חוזר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " ע"ה" ב־"")
מ (החלפת טקסט – " הי"ד" ב־"")
שורה 49: שורה 49:
=== חוזרים מתקופת כ"ק אדמו"ר הרש"ב ===
=== חוזרים מתקופת כ"ק אדמו"ר הרש"ב ===


* הרב [[ישראל נח חצקביץ|ישראל נח "הקטן" חצקביץ]] הי"ד
* הרב [[ישראל נח חצקביץ|ישראל נח "הקטן" חצקביץ]]
* הרב [[משולם ידידיה קוראטין]] (מכונה "ר' שילם")
* הרב [[משולם ידידיה קוראטין]] (מכונה "ר' שילם")
* הרב [[אלי' ייאכיל סימפסאן]]
* הרב [[אלי' ייאכיל סימפסאן]]
שורה 58: שורה 58:
=== חוזרים מתקופת אדמו"ר הריי"צ ===
=== חוזרים מתקופת אדמו"ר הריי"צ ===


* הרב [[דובער גרפינקל]] הי"ד
* הרב [[דובער גרפינקל]]
* הרב [[יחזקאל פייגין]] הי"ד
* הרב [[יחזקאל פייגין]]
* הרב [[יהודה עבער]] הי"ד
* הרב [[יהודה עבער]]
* הרב [[יהושע קארף]]
* הרב [[יהושע קארף]]
* הרב [[מרדכי מנטליק]]
* הרב [[מרדכי מנטליק]]

גרסה מ־22:11, 2 בפברואר 2016

חוזר הינו הכינוי שניתן לחסיד שלקח על עצמו את התפקיד "להקליט" את שיחותיו ומאמריו של האדמו"ר בראש, לשבת במוצאי שבת ולהעלות את השיחה או המאמר על הכתב מהזיכרון.

החזרה בדורות עברו

בדורות עברו, לאחר ששיננו היטב את המאמר, היו נכנסים המניחים לאדמו"ר וחוזרים את המאמר לפניו, שהיה מתקן את שגיאותיהם ומסביר להם במקומות שלא הבינו. אך סדר זה לא המשיך אצל הרבי, כך שהיה הכרח לשחזר לבד את כל הקטעים וה"אותיות" שנאמרו, ולנסות להבין את תוכנם והקשר ביניהם.

לפעמים היו החוזרים מכניסים לרבי פתקים עם הדברים שלא הובנו בשיחה.

החזרה בדורנו

תחילת דרכה של החזרה בדורנו, החלה על ידי הרב יואל כהן שמיד אחר אמירת המאמר הראשון, באתי לגני תשי"א, עסק בהנחה, הביאה לרבי להגהה, ועסק בהפצתה, אליו נוספו עוד מספר תמימים, שיחד חידשו את ועד להפצת חסידות, שלימים שינה את שמו לועד להפצת שיחות.

בימות החול הוקלטו רוב שיחותיו ומאמריו של הרבי, אך בשבת, מכיון שאי אפשר להקליט, היו קבוצת חסידים שנקראו "חוזרים" או "מניחים" ש'הקליטו' את השיחות והמאמרים בראשם. קבוצה זו הייתה נקראת ועד הנחות התמימים. במשך השנים, כשהרבי החל להגיה את השיחות לשבועון כפר חב"ד קם עוד גוף שכתב הנחות מהשיחות שנקרא ועד הנחות בלה"ק.

לפעמים היה מגיה האדמו"ר את ההנחה ואז הייתה יוצאת השיחה או המאמר כ"מוגה" וכאשר לא היה מגיה האדמו"ר את השיחה או המאמר, אלו יצאו כבלתי מוגה.

עיקר החידוש של "דור השביעי" התבטא בתוכן וסגנון חדשים, ובהיקף שונה לחלוטין: תורתם של הרביים הקודמים התמקדה באמירת מאמרים מידי שבת ויום טוב. כך ישנו מכל שנות חסידות חב"ד "ספר המאמרים", המכיל את מאמרי הדא"ח מאותה שנה. הרבי, החל בהתוועדויות ארוכות, שרוב זמנן תפסו שיחות-קודש הבלולות מנגלה וחסידות, בשיטתו המיוחדת והמופלאה.

הקושי התבטא בתוכן ובסגנון המחודש, וגם בהיקף שלא היה לו אח וריע: התועדויות שנמשכו כסדר חמש-שש שעות, ופעמים רבות אף יותר, וכללו שיחות רבות ו"מאמר". מה גם שבשנים הראשונות היו מספר פעמים שהרבי אמר מאמר חסידות בחדרו בשבת-קודש בבוקר; ואם הייתה זו שבת הסמוכה ליום-טוב -צאו וחשבו מה קשה הייתה מלאכת ה"חוזרים" במוצאי-החג.

כאשר מתקתקים את דבריו של הרבי במדוייק, מתוך סרט הקלטה, כל שעת דיבור ממלאת עשרים עמודים עם רווח כפול בין השורות. לפי זה, בהתוועדות של חמש שעות, אם היו מצליחים לשחזר במאה אחוז, היו צריכים להגיע למאה עמודים. לפועל, בדרך כלל הגעו לשמונים עמודים בחזרה טובה, ולעיתים נדירות הגעו גם לתשעים עמודים.

חוזרים אצל רבותינו נשיאנו

חוזרים מתקופת כ"ק אדמו"ר הזקן

חוזרים מתקופת אדמו"ר האמצעי

חוזרים מתקופת אדמו"ר הצמח צדק

חוזרים מתקופת כ"ק אדמו"ר המהר"ש

חוזרים מתקופת כ"ק אדמו"ר הרש"ב

חוזרים מתקופת אדמו"ר הריי"צ

חוזרים מתקופת הרבי

ראה גם

לקריאה נוספת