מנחם נחום מצ'רנוביל: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – " – " ב־" - ") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ה[[אדמו"ר]] רבי '''מנחם נחום מ[[צ'רנוביל]]''' (נכתב ב[[אידיש]] '''טשערנאביל''') נולד בשנת [[ת"צ]] לאביו הרב ר' צבי, בנו של ר' נחום גאון, המכונה רבי [[אדם בעל שם]]. בילדותו נתגדל אצל דודו ר' נחום העיור. | ה[[אדמו"ר]] רבי '''מנחם נחום מ[[צ'רנוביל]]''' (נכתב ב[[אידיש]] '''טשערנאביל''') נולד בשנת [[ת"צ]] לאביו הרב ר' צבי, בנו של ר' נחום גאון, המכונה רבי [[אדם בעל שם]]. בילדותו נתגדל אצל דודו ר' נחום העיור. | ||
בנו הוא ר' [[מרדכי מצ'רנוביל]] | |||
==תולדותיו== | ==תולדותיו== | ||
שורה 8: | שורה 10: | ||
בהיותו אברך נמשך ל[[שיטת החסידות]] של ה[[בעל שם טוב]], ולאחר פטירתו קיבל את מרותו של ממשיך דרכו רבי [[דוב בער ממזריטש]]. לאחרי שר' מנחם נחום כבר היה רב לתלמידים באחת העיירות, שמע על ה[[בעל שם טוב]] והחליט להגיע אליו ל[[שבת]]. לפני שהגיע, אמר הבעש"ט לרעייתו, הרבנית [[רחל לאה (אשת הבעל שם טוב)|רחל לאה]], שתיזהר מהאורח כיון שהוא גנב. כאשר הגיע האורח תמהה הרבנית "הזהו גנב?", ענה לה הבעש"ט "גנב גדול הוא, במעשיו הטובים גונב את [[העולם הבא]] כולו". בביקור זה התרשם מאד מהבעש"ט ונהפך לחסיד מובהק שלו. | בהיותו אברך נמשך ל[[שיטת החסידות]] של ה[[בעל שם טוב]], ולאחר פטירתו קיבל את מרותו של ממשיך דרכו רבי [[דוב בער ממזריטש]]. לאחרי שר' מנחם נחום כבר היה רב לתלמידים באחת העיירות, שמע על ה[[בעל שם טוב]] והחליט להגיע אליו ל[[שבת]]. לפני שהגיע, אמר הבעש"ט לרעייתו, הרבנית [[רחל לאה (אשת הבעל שם טוב)|רחל לאה]], שתיזהר מהאורח כיון שהוא גנב. כאשר הגיע האורח תמהה הרבנית "הזהו גנב?", ענה לה הבעש"ט "גנב גדול הוא, במעשיו הטובים גונב את [[העולם הבא]] כולו". בביקור זה התרשם מאד מהבעש"ט ונהפך לחסיד מובהק שלו. | ||
לאחר פטירת [[הבעל שם טוב]], הגיע ר' נחום ל[[המגיד ממזריטש]]. המגיד שמח על כך שר' נחום הגיע אליו, ומינהו להסתובב בין העיירות ולהפיץ [[חסידות]], ולכן עוד בחיי רבו החל רבי נחום ליסוע לעיירות ב[[ואהלין]] לעורר את העם בדרשות מוסר וחסידות. לאחר פטירת רבו המגיד ממזריטש, הוא החל לנהוג באדמורו"ת בעיר [[פראהאביטש]], ואחריה ב[[צ'רנוביל]]. רבים מה[[צדיקים]] בזמנו הסתופפו בצילו{{הערה|נכדו רבי [[יעקב ישראל | לאחר פטירת [[הבעל שם טוב]], הגיע ר' נחום ל[[המגיד ממזריטש]]. המגיד שמח על כך שר' נחום הגיע אליו, ומינהו להסתובב בין העיירות ולהפיץ [[חסידות]], ולכן עוד בחיי רבו החל רבי נחום ליסוע לעיירות ב[[ואהלין]] לעורר את העם בדרשות מוסר וחסידות. לאחר פטירת רבו המגיד ממזריטש, הוא החל לנהוג באדמורו"ת בעיר [[פראהאביטש]], ואחריה ב[[צ'רנוביל]]. רבים מה[[צדיקים]] בזמנו הסתופפו בצילו{{הערה|נכדו רבי [[יעקב ישראל טברסקי]] מ[[טשערקאס]] כותב שאצל סבו רבי נחום היה שולחן כבוד בצדיקים עטויי בגדי לבן.}} | ||
נפטר ב[[י"א חשוון]] [[ה'תקנ"ח]], ונטמן בעיר טשרנוביל. | נפטר ב[[י"א חשוון]] [[ה'תקנ"ח]], ונטמן בעיר טשרנוביל. |
גרסה מ־14:51, 15 במאי 2014
האדמו"ר רבי מנחם נחום מצ'רנוביל (נכתב באידיש טשערנאביל) נולד בשנת ת"צ לאביו הרב ר' צבי, בנו של ר' נחום גאון, המכונה רבי אדם בעל שם. בילדותו נתגדל אצל דודו ר' נחום העיור.
