רבי שמעון בר יוחאי: הבדלים בין גרסאות בדף

הרחבה | בעבודה
(הרחבה)
(הרחבה | בעבודה)
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה}}
[[תמונה:רשבי.jpg|left|thumb|250px|חלקת ציון הרשב"י בל"ג בעומר]]
[[תמונה:רשבי.jpg|left|thumb|250px|חלקת ציון הרשב"י בל"ג בעומר]]
'''התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי''' (רשב"י) היה מגדולי התנאים ב[[נגלה]] וב[[נסתר]], הוא גילה את חכמת ה[[קבלה]].
'''רבי שמעון בר יוחאי''' (מכונה בקיצור רשב"י) היה מגדולי תקופת התנאים, ומובא פעמים רבות ב[[משנה]], כתב את ספר ה[[זוהר]], נחשב מגדולי גאוני ומפרסמי תורת הקבלה. יום ההילולא שלו נחגג ב[[ל"ג בעומר]].


הוא היה בבחינת [[צדיק יסוד עולם]], וכמובא ב[[מסכת סוכה]]{{הערה|כה, ב.}} שאמר יכול אני לפטור את כל העולם מה[[דין]], ואלמלא אלעזר בני עימי - מיום שנברא ה[[עולם]] ועד עכשיו, ואלמלא יותם בו עוזיהו עימי - מיום שנברא בו העולם עד סופו. מכך נראה שהוא היה בבחינת צדיק יסוד עולם, שהיה יכול לפטור את כל העולם בכל הדורות כולל דורו של [[אברהם אבינו]] עד [[ביאת המשיח]], שאז יהיה "רוח [[הטומאה]] אעביר מהארץ", וכל זאת מכוח היותו [[נשמה כללית]].
==תלמיד רבי עקיבא==
היה מגדולי תלמידיו של [[רבי עקיבא]], ולאחר המגיפה שפרצה בין תלמידיו של רבו, כעונש על כך שלא נהגו כבוד דיו בין האחד לרעהו, מתו כל תלמידי [[רבי עקיבא]], ונותרו חמישה תלמידים בלבד, ביניהם, רבי שמעון בר יוחאי.


בדורו של רשב"י לא נראתה [[הקשת]] בענן, מפאת זכותו. וכאשר [[רבי יהושע בן לוי]] רצה לראותו בהיכלו ב[[גן עדן]], [[אליהו הנביא]] שאל את רשב"י, והוא אמר שאם נראתה הקשת בימיו, הוא לא ראוי לראותו{{הערה|בראשית רבה פרשה לה, ב.}}. בגמרא{{הערה|[[מסכת כתובות]] עז, ב.}} מובא סיפור זה באופן קצת שונה: כאשר רבי יהושע בן לוי נפטר הוא עלה למעלה, וכאשר הגיע אל מקומו של רשב"י, הוא שאלו האם נראתה הקשת בימיך, וכשענה "הן" (מכיוון שלא רצה להחזיק טובה לעצמו) הוא אמר: אם כן, אין אתה "בר ליואי".
על [[סמיכה לרבנות|סמיכתו]] של רבי שמעון בידי רבו - רבי עקיבא, מסופר{{הערה|ירושלמי סנהדרין פ"א ה"ב}}, שבתחילה ניגש רבי עקיבא לסמוך את [[רבי מאיר]] שהגיע ביחד עם רבי שמעון, ולפליאתו של רבי שמעון על כך שרבו בחר להתחיל עם רבי מאיר, ענה רבי עקיבא "דייך שאני ובוראך מכירין כוחך" היינו שאת ערך מעלתו הפנימית יכולים לזהות רק רבו, והקב"ה{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ג' שיחת ל"ג בעומר}}.
==ענינו==
===תורתו אומנותו===
לימוד תורתו הייתה באופן של "תורתו אומנותו"{{הערה|מסכת שבת יא, א. [[שולחן ערוך אדה"ז]], אורח חיים הלכות תפילה סימן קו, ד}} היינו שזה היה עיקר עיסוקו בחייו, עד שכל מי שעוסק בכך נקרא על שמו "רשב"י וחבריו".
לימוד תורתו הייתה כלולה מהחלק הנגלה שבתורה, כמובא במשנה משניות רבות שנאמרו בשמו, אך עיקר חידושו היה בכך ששילב זאת יחד עם תורת הנסתר, וכל עבודתו היה לחבר את העליון עם התחתון, את הסודות הנעלמים, עם החלקים הפשוטים והגלויים של התורה.


הוא היה ניצוץ של [[משה רבינו]] עליו הכתוב ש"זכרו תורת משה עבדי", ובדומה לכך רבי שמעון ש"תורתו אומנתו", וכך גם מובא ב[[זוהר הקדוש]].
את סודות אלו, לא שמר לעצמו, ובכך היה הראשון בתולדות עם ישראל, אשר לימד לכל תלמידיו באופן של הבנה והשגה את עניני תורת הקבלה, כי עד לאותו זמן, היה הדבר שמור רק ליחיד סגולה, אשר היו מעבירים זאת רק לתלמידים בודדים ובחשאי.


