נורה חשמלית: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 129 בתים ,  31 באוגוסט 2016
מ
תיקון קישור
מ (החלפת טקסט – " תש"כ " ב־" תש"כ ")
מ (תיקון קישור)
שורה 2: שורה 2:
'''נורה חשמלית''' היא אביזר לתאורה באמצעות חשמל. המצאתה שינתה את סדר היום של האדם המודרני, והקלה עליו את פעילותו, גם בשעות החשכה.
'''נורה חשמלית''' היא אביזר לתאורה באמצעות חשמל. המצאתה שינתה את סדר היום של האדם המודרני, והקלה עליו את פעילותו, גם בשעות החשכה.


==הנמשל==
ב[[תורת החסידות]], נורת החשמל משמשת כ[[משל]] לפועלו של [[הבעל שם טוב]].
ב[[תורת החסידות]], נורת החשמל משמשת כ[[משל]] לפועלו של [[הבעל שם טוב]].


שורה 10: שורה 11:
וזה היה ענינו של [[הבעש"ט]] - לבאר ולהכריז שכל יהודי, בלי יוצא מן הכלל, מחובר הוא ל"תחנת הכח", ובפנימיותו של כל אחד ואחת מישראל ישנו "מתג" כדי להפעיל כח זה, ואם רק יחפש את ה"מתג" - ימצאנו. הבעש"ט החדיר בתוך בני ישראל כח, [[בטחון]] ו[[אמונה]], ועל ידי זה - מבלי הבט על המצב המדוכדך שהיו בו באותה תקופה (כנ"ל ס"ב) - הגביהם מן הקצה היותר תחתון אל הקצה היותר עליון, ועורר בכל יהודי רגש של [[שמחה]].
וזה היה ענינו של [[הבעש"ט]] - לבאר ולהכריז שכל יהודי, בלי יוצא מן הכלל, מחובר הוא ל"תחנת הכח", ובפנימיותו של כל אחד ואחת מישראל ישנו "מתג" כדי להפעיל כח זה, ואם רק יחפש את ה"מתג" - ימצאנו. הבעש"ט החדיר בתוך בני ישראל כח, [[בטחון]] ו[[אמונה]], ועל ידי זה - מבלי הבט על המצב המדוכדך שהיו בו באותה תקופה (כנ"ל ס"ב) - הגביהם מן הקצה היותר תחתון אל הקצה היותר עליון, ועורר בכל יהודי רגש של [[שמחה]].


ומכאן הוראה לכל אחד ואחת מאתנו בעבודתנו בחיזוק היהדות - בנוגע לעצמו, לילדיו ולכל הסביבה: הפעולה בכל האמור אינה יכולה להיעשות על ידי הסתמכות על הכחות האישיים ("די אייגענע כחות"), אלא דוקא על ידי זה שמעוררים את הכחות הרוחניים הנעלמים שישנם בפנימיותו של כל אחד ואחת מישראל. וכשם שבנוגע לעצמו, הרי הדרך לעורר את כחותיו הפנימיים היא על ידי מציאת ה"מתג" המתאים - כן הוא בנוגע להזולת, שיש למצוא ולגלות את ה"מתג" שבו (אף שמלכתחילה אין יודעים מהו, ואפשר שהוא תיבה אחת בלבד), וכאשר מגלים ומעוררים את נקודת ה"מתג" שבו - אזי נפתח הבאר או המעיין הפנימי שבנשמתו, וכל שאר הענינים שאם היה רוצה לעשותם בכח עצמו, היתה נדרשת השתדלות ויגיעה רבה כדי לרומם את הזולת למדריגה זו, נעשים מאליהם{{הערה|תורת מנחם - כז - שנת [[תש"כ]] - חלק ראשון שיחת שבת פרשת משפטים, עמ' 397}}.
ומכאן הוראה לכל אחד ואחת מאתנו בעבודתנו בחיזוק היהדות - בנוגע לעצמו, לילדיו ולכל הסביבה: הפעולה בכל האמור אינה יכולה להיעשות על ידי הסתמכות על הכחות האישיים ("די אייגענע כחות"), אלא דוקא על ידי זה שמעוררים את הכחות הרוחניים הנעלמים שישנם בפנימיותו של כל אחד ואחת מישראל. וכשם שבנוגע לעצמו, הרי הדרך לעורר את כחותיו הפנימיים היא על ידי מציאת ה"מתג" המתאים - כן הוא בנוגע להזולת, שיש למצוא ולגלות את ה"מתג" שבו (אף שמלכתחילה אין יודעים מהו, ואפשר שהוא תיבה אחת בלבד), וכאשר מגלים ומעוררים את נקודת ה"מתג" שבו - אזי נפתח הבאר או המעיין הפנימי שבנשמתו, וכל שאר הענינים שאם היה רוצה לעשותם בכח עצמו, היתה נדרשת השתדלות ויגיעה רבה כדי לרומם את הזולת למדריגה זו, נעשים מאליהם.
 
==לקריאה נוספת==
*[http://www.livingwiththerebbe.com/pdf/27/27-1514-0.pdf מיחידות לסטודנטים שהובאו ל[[רבי]] בהשתדלות ארגון "הלל"] - אור ל[[יום שני]] [[ח' אדר]] [[תש"כ]]
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]