בנו הוא ר' מרדכי מצ'רנוביל
תולדותיו
רבי נחום נולד בעיר גורינסק, במדינת וואהלין שמערב אוקראינה, בשנת ת"צ, לאביו הרב צבי, בנו של רבי נחום גאון, הידוע כרבי אדם בעל שם.
רבנות
בהיותו אברך נמשך לשיטת החסידות של הבעל שם טוב, ולאחר פטירתו קיבל את מרותו של ממשיך דרכו רבי דוב בער ממזריטש. לאחרי שר' מנחם נחום כבר היה רב לתלמידים באחת העיירות, שמע על הבעל שם טוב והחליט להגיע אליו לשבת. לפני שהגיע, אמר הבעש"ט לרעייתו, הרבנית רחל לאה, שתיזהר מהאורח כיון שהוא גנב. כאשר הגיע האורח תמהה הרבנית "הזהו גנב?", ענה לה הבעש"ט "גנב גדול הוא, במעשיו הטובים גונב את העולם הבא כולו". בביקור זה התרשם מאד מהבעש"ט ונהפך לחסיד מובהק שלו.
לאחר פטירת הבעל שם טוב, הגיע ר' נחום להמגיד ממזריטש. המגיד שמח על כך שר' נחום הגיע אליו, ומינהו להסתובב בין העיירות ולהפיץ חסידות, ולכן עוד בחיי רבו החל רבי נחום ליסוע לעיירות בואהלין לעורר את העם בדרשות מוסר וחסידות. לאחר פטירת רבו המגיד ממזריטש, הוא החל לנהוג באדמורו"ת בעיר פראהאביטש, ואחריה בצ'רנוביל. רבים מהצדיקים בזמנו הסתופפו בצילו[1]
נפטר בי"א חשוון ה'תקנ"ח, ונטמן בעיר טשרנוביל.
עם אדמו"ר הזקן
על גדולתו של ר' נחום מסופר הסיפור עם אדמו"ר הזקן שישב פעם עם החברייא קדישא במזריטש והם שוחחו ביניהם. לפתע החל אדמו"ר הזקן לרעוד, עד שהכסא שישב עליו אף הוא רעד. כאשר שאלוהו חבריו לסיבת הרעדה הצביע על ר' נחום. אמרו לו חבריו: והלא ר' נחום רחוק מכאן? אמר להם: בכוח ר' נחום להטיל אימה גם ממרחק.[2]
אדמו"ר הזקן אמר: "לשלושה יש לי אהבת נפש: לר' זושא, לר' נחום, ולר' לייב הכהן.[3].
אדמו"ר הריי"צ כותב[4]: אבי אדמו"ר הרש"ב כותב באחד ממאמריו: בתענוג נפשי על אלוקות יכול להיות מזה שמנונית בגוף. אומרים על הר' נחום מטשרנאביל שהיה שמן בגופו מעניית "אמן יהא-שמיה-רבא".