עיקר ענינו של רשב"י הוא "תורתו אומנותו" עד שכל מי שעוסק בכך נקרא על שמו "רשב"י וחבריו". ומכאן שזה היה עיקר ענינו, ומובא בגמרא אודות גאונותו המופלגת, שאחרי שיצא מהמערה בה עסק בעיקר בנגלה{{הערה|1=[[אגרת הקודש - פרק כ"ו]].}} על כל שאלה ששאלו חותנו רבי פנחס בן יאיר, הוא תירץ כ"ד תירוצים. וכמובן, ששאלה ששאל רבי פנחס בן יאיר לא שאל אלא מפני שבאמת הוקשה לו ולא הבין, ואעפ"כ היה לרש"בי כ"ד תירוצים.
כחלק מפרסום תורת הנסתר, כתב גם את ספר הזוהר, אשר בה מתגלים סודותיה הטמירים של התורה, אשר עד לאותו זמן עברו רק מפה לפה.
 
בלימוד ה[[נגלה]] שלו היה יודע את כל פנימיות ההלכות{{הערה|1=מאמר המשך [[תרס"ו]].}}
===בדורו לא נראתה הקשת===
בדורו של רשב"י לא נראתה [[הקשת]] בענן, מפאת זכותו. וכאשר [[רבי יהושע בן לוי]] רצה לראותו בהיכלו ב[[גן עדן]], [[אליהו הנביא]] שאל את רשב"י, והוא אמר שאם נראתה הקשת בימיו, הוא לא ראוי לראותו{{הערה|בראשית רבה פרשה לה, ב.}}. בגמרא{{הערה|[[מסכת כתובות]] עז, ב.}} מובא סיפור זה באופן קצת שונה: כאשר רבי יהושע בן לוי נפטר הוא עלה למעלה, וכאשר הגיע אל מקומו של רשב"י, הוא שאלו האם נראתה הקשת בימיך, וכשענה "הן" (מכיוון שלא רצה להחזיק טובה לעצמו) הוא אמר: אם כן, אין אתה "בר ליואי".
==סיפורים אודותו==
מובא בגמרא שפעם אחת יצא עם תלמידיו לבקעה, ולפתע על פי ציוויו היא התמלאה דינרי זהב, ואמר לתלמידיו שמי שרוצה לקחת יקח, וכאן נרמז שרשב"י ממשיך את ענין ה[[פרנסה]] בשפע, דבר הנמשך מהענין של "תורתו אומנתו", לכל [[יהודי]].{{הערה|1=[[שיחות קודש]] [[תשל"ד]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4610&hilite=43e18ed7-5e5d-437d-885f-d8a8b850e8a1&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90%D7%99%D7%9D&pgnum=111 חלק ב'].}}.


מובא בגמרא שפעם אחת יצא עם תלמידיו לבקעה, ולפתע על פי ציוויו היא התמלאה דינרי זהב, ואמר לתלמידיו שמי שרוצה לקחת יקח, וכאן נרמז שרשב"י ממשיך את ענין ה[[פרנסה]] בשפע, דבר הנמשך מהענין של "תורתו אומנתו", לכל [[יהודי]].{{הערה|1=[[שיחות קודש]] [[תשל"ד]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4610&hilite=43e18ed7-5e5d-437d-885f-d8a8b850e8a1&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90%D7%99%D7%9D&pgnum=111 חלק ב'].}}.
==הסתלקותו==
ביום פטירתו ב[[ל"ג בעומר]], גילה סודות כמוסים בתורת הקבלה והנסתר, מה שלא גילה לתלמידיו כל ימי חייו, בין היתר התבטא גם בביטוי נדיר על עצמו: "בחד קטירא אתקטרנא ביה אחידא ביה להיטא" [= בקשר אחד הנני מתקשר איתו, בוא אני אחוז בו אני להוט] בו אני מאוחד בו אני  מסופר{{הערב|זוהר ח"ג רצו, ב}} שבאותו זמן היה שרוי בשמחה גדולה, ופניו זרחו וציווה שביום זה יחגגו לדורות את יום שמחתו, ובאמרו את הפסוק{{הערה| תהילים קלג, ג}} '''חיים עד העולם''' פרחה נשמתו.


בחסידות מובא שיום זה הינו כעין [[מתן תורה]], אך של [[תורת הנסתר]], מכיוון שביום זה הושלמה תורתו של רבי שמעון בר יוחאי, כמו כן מובא שרבי שמעון, הינו על דרך, [[משה רבינו]], אשר כמו שהוא נתן ולימד את תורת הנגלה, כך גם רבי שמעון מכונה "נותן" תורת הנסתר.


== ראו עוד ==
== ראו עוד ==
שורה 19: שורה 30:
*[[ל"ג בעומר]]
*[[ל"ג בעומר]]
*[[מירון]]
*[[מירון]]
 
[[קבלה]]
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=106&article=310 תולדות חייו של רשב"י] {{חב}}
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=106&article=310 תולדות חייו של רשב"י] {{חב}}
1,282

עריכות