיד , והצרות האיומות של [[השואה]] הינם חבלי משיח - ולכן על היהודים להתעורר בתשובה שעל ידה תבוא מיד הגאולה.
פעמים רבותבשנות נשיאותו חזר הרבי והדגיש כי בני ישראל כבר עשו תשובה ומוכנים לגאולה{{הערה|פרשת שמות תשמ1=ביטויים על עשיית התשובה כדבר שכבר עבר והושלם, ניתן למצוא לאורך כל שנות נשיאות הרבי - ראה למשל [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/9/13/122 שיחת ש"פ עקב תשי"ג]. במהלך השנים הלכו ביטויים אלו ותכפו; ראה למשל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4621&st=&pgnum=163 שיחת ליל ט(ראה שם שמבאר כן בדברי הרבי הרייבשבט תשל"צ) ועודט], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.}} אמר הרבי שבני ישראל כבר עשו תשובה (ענינה של תשובה היא ברגע אחד עaspx?req=4623&st=&pgnum=748&hilite= ש"פ מקץ תש"מ], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16028&st=&pgnum=73&hilite= י הרהור תשובה בלבד(מאהבה או מיראה או מכל סיבה אחרת)"א ניסן תשמ"ב], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16010&st=&pgnum=362&hilite= ש"פ שמות תשמ"ו], ואין יהודי שלא הרהר תשובה[http://www.chabadlibrary.org/books/default. בפרט בדורנו שעבר את aspx?furl=/admur/mlukat/3/46/313 מאמר ד"האנכי הוי' אלקיך תשמ"ט], [[שואהhttp://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15961&hilite=17cf7553-8bfe-45c3-94df-07bd1f703906&st=%u05d0%u05dc%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e9%u05d5%u05d1%u05d4&pgnum=140 ח' מנ"א תשמ"ט]] ראה ועוד. עם זאת וזוכר זאת לא שייך יהודי שלא הרהר באותן שנים ישנם אינספור ביטויים לאידך גיסא, שעדיין צריכים לעשות תשובה וכמה פעמים{{הערה|1; ראה למשל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14943&st=&pgnum=548&hilite= שיחת עשרה בטבת תשמ"א], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=621&hilite=פורים תשמ"ז], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=462115922&st=&pgnum=163 ליל ט211&hilite= ש"ו בשבט תשלפ בחוקותי תשמ"ט]ועוד. אך משנת תש"נ ואילך מדבר רק על כך שכבר עשו תשובה ומוכנים לגאולה, וכדלקמן.}}) וממילא צריכה להתקיים . זאת בהתבסס על דברי הגמרא{{הערה|[[נבואתמסכת קידושין|קידושין]] מט, ב.}} ש"המקדש את האישה על-מנת שאני צדיק, אפילו רשע גמור - מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו" - דהיינו, שהרהור תשובה אחד מספיק כדי להחשב "תשובה"; וכן דברי הרבי הריי"צ {{הערה|[[היום יום]] [[ג' תמוז]]. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ג' ס"ע תקנא. ספר המאמרים תרפ"ז ע' ד.}} ש"אנחה של יהודי היא תשובה גדולה"לאלתר לגאולה. הרבי הסביר שבדורנו אין אף יהודי אחד שלא נאנח והרהר בתשובה, במיוחד לאור מאורעות השואה בדור שלפנינו; ולא רק הרהור אחד אלא כמה פעמים. בשנים [[תש"נ]] ואילך חזר הרבי באינטנסיביות יותר על כך שעבודת התשובה הנדרשת להבאת הגאולה כבר נעשתה, והדגיש כי יותר אינה מהווה תנאי: "אין הדבר תלוי בתשובה"!{{הערה|משיחתו עם הרב [[מרדכי אליהו]], [[ו' בחשוון]] [[תשנ"ב]]. על משקל לשון הגמרא ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה".}}
===="עבודת הברורים"====