אדמו"ר הזקן ציווה לקרא לנכדו, בן בנו אדמו"ר האמצעי מנחם נחום ע"ש חברו.
השידוך עם האדמו"ר האמצעי
החסיד ר' יצחק הורביץ סיפר כי המגיד ממזריטש אמר פעם לתלמידיו כי מלך המשיח יהיה, או מצאצאי זקן תלמידיו (רבי מנחם נחום מצ'רנוביל), או מצאצאיו צעיר תלמידיו (אדמו"ר הזקן). בעקבות כך, השתדכו רבי מנחם נחום, כאשר נכדו רבי יעקב ישראל מטשרקאס בן בנו רבי מרדכי, נשא לאשה את בתו של האדמו"ר האמצעי בנו של האדמו"ר הזקן.
מזיווג זה משתלשלת חלק משושלת חב"ד. באופן זה: 1. רבי יעקב ישראל וזוגתו הרבנית דבורה לאה. 2. הרבנית חנה אשר נישאה עם רבי יוסף יצחק (בן הצמח צדק). 3. בתם אשת אדמו"ר הרש"ב ואם אדמו"ר הריי"צ.
בצורה נוספת: 1. רבי יעקב ישראל וזוגתו הרבנית דבורה לאה. 2. בתם הרבנית שרה (השניה) אשר נישאה עם הרה"ק רבי אהרן משאקלאווו. 3. בתם הרבנית רבקה, אשת אדמו"ר המהר"ש.[5]
הוא נפטר בי"א מרחשוון תקנ"ח.
ספריו
קישורים חיצונים
- מכתב מאדמו"ר הזקן לרבי מנחם נחום מצ'רנוביל בענין מעות ארץ ישראל - אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמ' סו (עמ' 83)
- סיפור מרבי מנחם נחום, אגרות הריי"ץ עמ' קלה (172)
- סיפור מאדמו"ר הזקן עם רבי מנחם נחום, אגרות הריי"ץ חלק ד' עמ' תס"ו (503)
- מכתב לרבי יוחנן מטולנא אודות הדפסת הסה"ק מאור עינים אגרות הריי"צ חלק י"ג עמ' תלג
- לשמיעת הניגון שניגן ר' מנחם נחום מצ'רנוביל בעת נענוע הלולב, מפי ר' דוד הורביץ.
הערות שוליים
- ↑ נכדו רבי יעקב ישראל טברסקי מטשערקאס כותב שאצל סבו רבי נחום היה שולחן כבוד בצדיקים עטויי בגדי לבן.
- ↑ קובץ 'תפארת אבות', הוצאת מכון אהבת ישראל שע"י חסידות ויז'ניץ - בני ברק, תשנ"ג
- ↑ מסיפורי המשפיע ר"ש גרונם - 'רמ"ח אותיות' ו'למען ידעו.. בנים יולדו'.
- ↑ ספר היום יום
- ↑ אגרות קודש חלק ב' עמ' כ"ו
חב"ד וגדולי ישראל |
---|
חב"ד ובנותיה |
חסידות חב"ד ליובאוויטש חסידות סטרשלה ● התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו) • חב"ד קאפוסט • חב"ד ליאדי • חב"ד ניעז'ין ● חסידות אוורוטש |
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה |
ברסלב • טולנא • סלונים • סקווירא • פינסק קרלין • צ'רנוביל • קרלין • צ'רקס • רחמסטריבקא • רוז'ין • צ'ורטקוב • סקוליא |
חצרות גליציה |
באבוב • צאנז • מחנובקה • פשברסק • בעלז • נדבורנא • ביטשינא • קרטשניף • זוטשקא |
חצרות פולין ווואהלין |
אמשינוב • גור • זוויהל • לעלוב • סטרופקוב • ראדזין • ביאלא • פשיסחא • אוז'רוב |
חצרות הונגריה ורומניה |
פאפא • ויז'ניץ • סאטמאר • ערלוי |
חצרות ארץ ישראל ומרוקו |
שומרי אמונים • אשלג • אבוחצירא |